Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Körkort för att få fiska?

• Vänligen logga in för att kunna svara
16 svar till detta ämne

#1 Scanner

Scanner

Fiskegalning

• Members
  • 979 inlägg

Postad 27 juli 2005 - 10:38

Delete

#2 Martin Jonsson

Martin Jonsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 30 inlägg

Postad 27 juli 2005 - 10:50

Låter som ett intressant förslag.
skulle själv ha gått en sådan "kurs" ellar vad man ska kalla det..
Hoppas det kommer något liknande så att fler unga skiter i datan och sticker ut och fiskar!
Finns inget härligare än att bara sitta å meta med mask på en brygga med några kompisar.[/code]
// Martin Jonsson, Skitfiske!

#3 kal_erixon

kal_erixon

Trogen medlem

• Members
  • 169 inlägg

Postad 27 juli 2005 - 15:45

Nej, men kanske lägga en stund år vet och etiket när de gällar catch&release på fiskekurser som annordnas. inte bara lära folk kasta, och fånga fisken utan även visa hur man släpper tillbaka en

#4 Scanner

Scanner

Fiskegalning

• Members
  • 979 inlägg

Postad 27 juli 2005 - 16:07

Delete

#5 JohanJ

JohanJ

Medlem

• Members
  • 10 inlägg

Postad 27 juli 2005 - 17:29

Låter som ett intressant förslag.
skulle själv ha gått en sådan "kurs" ellar vad man ska kalla det..
Hoppas det kommer något liknande så att fler unga skiter i datan och sticker ut och fiskar!
Finns inget härligare än att bara sitta å meta med mask på en brygga med några kompisar.[/code]

Tror du verkligen att ett fiskkörkort skulle bidra till att fler började fiska? Jag tror att effekten skulle bli den motsatta. Fiske är något som jag frknippar med frihet och ansvar, inte krav. Ansvaret utgörs naturligt vis av att respektera allemansrätten, vårda natur samt följa gällande regler för det vatten jag begagnar mig av. Jag tror ett krav på fiskekörkort tyvärr inte skulle få fler databarn att börja fiska.
Fisket är en gammal hobby som jag startat upp igen efter ca 10 år utan något fiske. Gillar främst att meta, både vanligt och bottenmete.

#6 Martin Jonsson

Martin Jonsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 30 inlägg

Postad 27 juli 2005 - 17:59

Skulle tro att intresset för att fiska är medfött eftresom vissa känner ingen glädje med att få på en liten aborre när man sitter och metar medans vissa plingar det till hos och dom fortsätter meta.
Det behöver däremot inte betyda att om föräldrarna är fiske intresserade så är barnen också det. Men går man och fiskar med sitt barn så kanske det ena barnet ber om att få fiska igen och anda vill stanna hemma. Jag kan tänka mig att det finns många barn som aldrig har provat och fiska och därför inte vet om hur kul det kan vara medans om det hade funnits ett sportfiskekort hade dom kanske provat..
Det är mina funderingar kring fiske kort
// Martin Jonsson, Skitfiske!

#7 kal_erixon

kal_erixon

Trogen medlem

• Members
  • 169 inlägg

Postad 27 juli 2005 - 18:13

C&R kan ingå som en liten del av förvaltning av ett fiskevatten.

Annan vett och etikett bör få en större del. Typ, inte flytta fiskar.

hur menar du med flytta fiskar? jag vill gärna i så stor utsträkning kunna använda levande agn till tex vinterfisket. nu kan jag tyvärr inte de eftersom jag bor i norrland och kräftpesten inte är lika utbredd här uppe. men när jag bodde i dalarna kunde vi flytta lite hur som helst då smittan redan var spridd.

#8 Scanner

Scanner

Fiskegalning

• Members
  • 979 inlägg

Postad 28 juli 2005 - 07:24

Delete.

#9 Elvis

Elvis

Hedersmedlem

• Members
  • 1 109 inlägg

Postad 28 juli 2005 - 07:31

Tycker det låter som en bra idé med fiske-körkort. Kanske räcker med att en i ett sällskap har körkortet, bara så att de andra kan ta del av dennes kunskaper.

Har även länge tyckt att man nästan borde få ta körkort på att få rösta, men det är en helt annan sak.. :roll:

#10 kal_erixon

kal_erixon

Trogen medlem

• Members
  • 169 inlägg

Postad 28 juli 2005 - 15:58

Förbjudet att flytta fiskar mellan olika vattensystem. Ismetare SKA ta agn från samma sjö. Detta ska ingå i utbildningen om fiskekörkort införs.

finns ingen anledning till de när de inte är någon risk med smittspridning

#11 Scanner

Scanner

Fiskegalning

• Members
  • 979 inlägg

Postad 28 juli 2005 - 16:19

Delete

#12 kal_erixon

kal_erixon

Trogen medlem

• Members
  • 169 inlägg

Postad 28 juli 2005 - 17:37

om du hade läst de jag skrivit så stod de smittspridning och inte kräftpest

#13 Gabriel

Gabriel

Storfiskare

• Members
  • 1 108 inlägg

Postad 25 augusti 2005 - 14:10

Jag tycker fiske körkort låter lite dumt faktiskt. Alla lär sig fiska från någon den känner och om intresset väcks så fortsätter personen upptäcka och utorska på egen hand eller genom fiskeklubbar? Om man sedan väljer att inrikta sig på t.ex C&R så får man välja det själv. Storsloken verkar ju försöka lära ut hur dom tycker man skall behandla gäddor till sina barn och kompisar. Tänk om deras idéer skulle tas med i ett fiskekörkort.
Det är nog bäst om alla upptäcker fisket på egen hand.

#14 Nettel

Nettel

Storfiskare

• Members
  • 1 805 inlägg

Postad 25 augusti 2005 - 17:07

Först, jag håller med dig Pike_action.

Sen, egentligen tycker jag inte att idén är så himla dum. Men en sak kör ihop sig rätt rejält, och det är att många som fastnar för fiske, gör det när dom är små barn. Och att ha kurser för att få fiska skulle inte ett så ungt barn klara av :P

Men nu kanske vi pratar om en valfri kurs?

Min hemsida om betestillverkning:

www.nettelbaits.se

Bloggen om mitt fiske mm:

nettelbaits.nettelbaits.se

#15 ~FB~Pike

~FB~Pike

Trogen medlem

• Members
  • 453 inlägg

Postad 26 augusti 2005 - 10:39

Jag skulle kunna tänka mig att barn under, säg 15 år får fiska utan "körkort" om en vuxen med körkort är med.
Bara en tanke.

#16 X-tap

X-tap

Fiskegalning

• Members
  • 573 inlägg

Postad 19 augusti 2017 - 22:49

IQ test vore bättre. Då skulle det bli gott om plats

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#17 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 431 inlägg

Postad 20 augusti 2017 - 11:09

Man kunde också införa kort för gångtrafikanter och cyklister, för svampplockning, för skogspromenader, fjällvandring, paddling, friluftsbad, grillning mm mm. Det finns alldeles för många mer eller mindre oreglerade akktiviteter som skulle behöva stramas upp. Naturligtvis måste även tillsynsmyndigheter till för annars gör folk precis hur f*n de vill och så kan vi ju inte ha det, eller hur? Och vem som helst verkar ju få bli förälder, jag menar, allvarligt talat...

• Troll och jmansson gillar detta

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar