Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

JontaK - Får snart spö!

• Vänligen logga in för att kunna svara
2898 svar till detta ämne

#2861 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 30 november 2018 - 23:11

Det är inte bara learning by doing som är ute, elementära kunskaper om fysik och mekanik tycks också fattas. I helgen hoppas jag komma ut så att jag kan fortsätta att försöka lära mig att kasta med multirulle. Det blev C3:an som hamnade på mitt nya spö och den har nu fått ny lina (Pro Logic Bulldozer Main Line 0.33 mm).

Har du koll på vilka rullar de som tävlar i casting längd använder nuförtiden?

Inte bara kunskaperna fattas, det gör även intresset tyvärr.

Saknar en rullägare kunskapen men har intresset för skötsel, teknik och dylikt finns det ett hopp men det är sällan fallet numera.

Nu är jag en tjatig fan men jag tycker ändå att mina ständiga utlägg om ovanstående borde väcka visst intresse för ägaren som bå 1-2 år lyckats köra sönder rullar för åtskilliga tusentals kronor.

Casting har jag aldrig satt mig in i.

Lite av samma anledning som jag aldrig haft några större funderingar kring ingenjörsmässiga förändringar av rullkonstruktioner eller fabrikation av egna delar.

Jag är mest intresserad av att äga och bygga rullar som praktiskt fungerar till sitt tilltänkta användningsområde, för det krävs inte nyligen nämnda områdeskunskap.

...och ja, jag har byggt flera rullar åt just ingenjörer. :D

• lausvik gillar detta
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#2862 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 801 inlägg

Postad 30 november 2018 - 23:29

Inte bara kunskaperna fattas, det gör även intresset tyvärr.

Saknar en rullägare kunskapen men har intresset för skötsel, teknik och dylikt finns det ett hopp men det är sällan fallet numera.

Nu är jag en tjatig fan men jag tycker ändå att mina ständiga utlägg om ovanstående borde väcka visst intresse för ägaren som bå 1-2 år lyckats köra sönder rullar för åtskilliga tusentals kronor.

Sedan kan man ju fundera över varför någon lägger ner en massa pengar på något han saknar riktigt intresse för...

#2863 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 30 november 2018 - 23:39

Sedan kan man ju fundera över varför någon lägger ner en massa pengar på något han saknar riktigt intresse för...

Intresset ligger i att kunna skryta om stora fiskar för polarna och lägga ut bilder på dyra prylarna på nätet.

Då är den där rullen för 5 000 och spöt för 6 000 någon form av upplevd nyckel som öppnar dörren till ovanstående.

Om du är intresserad av att komma igenom en låst dörr måste du inte nödvändigtvis vara intresserad av nycklar, det räcker att

ha tillgång till dem.

• Norges fiskaren gillar detta

#2864 Ö::::::::::

Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 03 december 2018 - 23:16

Hur många nyrika som kommer till operakällaren med sin porsche eller Lamborghini har du sett som besitter ett genuint bilintresse???

Det är så enkelt tom inom fisket att det är 98% skryt och status allt för att erhålla den stora massans avundsamma blickar. Svårare än så är det inte
  • JontaK gillar detta

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#2865 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 03 december 2018 - 23:26

Hur många nyrika som kommer till operakällaren med sin porsche eller Lamborghini har du sett som besitter ett genuint bilintresse???

Det är så enkelt tom inom fisket att det är 98% skryt och status allt för att erhålla den stora massans avundsamma blickar. Svårare än så är det inte

Vilket otroligt tragiskt inlägg egentligen.

Tragiskt av den anledningen att du har så otroligt rätt.

Däremot är inte massans blick så hemskt avundsam tror jag, det ligger nog mest i den skrytandes fantasi.

#2866 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 801 inlägg

Postad 04 december 2018 - 04:03

Sedan finns det ju de som kastar medlidsamma blickar.

• JontaK och pegaso gillar detta

#2867 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 04 december 2018 - 11:35

Sedan finns det ju de som kastar medlidsamma blickar.

Så är det definitivt.

Jag har ägnat mången timme åt att stilla skaka på huvudet av förtvivlan inför köphysterin och den upplevda "högstatusen" vissa verkar tro sig få av att köpa fiskeprylar.

Det går för all del tänka: "men Jonta, står du inte just nu i ditt alldeles egna 144-sidors glashus med nävarna fulla utav sten?".

Jo, det kan väl tänkas att jag gör.

Gå tillbaka 10 år i den här dagboken och jag kanske också köpte en och annan pryl helt i onödan men även om dessa visserligen visades upp var, och är, det ändå en nyfikenhet som drev och driver mig.

Skillnaden kan väl i och för sig tyckas vara hårfin.

I nutid har jag en förmåga att göra den som söker efter köpråd hemskt besviken då jag i princip uteslutande rekommenderar "tråkiga" prylar.

Har just nu tre rullar på väg hem från Japan.

Japan? Rullar?

Det måste ju vara några limiterade, grällt färgade superversioner!?

Nej, det är två olika bruksmodeller. Ganska tråkiga till utseendet, ganska billiga som nya och det enda de verkligen imponerar med är att dessa modeller är helt fantastiska fiskeverktyg i all sin enkelhet och anonymitet.

Skriver mer om rullarna och ämnet inom kort...

• Norges fiskaren och lausvik gillar detta

#2868 Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 04 december 2018 - 15:21

Vilket otroligt tragiskt inlägg egentligen.

Tragiskt av den anledningen att du har så otroligt rätt.

Däremot är inte massans blick så hemskt avundsam tror jag, det ligger nog mest i den skrytandes fantasi.

Detta var ännu mer tragiskt. . . . .  eller rätt kanske är bättre att säga. 

Jag har full förståelse för de som kan sin sak, besitter den skills som krävs och som ställer stora krav på sin utrustning och där utrustningen oftast begränsar människan och inte tvärt om.

Det tragiska eller skrattretande är när man ser personer som knappt kan sin sak köper utrustning som långt överskrider personens förmåga och där utrustningen begränsas av personens brist på skills. I dessa sammanhang så blir resutatet oftast sämre än med en enklare snällare utrustning som bättre matchar personen.

Men alla tycks inte tänka så ! ! !

• JontaK gillar detta

Allt har INTE sitt berättigande - även om jag förstår det - Somliga är helt enkelt för korkade.

#2869 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 801 inlägg

Postad 04 december 2018 - 18:40

Men alla tycks inte tänka så ! ! !

Uppenbarligen inte, för gjorde de det så skulle Abumatic fortfarande toppa försäljningen.

#2870 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 04 december 2018 - 18:50

Det tragiska eller skrattretande är när man ser personer som knappt kan sin sak köper utrustning som långt överskrider personens förmåga och där utrustningen begränsas av personens brist på skills. I dessa sammanhang så blir resutatet oftast sämre än med en enklare snällare utrustning som bättre matchar personen.

Klart tänkvärt...

Något jag funderat, och till viss del irriterat, mig på senaste tiden är det faktum att vi med en stor nyfikenhet och ett generellt utrustningsintresse väldigt ofta klumpas ihop med instagramfiskarna.

Själv har jag i perioder, av olika och för mig "godtagbara" anledningar, ett större intresse av rullar och customspön än jag har av själva fisket.

Fiske är för mig avkoppling, närhet till naturen och en chans att komma bort från exponering och annat som hör internetåldern till.

Jag fiskar ofta själv, med frugan eller min gamle far, delar väldigt sällan med någon annan än dessa.

Utrustningsintresset är en helt annan sak, där är halva nöjet att dela med sig. Inte för att skryta men för att få ut sina åsikter, ta del av andras, lära ut och lära sig.

Återigen är gränsen hårfin mellan ovanstående och att uppfattas som skrytsam.

Kanske har jag just uppfattats som skrytsam, som en som bara visar upp sina prylar.

På något sätt bör jag uppfattas så ibland, konstigt vore det annars.

Verkligheten är dock en annan då jag ändå besitter en viss insikt och framförallt ett väldigt stort intresse av det jag håller på med.

Den stora massan med dyra fiskeprylar har inte detta intresset, samma massa tror att det ger "likes" och ibland till och med mer samt större fisk vilket naturligtvis är villfarelser av rang.

#2871 Norges fiskaren

Norges fiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 362 inlägg

Postad 04 december 2018 - 22:14

Grattis på fødelsedagen !!!
  • JontaK gillar detta

#2872 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 801 inlägg

Postad 04 december 2018 - 22:53

Ja må du leva!

• JontaK gillar detta

#2873 Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 09 december 2018 - 10:19

Uppenbarligen inte, för gjorde de det så skulle Abumatic fortfarande toppa försäljningen.

Hur du lyckades komma till den slutsatsen förstår jag inte.

Om alla tänkte som jag, att utrustningens prestanda ska matcha personens förmåga och krav så skulle nog ingen köpa Abumatic. För jag har nämligen ALDRIG ägt en sådan rulle. Min kunskap och mina krav på prestanda var redan på dag 1 över vad dessa rullar kunde prestera. Som 7-åring fick jag visserligen en inkapslad rulle, men inte en ABU-matic. Denna byttes efter nått år ut till en haspel.

#2874 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 801 inlägg

Postad 09 december 2018 - 12:55

Hur du lyckades komma till den slutsatsen förstår jag inte.

Om alla tänkte som jag, att utrustningens prestanda ska matcha personens förmåga och krav så skulle nog ingen köpa Abumatic.

Exakt så tänkte jag. Min slutsats baseras på observationer i fält. Visst finns det många som kan hantera såväl multirulle som öppen haspel men det finns fler som skulle ha ett roligare fiske med en rulle som inte trasslar sig. Om jag har rätt vet jag inte, men att det inte skulle finnas ens någon som faller inom det kategorin lär du fåp svårt att belägga.

Vad gäller personernas krav är dessa ovidkommande så länge de inte matchas av antingen en uppövad färdighet eller en beredvillighet att träna upp en sådan. Där brister det ofta.

#2875 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 09 december 2018 - 16:28

Tack för gratulationerna pojkar, om nu 35 är något att fira...

Fan vet om jag inte håller med till viss del om Abumaticen om man pratar just rulle efter förmåga.

Ser så många som trasslar med sina multirullar och på nästintill oförklarliga vis kvaddar sina hasplar att inkapslat nog ändå vore bästa medicin.

Personligen har jag inget emot Abumaticen heller, visst stryper konstruktionen kastlängd men på ett spö runt sex fot av den gamla skolan fungerar de utmärkt till korthållsfiske.

Dessutom oändligt mycket mer stilfullt att slippa saker som hänger under spöt! ;)

#2876 Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 09 december 2018 - 23:36

Ja okej jag ger mig på punkten att många borde ha en Abumatic, tom fiska bättre med en sån rulle, och att det är en fiskevänlig konstruktion.

Men att dom skulle toppa försäljningen??? Nääääää
  • JontaK och lausvik gillar detta

#2877 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 767 inlägg

Postad 10 december 2018 - 07:38

Tja man får den kvalité man är beredd och betala för varken mer eller mindre. Detta gäller vad du än köper. Man kan köpa ett billigt tält för några hundra kronor och efter en vind på 2m/s har du bara tältpinnarna kvar om du har tur.

#2878 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 5 801 inlägg

Postad 10 december 2018 - 08:40

Tja man får den kvalité man är beredd och betala för varken mer eller mindre. Detta gäller vad du än köper. Man kan köpa ett billigt tält för några hundra kronor och efter en vind på 2m/s har du bara tältpinnarna kvar om du har tur.

Kvalitetsmässigt är det få fiskerullar (eller produkter överhuvudtaget) som kan mäta sig med Abumatic.

#2879 Ö::::::::::

för låg nivå här

• Validating
  • 678 inlägg

Postad 10 december 2018 - 10:53

Kvalitetsmässigt är det få fiskerullar (eller produkter överhuvudtaget) som kan mäta sig med Abumatic.

Detta konstaterande får vara din åsikt. Min åsikt är att det inte är någon sanning.

Skötte man inte dessa rullar började linförarstiftet ofta att kärva. Broms var ett annat område som nöp ihop totalt efter lite vatten i konstruktionen. 

Lättanvända för den okunnige och fiskesvensson är dessa rullar definitivt. Men till att sätta de som kvalitetsmästerverk är lite väl magstarkt

• JontaK gillar detta

#2880 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 10 december 2018 - 13:02

Detta konstaterande får vara din åsikt. Min åsikt är att det inte är någon sanning.

Skötte man inte dessa rullar började linförarstiftet ofta att kärva. Broms var ett annat område som nöp ihop totalt efter lite vatten i konstruktionen. 

Lättanvända för den okunnige och fiskesvensson är dessa rullar definitivt. Men till att sätta de som kvalitetsmästerverk är lite väl magstarkt

Nu håller jag med dig istället! :D

Abumaticens konstruktion må vara relativt enkel men jag tror många av dessa rullars långa hållbarhet beror på en kombination av sparsamt användande ihop med, likt öppna hasplar, det faktum att konstruktionen inte släpper in särskilt mycket vatten i driv- och frikopplingsmekanism. 

Kombinera detta med ABU's gamla evighetsfett som merparten av de Abumatic jag öppnat varit fullsmetade av så får man en rulle som kanske håller utan att vara konstruktionsmässigt exceptionellt hållbar.

I princip alla rullar i min familjs ägo (morfar, far och jag) som gett upp har varit inkapslade sådana.

Någon Daiwa, en hög modernare Abumatic samt några äldre har gett sig.

Det är då främst frikoppling följt av drivning som varit problemområden. Bromsen är, precis som du säger, ofta dålig men den är å andra sidan lätt att åtgärda.

Vissa har avlidit som en följd av dåligt underhåll men flera stycken har helt enkelt slitits ut.

Det går naturligtvis att diskutera vad kvalitet är när det gäller rullar.

Om det definieras som en kombination av enkelhet att använda, hållbarhet över tid samt prestanda vinner nog den öppna haspeln tämligen lätt över inkapslade rullar (och alla andra rullar också för den delen).

Det är dock den där bruksaspekten som är så viktig att väga in då många av oss inser att många andra faktiskt inte kan hantera sina prylar.

Sensmoralen;

Alla rullar trasslar i fel händer; alla rullar rasar i fel händer.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar