Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

JontaK - Bygger om & bygger till!

• Vänligen logga in för att kunna svara
2832 svar till detta ämne

#2821 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 372 inlägg

Postad 04 februari 2017 - 21:58

Där är jag inte enig i. Jag har nya och gammla rullar.
Mitchellrullarna är över 40 år men har fått ställ hela tiden.
Dom går som en klocka!

Den ena nya saltvattens bestandiga rullen tålde en sesong i fjorden. ( också en mitchell )
Så tog saltvattnet knäcken på den. Då blev rullen spylt efter varje fiskepass.

Så det finns bra men ändå gammla rullar.
Tror mer det handlar om VEM som har rullen!!??

#2822 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 394 inlägg

Postad 04 februari 2017 - 23:39

Det finns många bra gamla rullar likväl som det finns gamla skräprullar. Och det finns några personer som GER BORT gamla fina kvalitetsrullar, men överlag så får man vara beredd att Betala motsvarande en ny rulle och många gånger MYCKET MER för en äldre kvalitetsrullar än nytt importskräp.

Och helt rätt det mesta av hur en rulle fungerar beror på ägaren och skötseln. Jag har många gå ger sagt att den bästa kvalitetsrullen kan göras till skrot på kort tid i fel händer. Medans en medioker kvalitetsrulle kan hålla ett liv i rätt händer.

Men bortsett från det så är det skillnad på rullar och rullar. Gå tillbaka till mitt inlägg #2797 så ser du hur en 40 år gammal rulle kan se ut efter åtskilliga år i havet.
  • JontaK, Anders jansson och jmansson gillar detta

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#2823 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 372 inlägg

Postad 05 februari 2017 - 08:38

Det är det jag menar. När jag tittade på den rullen,kunde den se ut som om den var ny.
Tror den fortfarande andvänds?!
Och det är inte en rulle som du vill gje bort!?

Men om du vill tar jag imot rullen din. :-). ( den är så gammal )

#2824 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 07 februari 2017 - 00:16

Förmodligen, men nu är det kortsiktiga vinster som gäller. Bonusar och andra ersättningar bestäms utifrån kvartalsrapporter och årsresultat snarare än utifrån mer konservativa överväganden. Därför anses det vara bra och effektivt att lägga ned enheter, lägga ut tillverkning på lego till låglöneländer och att kassera gamla reservdelslager.

Ja, det är väl merparten av någorlunda tänkande människor medvetna om.
Jag själv, som tillhör de mindre tänkande, lever i en slags naiv bubbla där jag ändå hoppas att tillverkarna har en viss stolthet bakom sina märken.
Det är dock i realiteten så att stolthet och tradition inte säljer rullar.
Mördande reklam, flashigt yttre, "fräcka" profiler och påhittade tekniska lösningar med häftiga namn gör däremot det.

Har nämnt tidigare att jag är gammal industrislav och som före detta producerande metallarbetare i Sverige är det lätt att fastna i nostalgi och konservatism (det finns det hela rörelser som gör men det är en HELT annan diskussion).

Nja det du tycker förekommer en hel del. Men dessa någerlunda intresserade bidrar ofta till problemen. De någorlunda intresserade (N.I) är ofta personer utan tekniskt kunnande men som du säger intresserade av sina rullar. Problemen kommer ofta av att dessa tror sig kunna en del om tekniken. Jag brukar besvara tokiga uttalanden, här som på andra forum, och oftast möter man på hårt motstånd och slutligen blir man en idiot.

Det är inte den typen av intresse jag syftar på.
Jag syftar på den som är intresserad av att ta hand om sina rullar, inte den enormt överrepresenterade tangentbordsingenjören som VET att just dennes rullar är bäst på allt.

Det finns personer därute som fiskar med och sedan underhåller sina rullar men drar sin gräns vid lite mer avancerad smörjning och lämnar bort rullarna för felsökning och större service.
Den typen brukar oftast inte försöka hävda sig genom att teoretisera kring sina rullars förträfflighet och det är just den typen som börjar bli väldigt ovanlig då det i många fall är en människa som också faller i reklamens grepp.

Idag har man antingen en rulle som är "skön" som slängs in i garaget efter fiskepasset eller är man självutnämnd "rulldoktor" som minsann vet att den senaste Daiwan är bäst på allt.

Det förekommer massvis med rulltrådar där N,I påstår något tekniskt och förklarar att det ena eller andra blir så mycket starkare eller bättre. Man understryker denna sanning ofta med att man har gjort så på alla sina rullar och VET VAD MAN TALAR OM. Ofta är det tekniskt totalt omöjliga saker som nämnts. Mins tråden om större bromsskivor så får man dubbelt så stark broms. Alla okunniga köper det den N,I säger och denna sanning sprids sedan vidare.

Precis och det är en farlig kategori då erfarenheten ofta lyser med sin frånvaro.

Det finns inga krav på teknisk utbildning eller förkunskaper för att faktiskt förstå sig på en fiskerulles kvalitéer till praktiskt fiske, erfarenhet av både rullar och fiske är däremot ett måste.

Matematik, hållfasthetslära och andra ingenjörsrelaterade ämnen är tämligen ointressant för slutanvändaren när det gäller det praktiska handhavandet.

Gudarna ska veta att jag själv inte är någon ingenjör, jag har däremot servat flera ingenjörers rullar då de inte tyckt sig få till smörjning och dylikt optimalt på grund av att erfarenheten fattats.

Tror det handlar mer om att inte uttrycka sig förhastat i en teoretisk miljö. Jag själv har gjort det mången gång men försöker vara ödmjuk och lära mig av andras kunskap.

Där kommer hävdelsebehov och reklampåverkan in igen. Många (i princip uteslutande män) har extremt svårt att släppa just SIN bild av saker och ting och trådar om rullar blir därför lika ofta en mätning av kön som de blir givande diskussioner...

Samma sak när just teknisk kunskap ska stå över erfarenhet eller tvärtom.
Hur teknisk en oerfaren fiskare än är blir han inte särskilt duktig på rullar och hur erfaren en som inte förstår tekniken än är blir han det inte heller.

Jag anser att största bovarna är de tekniskt okunniga men någorlunda intresserade Rullexperter som figurerar lite varstans i cyberrymden.

Med skillnaden att jag är mer än någorlunda intresserad har du ju sisådär 140 sidor skrivna av en sådan just här. ;)

Totalt otekniskt bevandrad, inte särskilt intresserad av att räkna på saker och skriker gärna ut (negativa) åsikter om precis alla rullar jag provar. :D

• Engqvist gillar detta
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#2825 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 07 februari 2017 - 00:19

Och helt rätt det mesta av hur en rulle fungerar beror på ägaren och skötseln. Jag har många gå ger sagt att den bästa kvalitetsrullen kan göras till skrot på kort tid i fel händer. Medans en medioker kvalitetsrulle kan hålla ett liv i rätt händer.

Visst är det skillnad på rullar och rullar men jag skulle vilja påstå att faktiskt rena skräprullar kan hållas vid liv längre än riktiga kvalitetsrullar, har sett exempel på det några gånger.
Förutsättningen är att skräprullen hamnat hos den mest pedantiska av fiskare och att en typisk modern "slit och släng"-fiskare fått tag i kvalitetsrullen. :D

• Anders jansson gillar detta

#2826 jmansson

jmansson

Fiskegalning

• Members
  • 616 inlägg

Postad 07 februari 2017 - 11:01

Visst är det skillnad på rullar och rullar men jag skulle vilja påstå att faktiskt rena skräprullar kan hållas vid liv längre än riktiga kvalitetsrullar, har sett exempel på det några gånger.
Förutsättningen är att skräprullen hamnat hos den mest pedantiska av fiskare och att en typisk modern "slit och släng"-fiskare fått tag i kvalitetsrullen. :D

Jag har har haft en del mindre bra rullar som funkat länge men när dom sen gick sönder var det bara att släng dom eftersom det inte fanns delar att få tag i ...

Kanske något att tänka på om man handlar lite ovanligare billiga modeller av rullar som inte kommer från dom stora märkena.

Men det är klart att om sakerna inte kostar mer en att man kan slänga dom när dom går sönder så :)

#2827 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 856 inlägg

Postad 07 februari 2017 - 13:40

Mitchellrullarna är över 40 år men har fått ställ hela tiden.
Dom går som en klocka!

Den ena nya saltvattens bestandiga rullen tålde en sesong i fjorden. ( också en mitchell )
Så tog saltvattnet knäcken på den. Då blev rullen spylt efter varje fiskepass.

Den 40 år gamla mitchellrullen var tillverkad (i Frankrike) med precision och i beständiga material. Den nya rullen var tillverkad i en kinesisk fabrik i suspekta material och istället för precision ordnades en jämn och fin (skön) gång med ett gäng billiga kullager. Med Mitchell hade den inget mer att göra än att de som nu äger varumärket beslöt att kalla den för Mitchell. 

• Anders jansson gillar detta

#2828 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 372 inlägg

Postad 07 februari 2017 - 14:20

Ska nu köpa en ny/gammal mitchell till mitt nya/gamla spö.
För meg är det en underbar rulle. ( 406 )
700kr med frakt från swe!

Inte så massa hokus pokus inne i den. Lite olja i den så!!!!

#2829 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 2 856 inlägg

Postad 07 februari 2017 - 14:38

Ska nu köpa en ny/gammal mitchell till mitt nya/gamla spö.
För meg är det en underbar rulle. ( 406 )
700kr med frakt från swe!

Inte så massa hokus pokus inne i den. Lite olja i den så!!!!

Eller fett.

• JontaK och Anders jansson gillar detta

#2830 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 08 februari 2017 - 04:23

Eller fett.

Är fransosen ni diskuterar en variant med "Planamatic"-drivningen som har den vackra men lite lustiga oscilleringsfunktionen?
Jag suktar fortfarande efter en sådan av typen loppisras men lyckas bara hitta plastcardinaler för 250 spänn. :(

Olja behövs nog knappt alls i de gamla hasplarna. Jag skulle gärna göra i ordning ett exemplar i taskigt skick och smörja med Shimanos lättasté fett, anser deras fetter vara bland det bästa jag smetat i diverse haspelrullar.

#2831 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 1 372 inlägg

Postad 08 februari 2017 - 08:01

Det var många vackra ord! Men finns det en oversättelse till swe/Nor? På ordena
Planamatic"-driving,oscilleringsfunktionen?????

Du vet! Har varit i Norge i över 25 år!!!!
  • JontaK gillar detta

#2832 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 20 februari 2017 - 22:35

Lite stilla rullfix här sista tiden. Det har ju varit väldigt sporadiskt senaste månaderna men våren är runt hörnet och då är det lite som behöver fixas.
Äh, skriva är silver, posta bilder är guld:

Bifogad fil  Rullkväll01a.jpg   85,23K   9 Antal nerladdningar

Tre gamla runda kämpar som behöver lite uppmärksamhet.

Bifogad fil  Rullkväll01d.jpg   195,24K   9 Antal nerladdningar

Det är visst så här det ska se ut inuti en rulle som gått ett par säsonger.

Bifogad fil  Rullkväll01e.jpg   116,37K   9 Antal nerladdningar

Har så svårt att fatta hur rullar med åldrar på 2-4-6-8 månader kan vara rostiga.

Bifogad fil  Rullkväll01c.jpg   128,76K   8 Antal nerladdningar

Nytt makro har dykt upp också, fantastiskt användbart just vid rullskruvandet. Alltid kul att ha vassa detaljbilder.

Bifogad fil  Rullkväll01b.jpg   84,86K   8 Antal nerladdningar

...och där var den mytomspunna 4500CT färdigbyggd (den är i teststadiet, bromsplattan ska bytas mot kromat dito).
Min svarta 45a har fått lite nya kläder och små förändringar på insidan. Denna rulle ska byggas om från nuvarande 6.2:1 tvåstift till 5.3:1 sexstift och kommer degraderas till reservbruksrulle.
En väldigt kompetent sådan men alla vet att optimal kompetens kommer österifrån...
( Cliffhanger ;) )

• Engqvist gillar detta

#2833 X-tap

X-tap

Trogen medlem

• Members
  • 394 inlägg

Postad 14 mars 2017 - 20:56

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar