Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

JontaK - Bygger om & bygger till!

• Vänligen logga in för att kunna svara
2832 svar till detta ämne

#1 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 19 juli 2007 - 02:05

Ja då vad det dags för en fiskedagbok.
Helt fel läge att börja egentligen, fisket har varit skit för mig på sistone och min whiplashskada hindrar mig från att ge mig ut i båt så ofta som jag vill.
Senaste tiden har det blivit mest fiske från land, bara för att få komma ut. Många bompass har blandats med pass där 1-2 fiskar har landats.

Tänkte dra lite info om grejorna jag använder när jag fiskar. Fiskebilder kommer senare då jag har planerat in några abborre, gädd och göspass de närmsta veckorna.
Jag försöker fokusera mest på ligh/mediumjerk, beten på mellan 10-40 gram. detta på grund av att jag dels tycker det är kul med lätta grejor dels på grund av att jag inte klarar "tungjerk" pga min skada.
MEN jag äger dock en "riktig" jerkrigg. Används dock mest till trolling/dragrodd:
Edge TPR -100gram 6'
Ambassadeur 5600 C4/Calcutta 200GTB

Lightriggen består av:
Berkley Series One -20 gram 6'
Calcutta 50B
Sufix Matrix Pro 0.20

Mediumriggen:
Beastmaster AX Jigging/Jerk -28gram 6'
Calcutta 50B/Calcutta 200GTB

Båten jag står i är en Linder 440 Fishing för närvarande med en Tohatsu 5hk fyrtakt långrigg modell äldre på akterspegeln, har en 4hk fyrtakt -06 som väntar på renovering.

Är förövrigt skitdålig på att ha med kameran på o vid sjön.
Tanken är ett just den här fiskedagboken ska ändra på det ;)

Så här ser det ut när jag är ute o fiskar för naturupplevelsens skull, sjön e rätt kass på gädda men håller gös o stora abborrar:
6059_Gap_1.jpg
Glupska smågäddor går att få från land :)

6059_gon_1.jpg
Vackra snärtor är det iaf, o går att jämföra med en 4-5 kilos på stora jerkriggen!

6059_Abborre_1.jpg
Väldigt litet ex, men om jag säger att denna sjö håller VÄLDIGT vackra abborrar så ljuger jag väl inte?

6059_VyMedlg_1.jpg
Som sagt, fiskar ofta på denna plats, inte för fisket men för naturupplevelsen, mycket vackert. Pricken mitt på kortet är förrsten en älgko som va ute på simtur. Syns rätt tydligt med högre upplösning.

Detta är tragiskt nog i princip dom ena fiskebilderna jag tagit detta året trots minst 20 båt pass och ett otal (50+) pass med fiske från land...

Va ute förra veckan i båt, bara för att jag va tvungen o komma ut.
Körde det något ovanliga riktad trolling efter abborre.
Men först drog jag på en papegojfärgad Invincible, tänkte att gösen kan finnas därnere. Körde 10 minuter över en djupbrant o sen satt den där. Kilosfisk bara, släppte framme vid båten, dagens melodi skulle det visa sig...
Ut till grundet mitt i sjön, på med en guldfärgad Nils Master 7cm på ena spöet och en gul med svarta ränder på det andra, röda krokar på båda såklart (ett måste vid wobblerfiske efter borre).
Trollar i rätt bra fart längs med djupbranten upp mot grundet, tar nog inte mer än ca 5-10 minuter innan jag får ett krafigt hugg på spöt med guldwobblern, gädda tänkte jag.
Spöt åker nästan i vattnet då spöhållare inte finns på båten än, jag körde den hederliga metoden att kila in ett spö under varje ben...
Hursomhelst låter jag andra spöet ligga ute, wobblern flyter ju upp. Det segar o drar i andra änden av linan. Halvägs in börjar det knycka o rycka i spöt.

Skit, tänker jag, kan det vara abborre?

Får visuell kontakt med fisken, kanske 40cm lång, kanske större ändå! Får rysningar, blir nervös, fisken ÄR en abborre helt klart över den fina kilosgränsen.
Det blåser, Linderns 80 kilo o mina dryga 75 gör att båten vrider sig krafigt.
Katastrof!
Linan borren sitter på går ihop med det andra spöt jag reder ut det, räcker mig efter håven. För håven ut över relingen, då kommer ett rejält knyck, fisken slår sig fri...
Suck!
Hon ligger kvar vid båten, Fenstrålarna över vattenytan, känns som hon tittar på mig;
"Haha, du trodde jag skulle upp i din båt va?"
Nåja, finns det en finns det flera. Att man bommat en fin fisk ger bara inspiration att fortsätta.

I med grejorna igen, kör upphängarjigg på ena spöt det andra betet får släpa i motorns virvlar.
5 minuter tar det. Tungt hugg igen, känns att det är abborre direkt, men huggen är av gäddkaraktär när man trollar, KUL!
Börjar ta in. EXAKT samma historia upprepar sig, fisken är inte lika stor men hög o fin...
Jag känner mig som en total amatör, har fiskat hela livet och jag kan inte landa en abborre. Tålamodet börjar tryta...
I med grejorna igen. Nu händer ingenting. Efter ca en halvtimme landas två gäddor, en på 1 kilo den andra på runt 2. Landar en mindre borre som får följa med hem till stekpannan.

Hungern sätter in, jag känner mig totalförnedrad när jag drar fullgas hemåt.
Kollar mobilen för att se vad klockan är, råkar lägga märke till datumet...
Fredag den 13:e.

Fler fiskeäventyr (med bilder) kommer inom kort!

#2 katanahenke

katanahenke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 89 inlägg

Postad 21 juli 2007 - 08:59

He he he,kul läsning.Nu e det dags att ta båten å kameran å sätta fart.
Gädda.8,6 kilo -99 (maj)
Regnbåge.4,3 kilo -04 (juni)
Abborre.835 gr -07 (juli)
Öring.2,4 kilo -04 (juni)
Brax.3,6 kilo -97 (juli)

Team H/J Småland

#3 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 21 juli 2007 - 14:19

Jag vet.
Problemet är också att jag inte har någon krok på bilen. Får låna farsans bil varje dag man ska dra båt.
Och så denna förbannade 30 kärra, totalt värdelöst då dom flesta sjöar jag fiskar i ligger mellan 2-3 mil bort.

Om inte vädret hade varit som det hade varit hade jag försökt ge mig ut idag.
Ska nog ge mig ut o fota mina vatten lite.
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#4 katanahenke

katanahenke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 89 inlägg

Postad 21 juli 2007 - 15:00

själv sticker jag ut på Noen efter 18:00.
Gädda.8,6 kilo -99 (maj)
Brax.3,6 kilo -97 (juli)

Team H/J Småland

#5 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 21 juli 2007 - 15:14

Jag ska ta "Bondstorpasjön" idag efter att käringen försett mig med lite föda.

Lite bilder kommer. Fiskebilder, knappast, men bilder likaså ;)

#6 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 21 juli 2007 - 22:54

Som skrivet, fiskebilder blir det, men inga fiskbilder...

Jag har drabbats av någonslags otur va det gäller att ta upp fisk...
Hursomhelst idag bar det av ut till sjön, meningen va att ta lite kort till lighjerk tråden o till fiskedagboken. Spöna fanns självklart med i bilen, också light jerk lådan. Det e ju dom enda betena man behöver ha med sig!
På plats fotade jag vattnet lite, jag behöver verkligen en digital systemkamera.
Sen kände man klart suget, fram med grejorna, här ska det fiskas från land!

Började kasta i sydligaste viken med Zara Spook, inte ett liv, testat Rapala Propen och Walkern, händer inget...
Beslutar mig för att ta bilen o stanna till vid lite djupare vatten där jag fått gädda och abborre på annat än ytbeten förr.
Slänger på en 7cm Slider, mörtfärg. Kastat 5-10 kast, "solfjädern". Inget.
Får lite sån där härlig fiskeångest, ni vet sån man får när allt känns rätt men inget kliver på...
Drar på Buster II:an i böckling färg, koppar/svart. Kastar ett eller två kast, händer inget. Lägger ett kast precis mellan näckrosorna där jag vet att det brukar gå smågädda.
HUGG!
Rätt försiktigt, gör mothugg, hyfsat kraftiga skakningar går genom mitt spö, abborre?
Det bubblar till i ytan tio meter ut, jag tar in linan fort, det som släpas i ytan är till min stora förvåning en gös, liten ioförsig runt halvkilot, men ändå!
På lightjerk, från land!!!
Ohyggligt roligt, fisken sitter i en enda krokspets, ser mitt hemska nylle och slår sig fri. Kul, visst har man hört talas om jerkgös, men på en plats där det är ca 2-3 meter djupt, precis vid land, där det finns gädda...
Hursomhelst, stärkt av den roliga fångsten, så lägger jag ett par kast till. Jerkar Bustern saaaakta, vevstopp mellan varje ryck nästan.
PANG, kraftigare hugg, långa bugningar på spöt, klockren smågädda!
Tar in henne efter en hyfsad fight på dom lätta grejorna. Problemet på detta ställe är landningen då man står en bit upp på en klippa . Gäddan sitter, precis som gösen, dålig och två meterhöga hopp två meter ifrån mig senare så är hon fri. Pigg liten sak på runt 1.5 kilo.

Därmed inga landade fiskar idag heller... Men det gör inget, bara vetskapen att man lyckades kroka en gös på lighjerkriggen gjorde det till en mycket trevlig liten tur.

Och, jag lyckades ju dokumentera:
Rakt mot sjöstugan högg gösen:
Postad bild
Bubblor efter hoppande, pigg smågädda:
Postad bild
Den enda jag lyckades kroka bra nog idag:
Postad bild

Kan bli ett tidigt gryningsfiske imorgon.
Fan nu längtar man efter farsans bil så man kan dra ut med båten!

#7 Kryckan

Kryckan

Fiskegalning

• Validating
  • 723 inlägg

Postad 22 juli 2007 - 21:22

Ta och skapa dig en blogg istället JontaK, det blir mycket mer ordning i dessa! :)

Rolig läsning och bra bilder i din dagbok dock! :lol:

#8 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 22 juli 2007 - 21:55

Kryckan:
Ska göra det...
Kom på att det är roligare med bilder här o text i bloggen...

#9 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 30 juli 2007 - 11:09

Nu har man äntligen lyckats komma ut i båt.
Som en sann gammal nattjobbare va jag uppe hela natten idag för att bara vänta in rätt tillfälle att åka på morgonen.

05.15 va jag ute på sjön. Dagens metod var trolling med små crankbaits efter abborre. Det visade sig ge ett ganska bra resultat!

Lindern står rakt upp mot himmelen med 5hk långrigg o en man bak.
Postad bild

Mina trogna följeslagare, C4:an ersätts snart av en till Calcutta, 200GTB.
Postad bild

Så typiskt, har fiskat efter gädda o gös i den här sjön många gånger, i princip alltid kammat noll, men idag trollade man abborre.
Postad bild

Så kom dom upp.
Postad bild
Postad bild

Här är en liten kik på det hetaste betet för dagen, Strikepros lilla crank. Sjävklart utrustat med röda krokar, kan man fiska abborre utan det?
Postad bild

Summan av turen på knappt 3 timmar blev:
2 gäddor topp på 2.5 kilo, C&R på samtliga.
11 abborrar, 6 fick gå tillbaka 5 blir mat.

Rätt bra facit faktiskt, jag e ganska nöjd eftersom fisket gått trögt senaste tiden. Största abborren va på 6hg följt av en på 5.

Nu hoppas man att mina beställde småcrankar från USA och Japan droppar in snart!

#10 katanahenke

katanahenke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 89 inlägg

Postad 30 juli 2007 - 19:26

Bravo, fint ,kul !!!!! bra bilder kul läsning som vanligt.!!
Gädda.8,6 kilo -99 (maj)
Brax.3,6 kilo -97 (juli)

Team H/J Småland

#11 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 30 juli 2007 - 19:43

Tackar, Henke!

Va så otroligt jävla skönt o få fisk i lite större mängd igen.

Man tvivlar ju totalt på sin förmåga att lokalisera o lura fisk till hugg efter några bompass.

Nu ska jag försöka hålla ångan uppe om bara vinden lugnar sig, målet är minst ett gäddpass i Landsjön i veckan.

#12 kellen

kellen

Storfiskare

• Members
  • 1 442 inlägg

Postad 30 juli 2007 - 20:15

Härlig läsning Jonta! du såg mitt PM med beställningen va?!
Born to Fish! FORCED TO WORK!
BUSTER L BYGGE!!
http://sportfiskefor...p=239672#239672
MINA STÖRSTA PREDATORER
Gädda 14000g 116cm
Gös 6800g 84cm
Borre 1200g 46cm
http://tokfishingteam.blogspot.com/ Totta&Kellén Fishing Team Blogg!

#13 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 30 juli 2007 - 20:26

Tackar kellen... Blev inte så mycket text idag, en bild säger ju mer en tusen ord heter det så hoppas det va en ok rapport ändå ;)

Japp jag har fått din lista, tack för att du räknade ihop. Beställningen kommer att läggas i veckan.

Problemet är att jag tror inte jag har pengar nog att lägga ut, får titta över det imorgon.

#14 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 30 juli 2007 - 21:10

hördu! såhär kan du ju inte göra.. ge dig ut på sjön utan mig! :D

Nästa gång säger du till så får du sällskap, ok?

Idag har jag irrat runt i Göteborg.. Där finns inte en enda fiskebutik inne i stadskärnan, alltså är det ingen stad.

Punkt. :P

Bompassbloggen - Uppdateras nästan hela tiden!

#15 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 30 juli 2007 - 21:14

whork:
Det va ett tillf'lligt infall, pga nacksmärtor o värktabletter så blev det inget nattsova. Då tänkte jag att man lika gärna kan ta en morgontur på sjön!

Så fort vinden avtar kan vi dra ut o dra lite abborre i Bondstorp.

Haha, finns väl ett par butiker centralt i gbg och en stooor på Hisingen.
Men nej, finns det ingen i kärnan av stade när det heller ingen stad. Briljant slutsats ;)

Kolla UL tråden o kolla på spöt jag hittat, riktig fiskeporr :)

#16 AndreasJerk

AndreasJerk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 58 inlägg

Postad 31 juli 2007 - 09:20

Snygga bilder Jontak...Fortsätt så :)

#17 flugfiskenoerden

flugfiskenoerden

Storfiskare

• Members
  • 1 065 inlägg

Postad 31 juli 2007 - 10:09

fina bilder (:

#18 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 05 augusti 2007 - 23:08

Ett par söta små barn som gärna äter Slider 7 till kvällsmat:

Postad bild
Postad bild

Försökte mig på att jerka abborre idag, helt sjukt, inte ett hugg ens.

Måste ha nya, mindre beten!!!

#19 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 05 augusti 2007 - 23:13

I morron dude, i morron gör vi ett seriöst försök på 100-klubb och 7+gäddor.. Då jävlar!

Bompassbloggen - Uppdateras nästan hela tiden!

#20 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 05 augusti 2007 - 23:25

Haha, ja ett försök iallafall...

Jag är glad om jag får gädda, alla utom dom allra minsta o lataste är en skön fight på Series One pinnen.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar