Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

JontaK - Bygger om & bygger till!

• Vänligen logga in för att kunna svara
2848 svar till detta ämne

#2381 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 412 inlägg

Postad 16 mars 2015 - 07:33

Så är det i allra högsta grad!
Vi är några stycken i landet som fastnat just för Millionairen av minsta storlek. Jag tycker den slår allt faktiskt, oavsett
storlek och tillverkare. Då har jag aldrig ens provat en 103a med SV-spole.

Missade nyligen en M-Ito i riktigt bra yttre skick men som hade skadad spole, tror den gick för 12-15 000 yen. Hade verkligen varit en fin SV-kandidat.
Enda anledningen att jag inte tänker Millionaire i första hand till mitt Zillion är just priset. Jag kräver externt justerbar Magforce, då går den enormt prisvärda CV-Z 103 tyvärr bort. 
En SW103 är inte särskilt dyr men ack så svår att hitta i rätt skick.

För min del blir IZE Light eller M-Ito med SV-spole helt enkelt för dyr just nu. Får se om jag säljer av lite annat i framtiden och börjar jaga en av dessa två...

Tänk om daiwa tog sitt förnuft till fånga och började tillverka en ny millionaire 103.
Megabass har ju fattat vad som gäller och tillverkat en ny monoblock som bygger på millionaire plattformen. Får hoppas att daiwa följer efter.

#2382 Fogeljazz

Fogeljazz

Medlem

• Members
  • 16 inlägg

Postad 16 mars 2015 - 13:31

Tänk om daiwa tog sitt förnuft till fånga och började tillverka en ny millionaire 103.
Megabass har ju fattat vad som gäller och tillverkat en ny monoblock som bygger på millionaire plattformen. Får hoppas att daiwa följer efter.

Det finns ju en Millionaire 103 i 2014 års lineup. Dock utan kastbroms. Det ryktas om att icke-vevgavel från tidigare Millionairer kan passa på den nya, så att man då får en justerbar kastbroms. Har tyvärr ingen definitiv info i frågan, men det vore ju helt klart intressant.

#2383 Fogeljazz

Fogeljazz

Medlem

• Members
  • 16 inlägg

Postad 16 mars 2015 - 13:33

Är otroligt sugen på en Alphas R, varför vet jag inte riktigt. Stickans exemplar som jag tog hem var i nyskick och jag fastnade verkligen för rullens känsla och karaktär, trots att jag inte provfiskade den.

Jag förstår dig precis, Alphas Type R är en grym rulle. Är själv riktigt nyfiken på nya Alphas SV. Kanske måste bli ett litet inköp senare i vår :)

• JontaK gillar detta

#2384 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 16 mars 2015 - 17:14

Jag förstår dig precis, Alphas Type R är en grym rulle. Är själv riktigt nyfiken på nya Alphas SV. Kanske måste bli ett litet inköp senare i vår :)

Är också ordentligt nyfiken på Alphas SV, prislappen är inte direkt skrämmande!

Kanske blir det en sådan för mig, är på tiden att jag köper en fabriksny rulle, det var några år sedan sist...

Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#2385 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 16 mars 2015 - 23:27

Lite skruvande idag också.

Beställde nya bromslameller och stålskivor för ett bra tag sedan, har väntat över tre veckor och våndats över möjligheten att grejorna slarvats bort i postgången.

Idag kom då det lilla paketet som varit på vift sedan 25/2 då det skickades från USA.

Så härligt att få hem just de där delarna som hindrar tre rullar från att bli klara!

Bifogad fil  Bromsar01a.jpg   327,88K   5 Antal nerladdningar

Ett gäng lameller och stålskivor. Fantastiskt bra grejor.

Enda nackdelen är att dessa prylar bör köras in över några fiskepass för att få fram den riktigt mjuka bromseffekten.

Bifogad fil  Bromsar01b.jpg   391,7K   5 Antal nerladdningar

Tre intet ont anande patienter i väntrummet hos dagkirurgin.

Bifogad fil  Bromsar01c.jpg   353,92K   5 Antal nerladdningar

Fram med huvuddreven gossar!

Att min Pixy är komplett är fantastiskt kul men nu vill jag byta kullager också, eller jag ska byta kullager också. Ja, alltid är det något.

Engqvists två rullar är helt färdiga och ska snart återförenas med 4500CS Rocket Black som blev klar nyligen.

Hoppas ABU levererar så kan jag ha mitt nyaste projekt klart på onsdag eller torsdag. En ersättare till en Sunset Orange bör ju vara lite speciell...

• Engqvist gillar detta

#2386 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 412 inlägg

Postad 17 mars 2015 - 07:41

De tre musketörerna är färdiga och redo för strid. :)

#2387 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 412 inlägg

Postad 17 mars 2015 - 07:45

Är också ordentligt nyfiken på Alphas SV, prislappen är inte direkt skrämmande!
Kanske blir det en sådan för mig, är på tiden att jag köper en fabriksny rulle, det var några år sedan sist...

Nej nej! Inga plattissar.. Små runda är ju det som gäller..
Dessa åttiotalister, ingen uppfostran.. :)

#2388 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 18 mars 2015 - 21:16

Nej nej! Inga plattissar.. Små runda är ju det som gäller..
Dessa åttiotalister, ingen uppfostran.. :)

Så är det, vi 'r ganska oreglerliga när allt kommer omkring.

Kanske blir den en platt, kanske blir det en rund, kanske blir det flera runda. Hjärnan går på högvarv (nåja) av rullfunderingar just nu.

Jag håller på att sälja av det sista jag inte använder och försöker så smått göra en plan för framtidens utrustning.

Det är lite svårt då det finns så mycket som lockar när jag samtidigt lovat mig själv att endast köpa grejor som kommer till användning.

Ett flertal rullar i Japan skulle jag vilja äga för ägandets skull men det blir inget med det.

Kul att helgens fiskemässan kommer förflyta dränkt i ett dis av japanska tankar...

Jaja, under tiden får jag ta ner mig själv på jorden med lite av det här:

Bifogad fil  BMGFIVV01a.jpg   735,73K   7 Antal nerladdningar

Smådelar från en platt Black Max och en Ge fan i våra vatten 5.

Har två Toro NaCl liggande som ska isär men det är ju som man säger; ge dig inte på berg när det finns småsten...

Jag får finbesök imorgon, finbesök som vet hur en Toro ska skruvas. Får väl helt enkelt låta gossen arbeta för sitt uppehälle under fiskemässahelgen.

#2389 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 23 mars 2015 - 00:53

Ja, i helgen gick Sportfiskemässan av stapeln på Elmia i Jönköping. Då jag bor i närheten var jag där med kameran.

Fotograferade mest lite personliga favoriter, äh, vi tar bilderna istället:

Bifogad fil  Mässan01b.jpg   688,12K   8 Antal nerladdningar

Hittade lite heta jiggar direkt.

Mjukbeten är det jag är mest intresserad av i betesväg, dessa är riktigt heta!

Bifogad fil  Mässan01g.jpg   491,11K   7 Antal nerladdningar

De stora modellerna var inte helt dumma heller!

Bifogad fil  Mässan01e.jpg   701,75K   7 Antal nerladdningar

Affärerna verkade gå bra.

Bifogad fil  Mässan01f.jpg   600,97K   7 Antal nerladdningar

Mina gäster fastnade för några klassiska kustfärger.

Bifogad fil  Mässan01c.jpg   555,61K   7 Antal nerladdningar

Jaså, CS Rocket har också fått en svängd vev!? :D

Bifogad fil  Mässan01j.jpg   555,12K   7 Antal nerladdningar

Shimano har helt rätt tankegångar...

Bifogad fil  Mässan01h.jpg   552,27K   7 Antal nerladdningar

Hänger de ointressanta upponer-rullarna öppet och låser in sina multirullar. ;)

Bifogad fil  Mässan01å.jpg   583,34K   7 Antal nerladdningar

Har sett Calcutta D tidigare, passade på att känna mer på den på mässan och blev lite smått imponerad.

Bifogad fil  Mässan01i.jpg   656,8K   7 Antal nerladdningar

Janne som skruvar rullar för Normark är riktigt trevlig. Vi pratade gamla Calcuttor och jag försökte förklara varför Daiwa alltid är bättre en Shimano, tror inte mitt predikande för kören gick fram. :D

Bifogad fil  Mässan01d.jpg   494,67K   7 Antal nerladdningar

Custombeten har varit hett länge, tailbeten likaså. Kombinationen verkar omåttligt populär.

Bifogad fil  NikitaMatta01a.jpg   138,88K   7 Antal nerladdningar

Efter första dagen var inte bara katten trött.

Bifogad fil  Mässan01a.jpg   551,29K   7 Antal nerladdningar

Pojkarna trotsade utmattningen och började riva i sina egna och mina grejor, inte visste jag att det finns några dyrgripar i min samling.

Bifogad fil  Mässan01k.jpg   755,26K   8 Antal nerladdningar

Fler mjuka beten.

Svartzonker är, och har varit, överallt.

Bifogad fil  Mässan01p.jpg   632,4K   7 Antal nerladdningar

En av mina gäster har fiskat en del från kajak, jag blev otroligt intresserad av fenomenet.

Här en bred, stabil modell. Kajaken på bilder hade passat mig väldigt bra, perfekt att dra ner till någon av mina närliggande vatten.

Bifogad fil  Mässan01t.jpg   635,8K   7 Antal nerladdningar

Perfekt om man vill ha med någon!

Bifogad fil  Mässan01l.jpg   515,3K   7 Antal nerladdningar

Hamnade bland betesbyggarna till slut, har själv inget större intresse av dyra beten men visst är hantverket imponerande?

Bifogad fil  Mässan01m.jpg   470,02K   7 Antal nerladdningar

Så kom då gäddfärgerna, usch, jag har svårt att motstå.

Bifogad fil  Mässan01v.jpg   366,75K   7 Antal nerladdningar

En 50-gramsvariant, helt i mitt tycke.

Bifogad fil  Mässan01ä.jpg   430,12K   7 Antal nerladdningar

Inte helt dum heller.

Bifogad fil  Mässan01x.jpg   335,25K   7 Antal nerladdningar

Ett tailbete från Gäddgapet, färgen är makalös.

Bifogad fil  Mässan01y.jpg   321,74K   7 Antal nerladdningar

Tar en bild till, synd att den är lite tung för min del.

Bifogad fil  Mässan01z.jpg   309,27K   7 Antal nerladdningar

Innan lacken åker på är betena om möjligt ännu snyggare.

Bifogad fil  Mässan01öc.jpg   308,39K   7 Antal nerladdningar

Den lilla är riktigt läcker men lite för tung för mitt kommande spö, får se om det problemet går att lösa inom en snar framtid.

Bifogad fil  Mässan01ö.jpg   554,83K   7 Antal nerladdningar

Det laddas på ordentligt...

Bifogad fil  Mässan01öb.jpg   550,79K   7 Antal nerladdningar

...med glänsande träbitar.

Bifogad fil  Mässan02a.jpg   571,14K   7 Antal nerladdningar

På söndagen tunnade besökarantalet ut.

Bifogad fil  Mässan02b.jpg   634,8K   7 Antal nerladdningar

Trötta utställare ser ut att vänta på att packa ihop, jag är inte avundsjuk.

Bifogad fil  Mässan02c.jpg   650,7K   7 Antal nerladdningar

Det var ändå en hel del folk kvar precis innan stängningen sista dagen, kul.

Ska så småningom posta ett inlägg om mina inköp, upplevelser och tankar. Häng med!

• Max gillar detta

#2390 Fogeljazz

Fogeljazz

Medlem

• Members
  • 16 inlägg

Postad 23 mars 2015 - 16:54

Utlovade ju ett par work-in-progress-bilder på Ito'n. Så här kommer ett par bilder på delar och en nästan färdig M-Ito.

Bifogad fil(er)

#2391 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 412 inlägg

Postad 23 mars 2015 - 20:26

Lite härlig rullporr!
Och en orange spole har du pillat i också. Kommer nog inte vara tråkig vid sjön..
Så ska en rulle se ut. Inga hemska plattisar.
Nej. Tillbaka med 2500, gamla conquest och millionaire..
(jag vet, sur och grinig gubbe)
  • Fogeljazz gillar detta

#2392 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 23 mars 2015 - 21:47

Fogeljazz, riktigt snyggt!

Jag är något avundsjuk och funderar så smått på en egen ITO.

Ska fortsätta mina funderingar kring Sportfiskemässan.

Hur var mässan 2015?

Ja, det var väl ungefär som det brukar vara. Känns som att det inte dyker upp särskilt mycket nytt alls. För mig som inte är ett dugg intresserad av föredrag eller diverse scenevenemang är mässan mest som en stor fiskebutik.

Den stora grejen för mig är folket jag möter, det blir ganska många bekanta ansikten men också nya kontakter.

För min del började årets mässhelg med att gossarna kom upp på torsdagkvällen. Finbesöket från Blekinge bestod av Pontus och Roy. Den ena är ett underbarn på rullskruvning och den andra på långa gäddor, alltså läge även för en gammal att lära ett och annat under helgen.

På fredagen åkte jag upp under dagen, som tur var hade Pontus med sig en fribiljett annars hade jag kanske inte alls besökt mässan.

Väl på plats mötte jag upp Engqvist, vi ställde genast siktet på HiLevels monter för att få ett leveransdatum av våra klingor. Mottagandet var väl lagom svalt men vi fick ändå den information vi behövde.

Vi traskade därefter runt en stund och konstaterade att allt ser ut som det brukar.

Efter en tids ensamstudier av kommersen slöt jag upp med de unga gossarna. Här hade det redan handlats. Vi spatserade mer eller mindre planlöst runt resten av dagen. Jag hejade på några bekanta, Roy och Pontus på många bekanta. De fåtaliga mer feminina mässbesökarna analyserades noggrant av mina gäster. Bara låta ungdomarna hållas, jag har själv varit 20 en gång i tiden. :D

Till kvällningen lastade vi fram beten, spön, rullar och allt annat fiskerelaterat. Självklart diskuterades fiskeutrustning hela kvällen.

Undertecknad kände lyckans rus när ena blekingesonen börjar tvivla på sina Revo Toro. Lite påverkan kan den gamla smålänningen uppenbarligen ha.

På lördagen skulle visst JW Lures vara på plats. Jag hade knappt hört talas om dessa beten men kan faktiskt till viss del förstå tjusningen nu när ganska mycket fokus ligger på fiskbara beten med fungerande gång och färger.

Gossarna köpte ett par träbitar som inte var dumma alls, tyvärr var dessa så exklusiva att jag inte ens fick fotografera dem. :D

Själv tittade jag på utbudet bland betesbyggarna och kände faktiskt att köpdjävulen knackade försiktigt på min axel.

Tyckte om PeWe Tails mindre modell. Tyvärr fick jag veta att det är svårt att göra denna lilla modell i vikter under 40 gram men att det går att pressa ner vikten och sen använda en klen tail som ger en så låg totalvikt som möjligt. Jag ska definitivt försöka fortsätta den diskussionen då små tailbeten i 30-35 gramsspannet är otroligt intressant för mitt fiske.

Mälaren Lures hade flertalet mindre modeller med sig, ja, han hade nog flest modeller av alla betesbyggare. Jag fastnade för de små men blev lite besviken när vikten på de minsta betena ändå låg runt 50 gram.

Snygga fantasifärger och kul modeller annars.

Gällande just färgsättning blev Gäddgapet min favorit. Gäddfärgen ni ser i förra inlägget är stekhet, den på ett 30-gramsbete hade inte varit dum alls!

Glädjande nog verkade flera av betesbyggarna intresserade av mina tankar om lätta beten. Tyvärr fanns det få sådana på mässan men att intresset finns är alltid positivt.

Annars får man väl börja karva lite själv igen...

Produktmässigt hittade jag ganska snabbt en favorit i Hardcore Lures. Fantastiska jiggar från Hedared utanför Borås.

Då jag bott i Borås några år och är 75% västgöte trivdes jag naturligtvis även rent dialektalt då jag pratade med grabbarna om deras produkter.

Jiggarna de säljer slår allt jag tidigare sett, finish, rörlighet och färgsättning är i absolut toppklass. Visst, priset är skyhögt för relativt små beten men jag var ändå tvungen att köpa ett gäng.

Dessa ska riggas på lite olika sätt, bland annat med Pontus lite halvhemliga jiggrigg, det blir helt klart spännande.

Besök Hardcore Lures hemsida, skulle våga påstå att deras färgurval är det mest spännande av alla betestillverkares!

Kilade iväg en sväng till Westgears monter där jag mötte upp min gamla bekant Eric från Piscatus Fishing. Eric är en av de trevligaste människorna jag känner. Efter flera år utan kontakt kom vi genast överens och började planera fiske.

Som bonus fick jag uppdraget att vässa ett par Revo MGX åt Eric och Jimmie.

Ska bli riktigt kul att besöka och få besök av dessa herrar till våren!

På söndagen åkte jag ner till Kurres Fiskeshop för att hämta lite rulldelar och prata med butiksinnehavaren Roger. Han hade valt att inte ställa ut på mässan, körde istället lite mässerbjudanden och öppet hela helgen. Butiken ligger ett par kilometer från Elmia där mässan tog plats och affärerna såg ut att blomstra.

Otroligt kul att en lokal fiskebutik kan tjäna på att mässan är i närheten.

Kilade in en knapp timme på mässan för att tjata lite mer och köpa ett par Hardcore-jiggar ytterligare.

Efter lite sightseeing av Jönköpings finare delar begav vi oss sedan hem till skogen igen.

Innan pojkarna åkte hem hann Pontus få med sig ett tvättäkta basspö till sin finfina Curado 201I. Den kombinationen blir inte dum till småbetena i försommar.

Vi tog ett sista snack innan jag sa adjö och gossarna far hem.

Det var otroligt trevligt att ha besök under mässhelgen, jag lärde mig mycket mer under kvällarna vid köksbordet än jag lärt mig på flera mässor. Att prata med fiskare av en annan generation är alltid givande, vare sig de är äldre eller yngre.

För egen del blev det handlat för en knapp femhundring, jag är nöjd så.

Bifogad fil  NyaBeten02a.jpg   602,97K   5 Antal nerladdningar

Här är betena jag köpte blandat med lite annat smått och gott jag fått hem sista tiden.

Bara relativt små beten som jag valt ut med stor möda. Ska absolut aldrig mer spontanköpa beten.

Bifogad fil  NyaBeten02b.jpg   523,41K   4 Antal nerladdningar

Här några beten jag köpte på mässan.

Överst är tailbetet från Mälaren Lures, den lite göslika färgen tror jag på. Ett kul bete som kan bli riktigt bra i mina vatten.

Hardcore-jiggarna ligger tyvärr på mage allihop så färgerna framkommer inte särskilt tydligt.

Dessa jiggar ska främst riggas carolina eller helt viktlöst. Den stora kan bli riktigt giftig i vår.

Bifogad fil  NyaBeten02c.jpg   638,45K   4 Antal nerladdningar

Återigen, snyggaste jiggarna jag sett!

Som avrundning av dessa två långa inlägg ska jag ta upp en sak jag tänkt på en längre tid. Med ett visst vemod förkunnar jag härmed att risken finns att kapitlen i denna fiskedagbok börjar ta slut.

Jag tycker om formatet men känner att det kanske inte passar mig lika bra som det gjorde förr. Det blir mycket fiskerelaterat för min del närmsta tiden och jag känner att jag behöver ett format där jag kan stå på mer egna ben, så att säga.

Dagboken har förvandlas till en utrustningorgie med interna skämt och en katt här och där, det har varit en otroligt rolig och givande dagbok att skriva men någon gång tar allt slut.

Om det blir imorgon eller till hösten vet jag ej, skulle det bli så att dagboken når sitt slut kommer mina idiotiska kåserier garanterat dyka upp någonstans men i ett annat format...

• Fogeljazz och jmansson gillar detta

#2393 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 687 inlägg

Postad 24 mars 2015 - 04:53

Hur stor är den vita jiggen med rosa prickar ?

Om rätt storlek och riggning borde den funka utmärkt som Hö bete.

#2394 Andreas

Andreas

Moderator

• Administrators
  • 2 853 inlägg

Postad 30 mars 2015 - 08:38

Inga större nyheter? :)

#2395 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 30 mars 2015 - 11:58

Hur stor är den vita jiggen med rosa prickar ?

Om rätt storlek och riggning borde den funka utmärkt som Hö bete.

Den jiggen är cirka 15cm och väger knappt 13 gram.

Jag har tänkt använda den till vertikalfiske efter gös och röding främst men även som ett

viktlöst riggat jerkbete.

Inga större nyheter? :)

Om du menar på mässan så, nej.

Det var som vanligt ungefär.

Här hemma händer det lite just nu. Jag har äntligen kommit till den årliga insikten att även lina, krokar, lekanden, fjäderringar och annat "tråkigt" måste köpas.

Några dagar tillbaka beställde jag en rulle för strax över 3 000 kronor i Japan, som tur är hann jag avbeställa. En sådan pjäs hade varit enormt kul att ha men jag ska ha bruksgrejor jag vågar använda, inget annat.

Sitter just nu och sammanställer tre USA-ordrar och fyra Japan-ordrar.

Det kommer regna in grejor närmsta tiden. Det är ju lite delar på väg in från ABU också, måste få klart mina egna rullar snart...

#2396 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 03 april 2015 - 21:15

Äntligen klart med japanordern efter många om och men. Det är svårt att, by proxy, jaga reda på rätt prylar i Japan för att sedan få dem skickade inom landet och till slut vidare till Svedala.

Alltid lika härligt när grejorna är skickade till Sverige.

Var ute i skogen en sväng idag och rekade en liten skogssjö där jag fått lov att fiska.

En långsmal sjö, inte alltför liten, som verkligen ligger mitt ute i ingenstans. Kräftor finns och jag tror att sjön kan hålla fin abborre men det får vi se lite senare i år.

Ska dit en sväng imorgon och testa lite nya jiggriggar.

Bifogad fil  Skogssjö01a.jpg   618,61K   3 Antal nerladdningar

Mitt ute i John Bauer-skogen ligger det många små, relativt orörda småsjöar.

Konstnären John Bauer fick inspiration till sina målningar från skogen precis runt knuten från där jag är bosatt. På hans tid var miljön säkerligen ännu vackrare men ger man sig ut på små skogsvägar och fortsätter lite till fots går det fortfarande hitta riktigt fina platser.

Att hitta en liten sjö här ute som man dessutom får lov att fiska i är inte fel alls, det är något speciellt att fiska i små skogssjöar. Får hoppas bara att det finns fisk i sjön.

Bifogad fil  Skogssjö01b.jpg   810,71K   3 Antal nerladdningar

Inom någon månad blir det nämligen konkurrens.

I en väldigt gammal tall precis jämte sjön har fiskgjusen sitt bo, skulle möjligen kunna vara havsörn men det är nog mindre troligt.

• stickan gillar detta

#2397 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 412 inlägg

Postad 04 april 2015 - 20:07

Vackra bilder. Liknande skogssjöar har jag till största delen bedrivit mitt fiske sen barnsben. Det är inte konstigt att man blir nostalgisk när man tänker tillbaka.
Små mörka näringsfattiga skogssjöar jagar man inte rekord gäddan i direkt. Men gäddor upp till ett par tre kilo brukar vara vanliga och ibland hakar något större på. Skillnaden är att de i sådana sjöar kämpar betydligt bättre.
Väljer man utrustning därefter så är fisket i skogssjön riktigt kul. Alltså undvik stora vedträn och halv kilos sega råttor.
Abborren kan dock växa sig stor och närmare kilos fiskar är inte ovanligt..
Och sen det viktigaste i skogssjön. Naturupplevelsen. Höra lommen, fiskljusen, korpen. Det är betydligt mer värt än störst fisk på kroken..
  • JontaK gillar detta

#2398 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 04 april 2015 - 21:17

Jag är en hopplös naturromantiker, djurälskare, fågelskådare som är uppvuxen både i skog och vid kust.

Naturupplevelsen har för mig alltid överskuggat fiskeupplevelsen.

Särskilt intressant ute vid våra nordsmåländska skogssjöar är det fina djurlivet. Det är inte helt ovanligt att se hermelinen stå på bakbenen och spana efter en skogsmus eller i gryningen se skogsmården klättra i ett träd i jakt på nästa fågelunge.

Har man riktig tur står lon på ett berg vid sjökanten eller så leker ett par utterungar nära en strand.

Jag har haft den otroliga turen att fått se både utter, lo och hasselmus här i närområdet.

Ska jag vara helt ärlig byter jag en 18-kilosgädda, en 10-kilos gös och en 2-kilos abborre mot de tre ovanstånde däggdjursobservationerna vilken dag som helst...

Jag kan många gånger lägga ner spöt i båten, ta fram kikaren och sätta mig och spana mot sjökanterna i ett par timmar.

Att den rödbruna skogssjön kan bjuda på galna gäddor runt 5 kilo och förvånansvärt stora abborrar är fantastiskt kul men i allra högsta grad en bisak för min del.

#2399 Engqvist

Engqvist

Trogen medlem

• Members
  • 412 inlägg

Postad 05 april 2015 - 21:26

Det är väl därför vi aldrig kommer bli några rekord fiskare för att vi lägger för mycket tid på naturen runt om och inte bara nöter som ofta krävs för att ta störst och flest.
  • Patrik_A och JontaK gillar detta

#2400 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 08 april 2015 - 01:18

Så är det i allra högsta grad, engqvist.

På tal om fiske, motivation, upplevelser och annat så råkade jag hitta en gammal extern hårddisk idag som jag inte haft framme på länge.

Kopplade in disken och började bläddra bland alla bilder, hittade nämligen en ganska stor del av mina fiskebilder sedan några år tillbaka.

Eller, ja, jag har fiskat väldigt lite av flera anledningar senaste 4-5 åren men innan dess var det mycket fiske. Intresset har alltid gått i vågor men det kom igång rejält efter min älgolycka, mitt i allt kämpande fann jag åter fisket som en slags rehab, både mentalt och fysiskt. 

Senaste åren har motivationen gått mest nedåt, rullmekandet har blivit lite av ett substitut (dock enbart positivt) till fisket då orken kanske inte riktigt funnits.

Satt och lyssnade på New Order - Blue Monday, en låt som alltid får mig att tänka bakåt i tiden och fick lust att förkovra mig i de gamla alstren. (Lyssna på låten förresten, den är världens bästa!)

Jag har nu suttit i ett par timmar och kikat på gamla bilder och inser då att den här dagboken följde mitt liv ganska väl några år tillbaka. Nu när den somnat in till viss del tycker jag det är dags att köra en bildpost värdig 2007-2008. Det blir en del publicerat och en del opublicerat.

Hittade långt ifrån alla bilder men väl några favoriter från 6-9 år sedan.

En hel del hanns med under 2000-talets första 10 år, bland annat:

Bifogad fil  01ÄlgBil.JPG   662,34K   3 Antal nerladdningar

...krascha en splitt ny V70, allt för att ha tid att fiska! :D

Bifogad fil  02Regn.JPG   523,7K   3 Antal nerladdningar

...trotsa regn och rusk för fiske, trots att jag på den tiden var bostadsrättssmurf...

Bifogad fil  03LunaApell.JPG   817,34K   3 Antal nerladdningar

...lägga en gammal favoritrulle och några gamla favoritbeten på nämnda bostadsrätts köksbänk.

Vad den sämre hälften tyckte!? Äh, hon var nog utkastad vid det laget.

Allt för fiske, eller hur var det?

(Satan vad jag saknar Lunan och mina små Apell.)

Bifogad fil  03PressoVättersnäs.JPG   718,47K   3 Antal nerladdningar

...lägga en onödigt dyr kasta lätt lätt-rulle på samma köksbänk.

På äldre dar har jag hunnit med att sälja den för ganska mycket mer än jag gav för den ny.

Bifogad fil  04Rullhus.jpg   101,33K   3 Antal nerladdningar

...riva Lunan några gånger. Bay Casting ger lindring, annars hade saknaden varit alltför svår.

Bifogad fil  05Conquest.JPG   407,75K   3 Antal nerladdningar

...köpa ett par Shimano Calcutta Conquest nya, äga och bruka dessa sen sälja dem för bra pengar.

Tycker jag om Conquest? Nej.

Ångrar jag att jag sålde mina? Ja!

Bifogad fil  06TomSpole.jpg   162,37K   3 Antal nerladdningar

...tömma UT-spolen på min gamla 5500CS Pro Rocket.

Bifogad fil  07PRBlod.JPG   461,93K   3 Antal nerladdningar

...bloda ner samma Pro Rocket.

Bifogad fil  08Moppe01.JPG   647,56K   3 Antal nerladdningar

...tycka en moped är vansinnigt rolig trots runt 10 år efter moppe åldern.

Bifogad fil  09JarmoCalcutta.JPG   646,19K   3 Antal nerladdningar

...känna lukten av bonito, dorado, marlin, hälleflundra och annat stort, starkt och exotiskt i JarmoK's Shimano-rullar.

Bifogad fil  10UgnsKatt.JPG   626,38K   3 Antal nerladdningar

...förklara för katten att det är bättre att kika på rullmek än att stoppa in sig själv i ugnen. Vet i fan om budskapet gick fram.

Bifogad fil  12TypeR02.JPG   740,84K   3 Antal nerladdningar

...köra riktigt, riktigt fort på japanskt vis till sjöarna. Om jag saknar Lunan så är det inget emot hur mycket jag saknar min Subaru Impreza STi Type R!

Tänk er den blå Daiwa Bay Casting liggande i passagerarsätet på vänster sida i den där bilen, mmm! :D

Bifogad fil  13RullarOrange.JPG   505,23K   3 Antal nerladdningar

...äga fler orangea rullar med konstiga vevar än någon människa någonsin skulle behöva stå ut med.

Bifogad fil  14Rullar.JPG   94,08K   3 Antal nerladdningar

...äga ett gäng japaner som jag inte riktigt visste vad jag skulle använda till.

Bifogad fil  17Beten01.JPG   591,2K   2 Antal nerladdningar

...sälja beten jag inte skulle sålt, Westin Tjocke är ju numera nästan värd sin vikt i guld!

Bifogad fil  18Beten02.JPG   603,54K   2 Antal nerladdningar

...tunna ut grisfarmen, det var ju också lite dumt.

Bifogad fil  19BlåZalt.JPG   406,48K   2 Antal nerladdningar

...insett att jag borde hållit fast i den blå zalten likt gäddan gör på bilden.

Har egentligen aldrig åstadkommit särskilt mycket med mitt fiske, rent resultatmässigt.

Jovisst, jag har fångat relativt stora abborrar, gäddor och lite andra arter men har alltid fiskat mest för upplevelsen, både vad det gäller natur och social umgänge.

En hel del har man upplevt genom fisket sedan barnsben, tänk om det ändå fanns fler bilder från mitt fiske på 80- och 90-talet...

Jaja, modernare tider får duga när jag ser tillbaka på tiden sedan jag blev medlem här på forumet (ungefär då).

Bifogad fil  20AbborrePig.JPG   457,43K   3 Antal nerladdningar

Lite ryckfiske av små matabborrar har vi väl alla ägnat oss åt!? :D

Bifogad fil  AbborreMini.JPG   516,83K   2 Antal nerladdningar

Rovfiske efter bebisar är inte heller fel.

Bifogad fil  BondstorpViktlöst.JPG   636,13K   2 Antal nerladdningar

Fiskade viktlöst, blev idiotförklarad, nu är helt plötsligt väldigt många intresserade...

Bifogad fil  BonusFångst.JPG   491,51K   2 Antal nerladdningar

Drog upp en komplett fiskeutrustning. Slängde spöt, behöll rullen, sålde zalten.

Skulle slängt spöt, sålt rullen och behållit zalten.

Bifogad fil  Bunn7+.JPG   501,82K   2 Antal nerladdningar

Några bra fiskar kom det upp på den där tiden.

Bifogad fil  Bunn8.jpg   746,27K   2 Antal nerladdningar

Slumpfiskar naturligtvis!

Bifogad fil  BunnMini.jpg   614,7K   2 Antal nerladdningar

Det såg oftare ut på det här viset.

Bifogad fil  BunnBeten02.JPG   473,08K   2 Antal nerladdningar

Tröttnade på tailar ganska tidigt.

Kanske var synd, de ska visst vara bra...

Bifogad fil  Bäcköring.JPG   484,76K   2 Antal nerladdningar

Fiskade lite prickig fisk.

Bifogad fil  FiskaTräd.jpg   160,82K   2 Antal nerladdningar

...och träd.

Bifogad fil  GäddaAction.JPG   546,45K   2 Antal nerladdningar

Lyckades med några actionbilder på sommarfisk.

Bifogad fil  Gös.JPG   423,15K   2 Antal nerladdningar

Tog det här monstret i samma sjö som rekordet togs i 2014. Hur fort växer en gös på typ 7 år!? :D

Bifogad fil  Hästholmen.JPG   502,43K   2 Antal nerladdningar

Dängde efter lax vid en bedårande vacker Vättern, fick ingen lax.

Bifogad fil  Lax.JPG   576,25K   2 Antal nerladdningar

Åkte till fula Vänern med det glada gänget från Fiskejournalen, fick lax.

Man blir aldrig profet i sin egen hemstad, heter det väl. Delvis västgöte som jag är lade jag gärna rabarberna på ett par vänerlaxar.

Bifogad fil  Modeval01.JPG   520,01K   2 Antal nerladdningar

Hann med några lite sämre modeval också.

Bifogad fil  Modeval02.JPG   590,27K   2 Antal nerladdningar

Både den för stora flytoverallen och den gräsliga hatten var däremot högst funktionella.

Bifogad fil  PiscatusRullar.JPG   666,33K   2 Antal nerladdningar

Drog ned till Eric från Piscatus Fishing med mina söta små japanska rullar. Tjusig båt förresten, ingen heltäckningsmatta där inte!

Bifogad fil  PiscatusTräd.JPG   460,61K   2 Antal nerladdningar

Fick ett sjuhelvetes hugg!

Eric mindes det på 2015-års fiskemässa, trots att flera år passerat.

"Ja, det var då du fick upp ett stort jävla träd!?" Jaha, så var det med det hugget...

Bifogad fil  PressoBondstorp.JPG   404,83K   2 Antal nerladdningar

Fiskade lätt lätt med Presson, möttes av viss tveksamhet från ABU-trimmare och gubbar vid sjöarna. :D

Bifogad fil  Regnbåge.jpg   947,86K   2 Antal nerladdningar

Fick ganska tung fisk.

Kul fiske faktiskt, små skedar och ganska fina regnbågar. Ett fiske jag inte bedrivit på många år nu.

Bifogad fil  MadonnaSpö.jpg   371,14K   2 Antal nerladdningar

Tog hem en helt otroligt mängd spön från USA på några år, minst 30-50 spön tror jag det blev totalt.

Alla undersöktes noggrant efter ankomsten av helig birma och/eller bengalkatt naturligtvis.

Bifogad fil  RullfästeOvanL&T.JPG   386,22K   2 Antal nerladdningar

Ett av spöna, ett Daiwa Light & Tough, hade en otroligt märklig aktion. Spöt gick knappt att fiska med men rullfästet var gudomligt!

Nu, några år senare, är tre nästan identiska rullfästen på väg hem från Japan. Dessa ska sitta på våra custombyggen. Kul att man lärt sig något...

Bifogad fil  RödingSkog.JPG   923,02K   2 Antal nerladdningar

Var iväg några gånger och fiskade bäckröding och öring i miljöer som är helt enormt vackra.

Bifogad fil  StCroix.JPG   449,27K   2 Antal nerladdningar

Har visst ägt ett St Croix också, det hade jag nästan glömt.

Bifogad fil  Älgfluga.JPG   829,82K   2 Antal nerladdningar

Just det, vid diverse skogsfisken anföll utomjordningarna. Jag är inte särkilt lättskrämd och väldigt van vid alla möjliga sorters djur men vad fan (rent ut sagt) tänkte jag på när jag tog bild på den där!?

Älgflugor är det absolut värsta i vår herres gröna hage. Jag tar ett gäng huggormar och ett par skadeskjutna vildsvinsgaltar att leka med vilken dag som helst före det där krypet!

Bifogad fil  SunsetZPI.jpg   66,8K   2 Antal nerladdningar

Ambassadeur 4500C Sunset Orange, ZPi Silver Carbon och Daiwa Compressed Cork!

Är jag ensam i världen om den kombinationen!? Ja, gräslig är den men ändå...

Bifogad fil  ZillionVättern.JPG   367,62K   2 Antal nerladdningar

Hade ett tag en tendens att slänga ut dyra fiskeprylar nära en sjö, ta kort på dessa och sedan åka hem.

Hmm, jag hade nog uppfattat det där med sportfiske lite fel...

Det var några bilder jag hittade och reagerade på. En liten "walk down memory lane" för mig själv.

Hoppas innerligt att några av användarna som besökte tråden på den tiden jag faktiskt var ute och fiskade ser den här posten och också får lite sköna minnen av bilderna.

Nu lär inte dagboken dö helt men slött är det ju här. Vill passa på att tacka alla som skrivit här, särskilt de jag lärt känna och blivit vän med även utanför fisket.

Har faktiskt fått ett gäng riktigt bra vänner och bekanta tack vare forumet i allmänhet och fiskedagböckerna i synnerhet.

• Patrik_A, stickan, Fiska fiskar and 2 others like this

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar