Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

JontaK - Bygger om & bygger till!

• Vänligen logga in för att kunna svara
2848 svar till detta ämne

#2741 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 04 juni 2016 - 00:25

Det blev en liten fisketur idag också.

Var ute några timmar men njöt av att åka lite båt i finvädret och fiskade i omgångar.

Bifogad fil  RådjurFält01a.jpg   1,01MB   12 Antal nerladdningar

Det är djur överallt här på landet, det gäller att ta det varligt med båtsläpet på grusvägen. Förra gången stod älgen jämte vägen, nu var det rådjurens tur.

Bifogad fil  Fredagsfiske02b.jpg   307,98K   12 Antal nerladdningar

Väl ute på sjön var vädret ganska bra. :D

För en vecka sedan höll ytvattnet 13-15 grader, idag 19.5-23.5 grader!

Bifogad fil  Fredagsfiske02a.jpg   372,71K   9 Antal nerladdningar

Ja, det blev lite fisk idag också.

Ett par sådana här, några halvkilos, några mindre och någon större. Antal vet jag inte, jag räknade inte.

14-16 tror jag det slutade på till slut.

Bifogad fil  Fredagsfiske02d.jpg   222,54K   9 Antal nerladdningar

Sjön lade sig helt och solen försvann åt Gränna, dags att styra pantburken hemåt.

Kanske blir det mer fiske i helgen, vi får se.

Jag gjorde en intressant iakttagelse idag angående betesvalet.

Förra veckan var det blålila som fungerade bäst, testade många olika färger men beten med någon form av blå ton var det som gällde. 

Idag började jag därför just med den lila Joco Shaker. Trots fisk i vattnet kände jag inte ett pill och såg inga efterföljare.

Funderade lite och bytte beten några gånger, fastnade för grönt och kastade i solfjäderform precis där jag fiskat av med den lila Shakern.

Redan vid första kastet följde tre abborrar efter det guldgröna betet. Slängde på ett mörkgrönt mjukbete, fisk på andra kastet.

Resten av passet följde den inslagna vägen, testade några olika beten på varje fiskeplats men all fisk togs på grönt.

Varför?

Det har jag faktiskt ingen aning om...

• stickan, Anders jansson och bondersbyn gillar detta
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#2742 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 08 juni 2016 - 22:20

Ja, mer fiske blev det. På självaste nationaldagen dessutom!

Samma sjö, en mer stabil vattentemperatur (cirka 20 grader) och högre, stabilare lufttryck.

Det bådade ju gott men vi vet alla hur fiske kan vara.

Bifogad fil  Måndagsfiske01b.jpg   448,75K   6 Antal nerladdningar

Hade egentligen bara behövt ha med mig dessa två beten ut.

Som vanligt släpade jag dock med mer grejor än nödvändigt.

Kameran var med i båten hela passet men inte en enda bild blev tagen.

Varför?

Jo, jag hade helt enkelt inte tid!

Aborrfisket är igång på riktigt och jag börjar så smått hitta rätt i sjön. Första

stället levererade inte fisk med stim på 5-15 abborrar som var efter betet in till båten.

Uppenbarligen var det ingen huggperiod och detta kom att bli passets melodi.

Jag var ute i några timmar, hade ständig kontakt med fisk men de som kom upp i båten

gjorde det i korta perioder.

Nåja, jag ska inte klaga. Passet levererade totalt cirka 40 abborrar (kan ha varit 35 eller 50) med toppfiskar på 7, 8 hekto och en precis under kilot.

Inga jättar alltså men jag hade kontakt med flera fiskar strax under eller över kilot. Tog hem lite matfisk som speglade de landades storlek ganska bra, snittvikt på 4hg rensade.

Dessutom lyckades jag lura upp 6 gäddor på min relativt tunna fluorocarbontafs utan att tappa några beten!

Riktigt roligt pass där det inte gick en halvtimme utan att jag hade någon form av kontakt.

Längtar verkligen till nästa pass men nu på lördag ska jag göra den där grejen där man tillsammans med en annan människa går nerför gången i kyrkan. :D

Bifogad fil  Måndagsfiske01c.jpg   376,67K   6 Antal nerladdningar

Blev av med några stjärtar när det högg som bäst.

Det var främst Jocon som levererade under huggperioderna medan den gröna på första bilden lyckades locka till hugg när det var trögare.

Bifogad fil  Måndagsfiske01d.jpg   483,92K   6 Antal nerladdningar

Åkte därför in till Fiske & Outdoor och bunkrade upp.

Bifogad fil  Måndagsfiske01e.jpg   473,99K   6 Antal nerladdningar

Plockade med mig en annan variant som luktar precis lika illa som Joco Shaker.

Bifogad fil  Måndagsfiske01f.jpg   415,86K   6 Antal nerladdningar

Lite fler suveräna Link Head's från Kurres Fiskeshop, det gäller att stödja fler än en lokal butik.

Bifogad fil  Måndagsfiske01g.jpg   429,06K   6 Antal nerladdningar

Mina Gamakatsu EWG är alldeles ypperliga till abborrfisket.

Många tvivlar på EWG'ns krokningförmåga men storlek 1-2/0 fungerar utmärkt och det stora gapet har en klar tendens att sålla ut mindre fisk.

Trots att jag använder relativt små beten får jag i stort sett inga riktigt små abborrar.

Förrådet börjar sina och det är dags att beställa lite fler av storlek 1, 1/0 och 2/0. Jag blir sällan av med beten men har ganska mycket uppriggat i lådorna.

Bifogad fil  Måndagsfiske01h.jpg   552,21K   6 Antal nerladdningar

Min absoluta favoritrulle, Daiwa Liberto Pixy Pearl Orange, har fått sig en lättare genomgång och de nya betena är uppriggade på EWG med Link Head.

Den störra, gröna Jocon måste ju bara fungera när grönt verkar vara helt rätt färg och Shaker-modellen rätt bete.

Bifogad fil  Måndagsfiske01a.jpg   644,69K   6 Antal nerladdningar

Min EKA-kniv jag rensade fisken med diskades väl, torkades och blev liggande i sitt fodral på övervåningen.

Den gamle ryssen har sina inredningsaspirationer och tyckte den abborrluktande kniven borde bäras när och placeras mitt på hallgolvet istället. :D

(Ja, golvet är smutsigt.)

Bifogad fil  Måndagsfiske01i.jpg   521,3K   7 Antal nerladdningar

Idag har jag förlustat mig med 25 år gamla drev som var angripna av ärg på slirbromsbanan.

Bifogad fil  Måndagsfiske01j.jpg   427,76K   7 Antal nerladdningar

Fotot blev skit när blixten reflekterade mot den blanka ytan men dreven är numera släta och fina, redo för nya kolfiberlameller!

Varning för gräslig bildkvalité:

Bifogad fil  Nagellack01a.jpg   215,7K   7 Antal nerladdningar

För en liten stund sedan plockade jag fram lite nylonlina, ett par Link Head's och en jiggskalle (med bete på).

...och nagellack!

Bifogad fil  Nagellack01b.jpg   178,78K   7 Antal nerladdningar

Häng dem högt!

Bifogad fil  Nagellack01c.jpg   218,2K   7 Antal nerladdningar

Så är det bara att börja måla!

Bifogad fil  Nagellack01d.jpg   205,62K   7 Antal nerladdningar

Ett trick rakt ur den gamle forumnötaren Andreas playbook.

Eller, ja, jag testade själv målade skallar för ett antal år sedan.

Började med det för expediten så underhållande inhandlandet av nagellack i vitt, gult, grönt, svart och rött. Kom igen, i det moderna samhället ska ju vi karlar också köpa skönhetsattiraljer! :D

Hur som helst fiskade jag på den tiden med olika färger på skallen och kom fram till att just rött verkade ge mer fisk, särskilt jämfört med metallfärgade skallar.

Just nu lider jag ingen brist på fisk men när jag fick ett par flaskor rött nagellack passade jag på att göra tre testskallar.

Gröna mjukbeten med röd stjärt har fungerat bra i vissa vatten jag fiskat, varför då inte en röd skalle!?

Vi får se nästa vecka om den stora, gröna Jocon med röd skalle blir oemotståndlig!

#2743 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 18 juni 2016 - 02:07

Vi får se nästa vecka om den stora, gröna Jocon med röd skalle blir oemotståndlig!

Det blev den inte! :D

Jag var ute och fiskade en stund under fredagen.

Egentligen var det en båttur som stod på schemat men jag hann med lite fiske också. Förutsättningarna för abborrfiske

var inte direkt optimala. Flertalet av mina heta platser ligger mot sjöns västra sida, frånlandsvind och åska i luften brukar inte ge särskilt många fiskar.

Det blev dock lite sprattel i linan idag också. Tre gäddor och fyra abborrar närmare bestämt.

Det mest förvånande var en stenhårt huggande abborre på exakt sju hekto, kändes som ett riktigt stort exemplar eller en mindre gös. Ja, det kanske var lågtrycket som gjorde att fisken ville hålla botten.

En lite större gädda var framme precis vid båten efter min jigg.

Fisken kanske var i storleksordningen 4-5 kilo men då jag nästan lagt gäddfisket på hyllan var den stor nog att skrämma slag på lilla mig...

Jo, förresten:

Bifogad fil  Båthund01a.jpg   555,69K   7 Antal nerladdningar

Går det inte fylla båten med fisk får man ta till andra djur, en svensk lapphund funkar helt okej.

Troligen fick han syn på någon amatör med en kinahaspel, därav tunguträckningen. Hans tass låg naturligtvis stadigt placerad på Conquest/CTS. ;)

Försöker planera mitt fiske efter vind och lufttryck men det blir nog några fler spontana turer närmsta tiden. Det är alltid härligt att komma ut på sjön!

Känns som jag fått in ett hyfsat flyt i letandet efter heta platser. Ett väldigt bra tecken är just att fisk kommer upp trots dåliga förutsättningar.

• stickan gillar detta

#2744 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 23 juni 2016 - 02:47

Inget fiske sista tiden tyvärr, städning efter bröllop samt sjuhelvetes axelproblem har satt stopp.

Har blivit en del av den varan i år men när frugan snart går på semester hoppas jag kunna dra upp fiskefrekvensen rejält.

Jag får väl passa på att göra något jag är betydligt bättre på än själva fisket; kåsera (läs gnälla) om rullar! :D

Har senaste tiden haft några intressanta diskussioner kring två typer av multirullar; för abborrfiske och för gäddfiske.

Diskussionerna har avsett rullar för två fiskarter snarare än specifika betesvikter vilket är intressant.

Vissa prylar passar ju bättre för typiska abborrbeten (som jag använder) oavsett om betena väger 5 eller 20 gram.

Har då kommit in på min hatkärlek 2500C vilket fått mig att fundera på vad jag tyckt om denna lilla klassiker genom åren.

Vet att jag som ung var ganska imponerad, hittade dock en text i ett några år gammalt PM jag skickade till en annan rullentusiast:

Jag ägde en 2500C IAR Sunset Orange (nyproducerad) innan, sålde den efter en kort tid. Känslan jag får av 15/25-rullarna är att dom är skramliga, lite glappiga och inget för mig som är lite av en finsmakare. Missuppfatta mig inte nu, det är bra kvalitetsrullar men dom tilltalar mig inte alls, särskilt inte vad det gäller värde för pengarna. 15/25 är svindyra tack vare någon slags kultstämpel, köper du en Calcutta, Luna, Zillion, Curado eller liknande japansk rulle så betalar då inte för något sådant.
Sälj din 1500 och köp tre japaner!

Det där höga hästeriet med "finsmakare" kan vi ju direkt bortse från. :D

Nu skriver jag om både 2500 och 1500 men mina åsikter har nog varit liknande i ganska många år.

Det går naturligtvis ifrågasätta vad man betalar för om man köper en Calcutta Conquest, visst kostar märket och modellnamnet en hel del men det är i allra högsta grad fortfarande så att en 2500's värde handlar mycket om industriarv och kultur. Kanske en viss patriotism också (om man får använda sådana hemska uttryck 2016 :D).

Ämnet leder mig något osökt in på ännu en hatkärlek; nämligen myten om den odödliga Ambassadeuren.

Eller snarare vad som händer när ett kvalitétsbegrepp byter form, ursprungsland, kvalitétskontroll och får en sämre kvalitét trots detta men samtidigt begåvas med ett skyhögt pris.

Gamle JontaK har nämligen fått pilla lite på ännu en dyrgrip, denna gången en Ambassadeur Revo Toro Beast:

Bifogad fil  ToroBeast01a.jpg   906,17K   10 Antal nerladdningar

Här är en icke vevgavel från en helt ny rulle, oanvänd.

Notera kullagret och hålet uppe till vänster (där stoppskruven som låser gaveln i sitt läge gängar i).

Bifogad fil  ToroBeast01b.jpg   856,91K   8 Antal nerladdningar

Här en lätt använd rulle, bara ett par månader gammal.

Notera samma delar.

Bifogad fil  ToroBeast01d.jpg   1,15MB   10 Antal nerladdningar

Spole från ny rulle, här är skillnaden inte riktigt lika tydlig.

Notera kullagret.

Bifogad fil  ToroBeast01c.jpg   1,16MB   9 Antal nerladdningar

Gammal spole.

Trots att den använda rullen är just använd är lagren täckta med fett.

Även lagret på spolen där fett kastats av har en hinna tjockare än på den helt nya rullen.

Det skulle gå att påstå att den använda rullen tryckt ut fett ur lagren under kast men då hade fettet haft en annan färg, sett mer "använt" ut enkelt uttryckt, det förklarar heller inte fettöverskottet på stoppskruvens fästpunkt.

Jag vidhåller att smörjandet av en fiskerulle är något av en konst.

Alla kan snabbt lära sig smörja sin rulle men att göra det optimalt tar tid att behärska. Särskilt för den som har flera likadana rullar är det bra att smörja på samma sätt då det gör ganska stor skillnad på prestanda/funktion.

Det är tydligt att fabriken i Korea som tillverkar denna "Ambassadeur" inte tillämpar samma "dosering" av smörjmedel för varje rullindivid.

Jag har sett betydligt värre exempel i form av andra Toro och mindre lågprofilare från ABU.

Hur illa är då det här?

Ja, kanske inte så illa om det inte vore för att spollagren i flera av dessa rullar börjar rassla och gå ojämnt efter en kort tids fiske.

Detta gäller i många fall rullar som den använda här ovan, med lager som i stort sett är helt inkapslade i fett. 

Jag ställer mig då frågan hur något av de extremt snålt smorda exemplaren mår efter en tids fiske, särskilt i salt/bräckvatten.

Toro Beast har potential, den är tekniskt avancerad men samtidigt så relativt enkel att den borde kunna ta upp matchen men vad som förmodligen är världens bästa större lågprofilare; Shimano Curado 300/301E.

Med fettade lager av tveksam kvalité och extremt ojämn smörjning sitter dock japanen ohotad på tronen och det är snarare någon stor Quantum eller Daiwa som är närmsta hotet.

Det här är väldigt tråkigt och jag hoppas verkligen att det här är ett rent måndagsex så det inte blir som med Toro NaCl och alla spollagerproblem den modellen drabbades av.

Tyvärr har jag ingen sprängskiss till Beast och kan därför inte veta om det är samma kullager som i NaCl.

Ja, på en dryg månad har jag alltså synat en Ambassadeur Beast (riktpris 3 999) med rostiga lager (trots "HPCR") och en Toro Beast (riktpris 3 999) med lagerproblem. 

Det KAN vara måndagsex, det ska jag vara väldigt tydlig med. Är så icke fallet är det väldigt synd för rullarnas ägare, fiskebutiker som litar på produkten och även ABU för det är verkligen inte bra om kvalitén vacklar hos två olika flaggskeppsmodeller...

• jmansson gillar detta

#2745 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 528 inlägg

Postad 23 juni 2016 - 06:24

Det är väl så enkelt som att precisionssmörjning måste göras för hand, precis som avsyning/kvalitetssäkring är något som måste göras av (kvalificerad) personal. Visserligen kan man tycka att kostnaden för detta borde rymmas inom tillverkarens ramar när det handlar om en rulle som säljs till konsument för fyra tusenlappar men det är ju, till sidst og syvende, en prioriteringsfråga. Dessvärre tycks många tillverkare nuförtiden prioritera pengar in än bra produkter ut. Istället för att göra bra och slitstarka produkter ljuger man om dessa egenskaper i sin marknadsföring.

#2746 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 23 juni 2016 - 12:49

Smörjningen är otroligt viktig för funktionen och ju mer avancerad rullen är desto mer känslig för dålig smörjning är den.

Rullarna som plockas ihop i Sverige är generellt sett bra smorda även om det varierar en hel del.

För 4 000 spänn bör precis allt vara på topp, särskilt när rullen är tillverkad i Asien. Släpper en tillverkare ett flaggskepp till ett visst fiske tycker jag slutkunden ska kunna kräva att enkla grejor som smörjning och kullager faktiskt är riktigt bra,

På tal om kullager, NaCl var en nästan lika dyr rulle som drabbades av väldigt mycket problem med sina lager. 

Jag är hemskt nyfiken på var lagren är tillverkade och vilken kvalité de håller jämfört med andra kullager.

Själv byter jag lager på många av mina rullar mot lager från Hedgehog Studio.

Deras lager anses vara bland de bättre på marknaden. Kraftigare lager som ZR och ZHi används till väldigt tungt fiske världen över, i sött som salt. Jag har aldrig hört någon som haft problem med dessa lager.

Trots den svaga kronan mot dollarn (Hedgehog har sina priser i dollar) så ger jag 135 respektive 165 kronor för en uppsättning spollager, alltså två stycken.

Det är alltså ett ut till kund-pris från en firma som säkerligen har ett ganska rejält påslag.

Detta pris som jag tycker är fullt överkomligt för riktigt bra kullager får mig att fundera på hur billiga originallager är för tillverkarna. Särskilt den typ av lager som verkar ha en stor felprocent...

#2747 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 26 juni 2016 - 00:15

Midsommarfirande ett par dagar i rad, då blir det inte mycket fiskat!

Var dock ute och åkte båt en sväng idag men fyra personer och två hundar i båten är lite för mycket för att jag ska våga ha med mig spön.

Jag spenderade dagen igår och en stund idag med att felsöka och försöka få igång en frikoppling som inte fungerade.

Bifogad fil  MGXJuni01a.jpg   593,85K   8 Antal nerladdningar

Ja, jag är hemskt ledsen att skriva det men rullen i fråga är ännu en dyr, Korea-tillverkad lågprofilare från ABU.

EN MGX den här gången (riktpris 3 799).

Låt mig klargöra en gång för alla; jag har INGET emot ABU. Tvärtom har jag haft många av deras rullar och generellt varit nöjd men då gäller det nästan uteslutande svenskbyggda rullar.

Jag försöker inte bedriva någon som helst häxjakt på ABU's utlandstillverkade rullar men när jag ser felen känner jag mig skyldig att visa dem offentligt då jag tycker varenda potentiell kund har rätt att veta vilken kvalité produkten har.

Det är INTE första gången jag ser följande fel på en Revo, har sett väldigt många rullar med precis samma problem så det är på intet sätt måndagsex vi pratar om.

Bifogad fil  MGXJuni01b.jpg   704,56K   8 Antal nerladdningar

Den breda ribban innanför frikopplingsknappen är ordentligt skavd.

Bifogad fil  MGXJuni01c.jpg   643,8K   8 Antal nerladdningar

Trots att rullen inte är så hårt fiskad har knappen slitit igenom ytbehandlingen och gått ner i godset.

Bifogad fil  MGXJuni01d.jpg   563,77K   7 Antal nerladdningar

På andra sidan är det väldigt tydligt att knappen sliter upp ett spår i stativet.

Bifogad fil  MGXJuni01e.jpg   540,74K   6 Antal nerladdningar

Det går alltid bortförklara slitaget på utsidan med att påstå att smutsen som fastnar i fettet slipar materialet men en fiskerulle ska användas och kommer bli smutsig.

Jag har dessutom sett exakt samma fel på väldigt rena rullar.

Här ses frikopplingsknappens sida från rullens insida, väldigt sliten trots relativt bra smörjning.

Bifogad fil  MGXJuni01f.jpg   707,53K   7 Antal nerladdningar

Plinten har slitit igenom ytbehandlingen, också tämligen vanligt.

Ska tillägga att denna rulle var ovanligt välsmord, flera andra Revos har varit betydligt torrare.

Skavet dyker alltså upp ändå.

Bifogad fil  MGXJuni01g.jpg   600,18K   7 Antal nerladdningar

Plastaxeln som kommer från frikopplingsknappen har grävt ner sig tämligen djupt i godset. Svårt att se från den här vinkeln men stativets raka yta har blivit lite skålad, inte bra för toleransen.

Bifogad fil  MGXJuni01k.jpg   474,35K   7 Antal nerladdningar

Även bakåt har axeln fått rejält tag.

Bifogad fil  MGXJuni01h.jpg   757,52K   7 Antal nerladdningar

Så här ser rullen ut med frikopplingen bortplockad.

Helt okej smord och i bra skick förutom de där skavmärkena då. Lager, slirbroms och annat fungerar precis som det ska.

Bifogad fil  MGXJuni01i.jpg   292,64K   7 Antal nerladdningar

Här är ena glidplattan som frikopplingsknappen löper mot. Även den är uppskavd.

Bifogad fil  MGXJuni01j.jpg   423,38K   7 Antal nerladdningar

Själva frikopplingsknappen är sliten på alla tre sidor som är vända mot stativet.

Bifogad fil  MGXJuni01l.jpg   397,83K   7 Antal nerladdningar

Frikopplingsdelarna rengjorda.

Här finns inte särskilt mycket slitage förutom just på glidplattorna.

Problemet sitter inte i den pinjonglyftande delen av frikopplingen utan just i länkaget mellan denna del och axeln från frikopplingsknappen samt just knappens upphängning.

Bifogad fil  MGXJuni01m.jpg   531,08K   7 Antal nerladdningar

De här felen är så vanliga att jag ibland tröttnat och måste gå ifrån.

Vi vet väl alla att ryssarna gillar små lågprofilare, Nikita ville dock inte hjälpa till med skruvandet den här gången. :D

Bifogad fil  MGXJuni01n.jpg   876,88K   7 Antal nerladdningar

"Do not overlube" brukar jänkarna skriva.

Tur jag glömt skolengelskan. :D

Skämt åsido, det är lite väl mycket fett men jag smetar ut rejält för att det ska komma åt överallt för att sedan jämna till det lite.

ABU-lågprofilare med frikopplingsproblem behöver dock mycket fett. Det fyller ut där slitaget finns, inte optimalt men å andra sidan lär ett stativ till en MGX inte vara billigt och då får det bli en nödlösning.

Bifogad fil  MGXJuni01o.jpg   148,75K   6 Antal nerladdningar

Lite aluminium ramlade ur rullen när jag plockade av veven. Kommer från vevmutterns insida.

Har aldrig sett något liknande förut...

Ja, det var en lång men ändå ganska enkel beskrivning av ett ytterst vanligt fel på lågprofilare med samma eller liknande frikoppling som just MGX'en har.

Vad var då själva symtomen?

Jo, frikopplingen var så trög att trycka ner att knappen böjde sig inåt och åt höger då den trycktes ned. Frikopplingen fastnade även i sitt nedre läge då och då.

Hur var det då med smutsen runt knappen?

Jo, jag lade märke till det och torkade rent och plockade ihop rullen, precis samma problem var kvar.

Jag rengjorde till slut stativets drabbade delar samt frikopplingen alla lösa delar.

Plockade ihop med generöst med fett.

Nu fungerar frikopplingen men den går absolut inte att jämföra med funktionen hos en ny MGX, alltså har skadorna blivit så svåra att rullen skulle behöva flera nya delar för att fungera bra.

ABU verkar dock vara lösningen på spåren och det som ut som att de tillämpar några tekniska lösningar som bland annat jag skrivit om tidigare.

Tar det i ett nytt inlägg.

#2748 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 26 juni 2016 - 01:03

Ja, jag gör ett nytt inlägg här för att visa något jag anser vara MYCKET viktigt.

Jag studerar ganska många rullar och sprängskisser och har slagits av att ABU's ganska klena standardfrikoppling i deras lågprofilare är väldigt lik i allt från MGXtreme till Toro NaCl.

Helt okej om det som hos äldre Daiwor är en riktigt stabil koppling men det såg ni i förra inlägget att det inte handlar om här.

ABU släppte relativt nyligen Toro Beast.

Hur den modellen kommer klara sig över tid rent generellt vet jag inte men just frikopplingen är väldigt intressant.

I det tysta har ABU smugit in en annan typ av frikoppling jämfört med tidigare nämnda rullar.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel men jag har inte läst någonstans att frikopplingen har ändrats tämligen radikalt. Om det stämmer är det synd, det är just sådant kunden borde få reda på!

Bifogad fil  FrikopplingMGXL.jpg   117,24K   6 Antal nerladdningar

Här är frikopplingen i Revo MGX.

Den svarta pilen pekar på plastaxeln som går ut genom frikopplingknappen.

Den här axeln agerar länkage mot delen den röda pilen pekar på.

Här uppkommer en stor del av skavet mot stativet.

Bifogad fil  FrikopplingToroNaCl51.jpg   139,64K   6 Antal nerladdningar

Frikopplingen från den betydligt större Toro NaCl, riktad mot en helt annan publik som fiskar tyngre och hårdare.

Ser i det närmsta identisk ut, vissa delar har också samma artikelnummer och är alltså identiska.

Notera även de två fjädrarna (26 & 27).

Bifogad fil  FrikopplingToroBeast51.jpg   278,9K   7 Antal nerladdningar

Här frikopplingen från Toro Beast.

Hoppsan, det här ser både annorlunda och intressant ut!

Den svarta pilen visar en totalt annorlunda axel. Jag är tyvärr inte helt säker på vilket material denna axel är tillverkad av men tror det är rostfritt stål.

Ska rota fram en Toro Beast för lite analys och foton så småningom.

Den röda pilen visar lyftaren som vrids och lyfter pinjongbryggan och själva pinjongen, alltså frikopplar rullens drivning. Lägg denna del på minnet.

De gröna pilarna visar smådelar som är mycket intressanta.

Jag har flera gånger tidigare tagit upp problemet att fjädrarna i frikoppling av MGX-typ nöter sönder sina infästningar i stativet.

ABU verkar nu "gjort en Daiwa" och precis som i min Pixy sitter det nu små bussningar i fjädrarnas ändar. Återigen konstaterar jag att jag inte vet vilket material dessa bussningar är gjorda av, ska snart ta reda på det.

Bifogad fil  FrikopplingRyoga2020L.jpg   92,8K   6 Antal nerladdningar

Hmm, en sprängskiss till men jag pratar väl om två ABU-kopplingar!?

Ja, visst gör jag det men jag vill gärna visa frikopplingen från en Daiwa Ryoga.

Hur bra den är i sig vet jag inte men tar upp den här ändå.

Jämför gärna delarna med röd respektive svart pil med deras motsvarigheter hos Toro Beast.

Inte på något sätt identiska men olikt är det inte!

Jag tycker det här är en väldigt intressant utveckling!

Om ABU-rullar som MGX och Premier får en frikoppling som fungerar över tid kan dessa rullar på alla sätt och vis konkurrera med Daiwa och Shimano som hitintills legat ett steg fram tack vare välfungerande och hållbara frikopplingar.

Det ska bli väldigt intressant att få plocka isär en Beast och ta tid att analysera delarna med kameran i närheten.

Förhoppningsvis frångår ABU den problematiska kopplingen och satsar helhjärtat på ett system som håller över tid och inte är riktigt lika smörjkänsligt.

• stickan gillar detta

#2749 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 528 inlägg

Postad 30 juni 2016 - 17:34

Låt mig klargöra en gång för alla; jag har INGET emot ABU.

Nej, det vore ju meningslöst eftersom ABU idag inte är annat än ett varumärke ägt av Pure Fishing. Som jag har en hel del emot.

#2750 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 30 juni 2016 - 22:31

Jag har alltid tyckt om ABU men det börjar ju ta emot en del.

Kan tycka att kunden faktiskt blir lurad rätt och slätt när denne lockas köpa rullar för 3 000-5 000 kronor

som är konstruerade på ett klenare vis än många kinarullar som kostar några hundralappar.

I det avseendet har du definitivt rätt lausvik, då är ABU inget mer än ett urvattnat varumärke som används

för att kunna kränga en undermålig produkt till ett kraftigt överdrivet pris.

Jag är också evinnerligt trött på att höra hur "bra rullar" diverse ABU-asiater är.

Ja, de kanske kastar ganska bra och är mjuka att veva som nya men det säger ju inget alls om hur rullen

är att använda över tid.

Jag har känt på ett otal noname-rullar från Asien som också fungerar riktigt bra rakt ur kartong utan att för

sakens skull kosta flera tusenlappar...

#2751 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 14 juli 2016 - 23:17

Det har blivit en del fiske sista tiden, helt okej sådant också faktiskt.

Tyvärr har inte kameran varit med ut då det varit regn och åska mest hela tiden. Det har blivit både abborre, gädda och gös (hör och häpna!).

Abborrfisket stämmer bättre och bättre, kontakt med större fisk sker numera ganska regelbundet. Hade uppe ett par riktigt fina förra passet trots åska och extremt korta huggperioder.

Totalt var jag ute i cirka 2 timmar, fördelat på dessa var 5-6 huggperioder om cirka 4-6 minuter vardera. Då blev det ständiga kontakt, många tappade fiskar och ett gäng landade. Resten av tiden mellan huggperioderna fanns inte ett livstecken trots att jag fiskade på samma plats hela passet.

Fiske är väldigt märkligt ibland...

Nu ska jag roa mig med följande i några dagar:

Bifogad fil  Uddaskara01a.jpg   568,33K   7 Antal nerladdningar

En udda samling. 

Kinabyggd rund Ambassadeur och svenskbyggd haspel låter konstigt bara det.

Med på bilder är också världens överlägset bästa lättkastar-multi rakt ur kartong men ändå är denna trimmad, ett exemplar av världens överlägset tåligaste rulle som är trimmad med världens överlägset tåligaste trim men som ändå har rasat.

Ja, inte bara fisket är konstigt, själva utrustningen är det också om man ska tro allt man läser. :D

Bifogad fil  Uddaskara01b.jpg   336,14K   7 Antal nerladdningar

En Suverän är det inte varje dag man stöter på.

Här ett exemplar som är välanvänt.

Bifogad fil  Uddaskara01c.jpg   465,02K   7 Antal nerladdningar

Rullen är tekniskt avancerad och enligt många väldigt bra men den är också världens fulaste haspelrulle.

Tyvärr verkar hylsan på veven tagit för mycket stryk och jag tvivlar starkt på att vevar finns kvar som reservdel i Svängsta, vi får se...

Bifogad fil  Uddaskara01d.jpg   363,19K   7 Antal nerladdningar

Sen var det då JBn med trim.

Ska ju vara oförstörbar enligt vissa, ja så var det visst inte. Allt går att fiska sönder, det borde fler tänka på.

Underhållet är viktigt även om rullen har svindyra blå delar monterade...

#2752 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 528 inlägg

Postad 15 juli 2016 - 08:17

Rullen är tekniskt avancerad och enligt många väldigt bra men den är också världens fulaste haspelrulle.

Just utseendet är vad som hittills avhållit mig från att skaffa en.

#2753 Musti

Musti

Storfiskare

• Members
  • 1 911 inlägg

Postad 15 juli 2016 - 09:36

Jag vill se bildbevis på den där gösen! ;)

Roliga rullar minst sagt, riv ner den där orangea och visa vad som finns inuti :D

• JontaK gillar detta

Life is just a game, fishing is reality.

#2754 Björn W

Björn W

Storfiskare

• Members
  • 1 191 inlägg

Postad 15 juli 2016 - 09:58

Sådan där Abu Suverän ligger en hemma, används nån enstaka gång vid bottenmete efter regnbåge

Skickat med Tapatalk
  • JontaK gillar detta

Allt fiske är kul med rätt utrustning
Min fiskedagbok med massa bilder

#2755 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 15 juli 2016 - 10:02

Just utseendet är vad som hittills avhållit mig från att skaffa en.

Ful som stryk är den men jag hade ändå mer än gärna haft den minsta versionen.

Jag vill se bildbevis på den där gösen! ;)

Roliga rullar minst sagt, riv ner den där orangea och visa vad som finns inuti :D

Bildbevis blir det icke, uppskattning av vikt ska jag nog också hålla mig ifrån då det var min första gös över yngelstorlek på 7-8 år.

Någon vidare gösfiskare blir jag aldrig men även den blinda hönan hittar uppenbarligen ett och annat korn...

Ska ge mig i kast med att försöka laga veven på Suveränen först och främst, tyvärr lär det bli svårt.

Den lilla orangea ska ner i bitar i nästa vecka, få se vad som döljer sig under skalet.

#2756 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 15 juli 2016 - 10:03

Sådan där Abu Suverän ligger en hemma, används nån enstaka gång vid bottenmete efter regnbåge

Det är ju synd och skam, ut och använd den till "riktigt" fiske!

#2757 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 18 juli 2016 - 23:01

Jag var uppe hos Stefan Nyberg i helgen och fick med mig ett spö hem.

Byggt på en klinga som numera är ganska omtalad - Bushido.

Ett stadigt spö på 7'10" och med en kastvikt på -4oz.

Ska bli mycket intressant att testa och utvärdera detta spö, jag har själv

länge funderat på ett lite längre gäddspö för beten en bit över 100 gram.

Bifogad fil  Bushido01a.jpg   880,82K   7 Antal nerladdningar

En sån där stiliserad bild som jag egentligen hatar men det gjorde sig ganska bra här med den svarta fiskeutrustningen mot den ljusa vassen.

Bifogad fil  Bushido01b.jpg   702,49K   8 Antal nerladdningar

Min 4500 ser nästan löjlig ut på det långa bakhandtaget men det fungerade riktigt bra.

Provade beten från strax under 25 gram upp till strax under 100 och det var inga problem.

Nu har jag en hög rullar att sätta tänderna i.

Det verkar som att sommaren har en tendens att få runda Ambassadeurer att rasa. ;)

• StefanNyberg och Anders jansson gillar detta

#2758 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 21 juli 2016 - 23:27

Det blev lite mer fiske här om dagen.

Samma visa som några tidigare pass, mycket korta huggperioder, en del fisk men det vill inte riktigt släppa.

Ja, ett par lite mer hyfsade fiskar blev det åtminstone.

Bifogad fil  Fiske16071901d.jpg   1,07MB   6 Antal nerladdningar

Allt är som vanligt här i norra Småland, bergsgetterna klättrar på stenstränderna. :D

Bifogad fil  Fiske16071901b.jpg   631,72K   6 Antal nerladdningar

Försökte mig på popperfiske efter abborre, enligt bilden gick det sådär...

Bifogad fil  Fiske16071901c.jpg   563,13K   7 Antal nerladdningar

Smågäddorna är "ganska" glada i plaskande beten.

Det blev några stycken på Dobyns/Technium 3-15 gram och Zillion/Pixy 3-18 gram, kul fiskar på lätta grejor.

Ja, det blev också några abborrar på ytbetena men bara smått. Saknar mina små spookar som jag sålde för många år sedan. Walk the dog-beten tenderar att ge lite större fisk än poppers.

Bifogad fil  Fiske16071901a.jpg   616,33K   6 Antal nerladdningar

Det kom upp några lite mer hyfsade abborrar också, den här på 38-39cm. Den största jag fick mätte strax över 40cm och hade lite mage, hade ingen våg med mig ut men det bör vara en fisk på 8.5-9.5 hekto ungefär.

Har svårt just nu att komma en bit över 40cm och/eller 1kg. Får en del fisk i den storleken men det hade varit riktigt kul med en abborre på 1.3-1.4kg, det var ganska längesen.

Passet slutade ändå med 5-8 gäddor och runt 10 abborrar, helt okej på den korta tid det väl högg.

När fisken slutat hugga på favoritställena var jag ute länge och letade nya platser som tyvärr bara gav några ströfiskar.

Bifogad fil  NikitaTidstrand01a.jpg   721,26K   6 Antal nerladdningar

Väl hemma fixade jag och frugan båt och fiskegrejor snabbt sen kraschade jag i sängen och såg nu ut ungefär som den sibiriska katten Nikita gör på bilden ovan. :D

• stickan, Björn W, Engqvist and 3 others like this

#2759 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 28 juli 2016 - 02:51

Det blev återigen lite fiske igår (eller snarare förrgår) kväll.

Under dagen kom det lite blåst och vinden vände, förändringar i vädret helt enkelt.

Då fisket varit stundtals mycket trögt för mig och andra som fiskar i "mina" sjöar kändes vädersvängningen välkommen.

Även den värmeälskande abborren verkade tröttna på finvädret.

Var ute kring 19.00 och fiskade effektivt i knappt två timmar vilket resulterade i 13-14 abborrar och 5-6 gäddor.

Då fisken var generellt liten tycker jag passet var halvhyfsat men så mycket fisk på så kort tid på en man är ju egentligen ganska bra.

Har hört flera som varit ute med 3-4 personer i sina båtar och fått 5-15 fiskar totalt på 4-6 timmars fiske.

Så jag ska nog egentligen inte klaga.

Dessutom fick jag en av mina största popperfiskar på flera år då en tjock 37-centimers abborre behaga att bita i min Skitter Pop. På intet sätt en jättefisk men efter många småfiskar på popper den ett välkommet inslag.

Lyckades bända upp en gädda på runt 4 kilo på en liten Joco Shaker på 2.8 tum också, kul fiske!

Tycker jag kommer ut på sjön ganska ofta med tanke på mina ganska dåliga förutsättningar men det blir också många rullar här i skogen.

Idag plockade jag med mig en rullmodell jag velat skruva i lugn och ro en längre tid. Har öppnat modellen förut men inte i hemmets lugna vrå.

Bifogad fil  Tvåkissar01b.jpg   681,38K   5 Antal nerladdningar

Oj, förlåt.

Det var ju katten som har samma färg som den aktuella rullen. :D

Bifogad fil  CTCQ20101a.jpg   378K   7 Antal nerladdningar

Jag menar naturligtvis nya Shimano Calcutta Conquest, här i 201-storlek.

Bifogad fil  CTCQ20101b.jpg   384,9K   6 Antal nerladdningar

Ful är den inte tycker varken jag...

Bifogad fil  Tvåkissar01a.jpg   953,57K   6 Antal nerladdningar

"Vi vill ha varsin!"

...eller Nikita och Aldo, rullkissar som de är.

Bifogad fil  RockyLennon01c.jpg   362,59K   7 Antal nerladdningar

"AHHHHH, flytta på er kattjävlar, den är min!"

Jo, Lennon tycker ju också om Made In Japan trots att hans sort är svensk sedan 9 000 år tillbaka.

Tillbaka till rullen då.

Jag har provat nya Conquest i ett par olika storlekar och är lite kluven till den måste jag säga.

Ja, den är en alldeles strålande rulle ur kartong, absolut i topp vad man än jämför med.

Det jag är lite tveksam över är Shimanos förändringar sedan förra modellen av Conquest samt hur rullen håller sig över tid. 

Den gamla Conquest var en riktig liten pansarvagn som kanske inte går riktigt lika mjukt som vissa andra rullar men fullt tillräckligt, känslan är dock att byggkvalité och hållbarhet är prioriterat.

Nya varianten känns mer som en teknikdemonstrator. Inte riktigt samma finish i ytbehandlingen och även om utsidan utstrålar högsta kvalité övertygar inte insidan lika mycket på mig.

De nya Micro Module-dreven fuungerar som utlovat men gör större nytta som imponator i fiskebutiken än praktisk sådan ute på vattnet.

Den dubbellagrad pinjongen är på intet sätt ett nytt påfund och spolupphängningen i icke vevgavel inte bara känns plastig utan är gjord av plast. Dessutom är passningen inte perfekt, delarna "klickar" inte i som man borde kunna kräva av en rulle i den här kalibern.

Jag tycker Shimano kunde valt lite bättre material i vissa delar men i övrigt är rullen naturligtvis ändå bättre än det mesta på marknaden.

Då kommer vi till det i särklass största problemet med Conquest - priset!

Riktpriset tror jag ligger på någonstans mellan 6 000-7 000 kronor.

Jag tycker det är ALLDELES för högt för vad man får. Ja, rullen är avancerad men inte så avancerad och jag har väldigt svårt att rekommendera dessa rullar då det faktiskt finns riktigt bra alternativ som kostar minst ett par tusenlappar mindre.

Bifogad fil  CTCQ20101d.jpg   368,28K   6 Antal nerladdningar

En stor fördel med nya Conquest är den externt justerbara centrifugalbromsen.

Vikterna kan fortfarande aktiveras och avaktiveras om man öppnar icke vevgavel men väl ute på vattnet görs finjusteringar med ratten på gaveln.

Inte heller detta är direkt nytt, systemet påminner en hel del om IVCB som satt i gamla Mörrum 1600/3600.

Bifogad fil  CTCQ20101c.jpg   400,56K   7 Antal nerladdningar

Brickan på vevgavelns insida ger direkt tillgång till huvuddrevets kuggar.

Öppningens avlånga form gör det väldigt enkelt att smörja drevet korrekt, alltså lägga fett på ungefär hälften av kuggarna för att sedan veva runt rullen och sprida det med pinjongdrevets hjälp.

Den minimala porten ABU har på sina lågprofilare är gräslig i jämförelse då öppningen är så liten att varken inspektion eller smörjning är enkel.

Just nu kan jag, av olika anledningar, inte visa fler bilder på rullens insida men det kommer vid ett senare tillfälle.

Nu smider jag vidare på mina egna rullplaner. Är hemskt sugen på ett par nya rullar, det ska ju bli en gäddjapan vad det lider men där är valet inte helt enkelt.

Vill även ha en ny abborrulle och har sneglat på Daiwa Alphas SV en längre tid men nu finns Alphas Air som är optimerad för riktigt lätt fiske, frågan är bara hur lätt jag behöver/vill fiska...

• Engqvist, Anders jansson, jmansson and 1 other like this

#2760 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 30 juli 2016 - 11:41

Jag fortsätter blanda fiske och japanska rullar även i detta inlägg.

I förrgår var det sjön igen, abborre som vanligt men nu inställt på att söka fiskens ståndplatser

under sen eftermiddag.

Var ute på sjön klockan 18 och började fiska med olika jiggar samt relativt djupgående vobblers.

Nötte på flera till synes heta platser i över två timmar vilket resulterade i EN abborre runt hektot.

Desperationen kröp på och jag sadlade om till minimala spinnare och började fiska av djupvasskanter bara för att helt enkelt få fisk.

Det fungerade och upp kom 3-4 fiskar i "pimpelstorlek" alltså 50-100 gram.

Jag har sedan en tid tillbaka sett ut en plats som borde kunna leverera en del fisk när abborren vill gå upp och jaga på grundare vatten.

Har väntat med att fiska där då en 445 med mycket fiskeprylar i ofta drar till sig lite uppmärksamhet av typen "där kanske finns fisk".

Nu är jag inte hemlig med mina platser men den här ville jag fiska av ostörd en lugn kväll då koncentrationen är total.

Just så blev det i förrgår och resultatet lät inte vänta på sig!

Mellan cirka 21 och 22 fick jag så mycket fisk att jag tappade räkningen, vid 25 stycken slutade jag tänka på antalet och fortsatte fiske helt enkelt.

Hur många det blev till slut? Ingen aning, kanske 35 kanske 45!

Riktigt roligt fiske med varenda abborre på ytbete.

Bifogad fil  Abborre16072901a.jpg   187,02K   5 Antal nerladdningar

Mycket småfisk blev det men även några lite större, det här exemplaret är runt 35cm.

Det började mörkna och jag drog mig hemåt.

Kände mig tvungen att stanna på en till plats innan jag packade ihop grejorna.

Klockan var cirka 22.20 när jag kastade 10 kast över ett grundområde, på dessa 10 kast fick jag tre abborrar som samtliga var över 35cm långa.

Jag lyckas inte hitta den stora fisken med 3x35+ på 10 kast är jag definitivt nöjd med!

Ja, så var det den där dyra rullen också ja.

Flera bekanta har frågat mig hur nya Shimano Calcutta Conquest är i storlek jämfört med den gamla varianten.

När jag hade en CTCQ201 hemma passade jag på att jämföra med min gamla 100.

Bifogad fil  CQCQ01a.jpg   427,29K   6 Antal nerladdningar

100 till vänster, 201 till höger.

I flera avseenden är den nyare av "större" storlek faktiskt mindre.

Bifogad fil  CQCQ01b.jpg   347,76K   5 Antal nerladdningar

Det enda som egentligen är större är vevgavel/växelhus.

Bifogad fil  CQCQ01c.jpg   429,26K   5 Antal nerladdningar

Det syns tydligt på den här bilden, notera att linspridarnas insatser är av olika material.

Bifogad fil  CQCQ01d.jpg   452,98K   5 Antal nerladdningar

Bredden är nästan identisk.

Bifogad fil  CQCQ01e.jpg   451,69K   7 Antal nerladdningar

Trots mycket tjat om X-Ship och Micro Module tycker jag att det som denna bilden tydligt visar kanske är den största fördelen med nya Conquest.

Titta på linspridarnas avstånd från spolen.

Det är tydligt att den nya modellens spridare är placerad långt från spolen, i kombination med en relativt djup och smal spole samt keramisk insats i spridaren ger detta mindre friktion vid kast.

Kombinera allt det med en otroligt smart och effektiv kastbroms så har ni den mest betydande skillnaden mellan dessa två olika generationer, sen kan Shimano slänga runt hur mycket reklamsnack de vill om små kuggar och dubbellagrade pingjongdrev.

Nya CQ går mjukare än gamla i fiskebutiken, ute på vattnet känns skillnaden av men den är knappast så betydande som förändringarna jag beskriver ovan.

Bifogad fil  CQCQ01f.jpg   447,08K   6 Antal nerladdningar

Så kommer vi till byggkvalitén.

Personligen tycker jag gamla modellen är mer välbyggd.

Varenda del sitter precis där den ska, toleranserna är minimala. Den nya glappar, gavelplattan som syns på bilden känns som den ska falla av och innergaveln på icke vevsida är en plastgrej med ganska dålig passform.

Bifogad fil  CQCQ01g.jpg   507,64K   6 Antal nerladdningar

Öppningen av gavelplattan visar den stora skillnaden mellan rullarna.

Den svarta lilla armen under frikopplingsknappen på CQ201 är en plastbit som skjuts nedåt. Känslan i reglaget är inte särskilt distinkt och det är svårt att veta om gavelplattan är i låst läge eller ej. Efter en tid går reglaget trögt och det känns att materialet flexar lite.

På gamla modellen syns den frästa tumskruven i aluminium som har samma funktion men här är det metall och en riktigt "urverkskänsla".

Spelar detta någon roll för rullens funktion?

Nej, inte alls men ska rullen underhållas regelbundet ser jag en risk i att nya modellens delar slits tämligen fort. Underhålls rullen inte alls kan det finnas risk att materialet ger sig om användaren försöker tvinga reglaget.

Även den äldre modellens frikopplingsknapp känns som den är av högre kvalité. Nya modellens sitter fäst med självgängande skruv, något jag är allergisk mot då det är som upplagt för glapp och problem när skruven skruvats i och ur några gånger.

Här tycker jag det finns en hel del plats för förbättring och en så dyr rulle kan (eller kanske borde) byggas lite bättre.

Jag upprepar däremot det jag sagt tidigare, för praktiskt fiske med lämpliga betesvikter finns väldigt få rullar som slår nya Conquest i funktion.

Bifogad fil  Topwater01a.jpg   434,67K   5 Antal nerladdningar

Då ytbetena levererar just nu var jag tvungen att hoppa in hos pojkarna på Fiske & Outdoor i Jönköping.

Det blev några, för mig, nya beten från Gunki som ska hårdtestas i mina vatten.

Fick tips om den stora då den visst levererat en del fisk, kanske man man uteslutande abborre av juniorstorlek om man använder ett så stort bete?

• Björn W, Engqvist, StefanNyberg and 1 other like this

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar