Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

JontaK - Får snart spö!

• Vänligen logga in för att kunna svara
2898 svar till detta ämne

#61 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 06 september 2007 - 12:29

Det ska vi kunna lösa Jonta.. 7+ i landsjön känns faktiskt som en potentiell verklighet.

Hopppas det blir nåt för oss ikväll också..

Bompassbloggen - Uppdateras nästan hela tiden!

#62 crillifish

crillifish

Fiskegalning

• Members
  • 631 inlägg

Postad 06 september 2007 - 18:44

whork: Vi får se... Landsjön är alltid rätt het i spetember, det är det enda jag vet...

crilli:
Va jag har för kamera, menar du det?

Det är lättare att få en bra side to side med stora Bustern, den lilla har lite mer nervös, hetsig gång.

jo jag menar vad har du för kamera alltså tex mobilkamera vanlig diditalkamera av vilket märke isf?
fiska gör man enklast med kroken i vattnet

#63 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 06 september 2007 - 20:50

whork, det blev ju inget kanonfiske idag men fan va skönt det va att komma ut o dänga lite.

Finns ju endel arr titta på vid Munksjön också ;)
Tölvåriga.... Hehe.

crilli, mina sämre bilder är tagna med min eminenta Samsung mobil med sina monstruösa 0.7Mpixel.
Dom bättree bilderna tar jag med en Canon Ixus 65, en trevlig kamera om än ingen proffsgrej.

Digital systemkamera modell värre är en dröm jag haft länge...
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#64 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 19 september 2007 - 20:41

Jag fiskar faktiskt...

Inte mycket från båt längre tyvärr då min nacke sätter stopp för det. De senaste passen från land har mynnat ut i att jag och whork stått och varit gubbsjuka och pratat skit.
Inte mycket fiskat och därmed inte mycket fisk landad.
Nu har det dock kommit hem "lite" grejor så nu måste man elda på sig själv att ge sig ut.

Idag kom FedEx med:

Spön:
Kistler Magnesium 6'6"
Daiwa TD S-Rod 6'6"
Shimano Compre 6'6"
Och mitt härliga Dobyns Xtreme Casting Rod 7'

Dessutom fick jag en Plano 3336 och ett par paket roliga jiggar från USA. En spole Daiwa flätlina åkte med också.
Alltid kul med nya grejor, Kistler spöt var att dö för, synd att det inte är mitt. Mitt Dobyns lär gå att kasta långt med, det ser också lite halvtrevligt ut med Lunan på:
Postad bild

Fick hem grejorna i två hederliga papptuber. Väskan, lite lina och jigg:
Postad bild

#65 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 29 september 2007 - 21:04

Idag har jag faktiskt varit ute och fiskat.
Efter en vecka i Grekland var det dags att ge sig ut och känna på Dobyns/Luna kombon igen.
Det är prylar man verkligen längtar efter.

Iväg med allas vår fryntlige moderator; Blekingesonen whork!

Tur att han inte modererar på fisketurerna för jag kan va rätt ful i mun.
Hursomhelst så har jag precis klarat mig igenom en förkylning, den söta gossen jag fiskar med är mitt upp i sin.
Inte det smartaste att ge sig ut i 12 grader och så mycket blåst att det regnade horisontellt.
Jag som är hård smålänning klarade mig rätt bra, sydlänningen grät en liten skvätt men blev gladare när han fick en av mina jiggar att leka med.

Det blev fisk till slut också.
Jag skämdes något över 7-8 hektosgäddan som klev på mitt blåa atom. Eller inte över själva gäddan utan att känslan när jag halvt om halvt felkrokade fiskstackarn var att nåt stort klivit på.
Ni förstår Dobyns spöt är speciellt, man känner ALLT. Herrejesus bevare mig för den dag det kliver på nåt större, då gäller det att hålla i hatten.

Kul med fisk några timmar efter det att man suttit på ett plan från värmen.
Peter fick förövrigt en gädda han också, samma monsterklass som min, där ser man hur givande det kan vara att plaska i vattnet med ett antikt spö.

För övrigt anser jag att min klarröda hudton är mycket klädsam.

#66 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 02 oktober 2007 - 01:40

Många poster efter varann. Jaja.

Bompassen har duggat tätt, motivationen har stundtals svikit.
Förtroendet på sin egen och ens utrustnings kapacitet har hamnat rätt lågt.
Samtliga av dessa problem har drabbat mig och min trogna, blekingska, följeslagare whork-Peter.
Vi har nött, i olika sjöar, med olika metoder.
Ibland är det dock så att man missar vad som är precis framför näsan på en.
I min hemstad, Jönköping, finns en VÄLDIGT produktiv gäddsjö mitt i stan, Munksjön.

Igår kväll smiddes planer på gäddfiske i just denna sjö. Ambitioner fanns inga, iallafall inte hos mig.
Peter verkade dock något mer hoppfull, han har fortfarande relativt goda tankar om bygdens vatten.
Dagen började med den, nuförtiden, obligatoriska whiplashvärken. I med två värktabletter i kroppen, skjutsa frugan till skolan.
När jag kom hem låg avin i brevlådan, bort till lokala postkiosken.
När en fiskedag börjar med ett sånt här paket så känner man att något är i görningen:
Postad bild

I lådan låg Erics drivankare, mycket efterlängtat. I övrigt låg där ett spöställ till mina älsklingar, lite Owner jigghuvuden, krokar och diverse tillbehör.
Inget som skulle påverka dagens tripp men definitivt en humörhöjare.

Båten hämtades ur Batmangrottan, också känd som farsans garage.
Efter en effektiv lastning av den dragkroksförsedda 9-5:an så bar det av mot stan, mot Munksjön.

Väl på plats lades Lindern i på ett smidigt sätt. En tanke kom upp i huvudet, sydvästlig vind, växlande molnighet.
Perfekt väder. Mätt var man av en stadig kebabfrukost, de nödvändigaste behoven hade just utförts i en buske.
Skulle man kanske få se lite grönt idag?
Jag känner till sjön ganska väl, har tagit upp ett antal 5+ gäddor och sett ett antal 8+ tas upp ur detta vatten. Jag VET vart dom står.

Peter gillar att trakassera mig för sådana uttalanden, jag får ofta äta upp mina kaxigheter.
Tanken för dagen var att hålla fokus på trollingen, eller drag efter båt om man vill. Vi började längs sjöns kanske hetaste trollingkant, en lagom bit ut i frivattnet. Jag testade min nya djupgående Cisco Kid, bara för att prova nåt nytt.
Peter körde stor Zalt, papegoj, en gäddmagnet av sällan skådat slag.
I med grejorna, kör tvärs över sjön, längs med bron. Jag mumlar något i stil med "här någonstans klippte fisken som drog min 23 kilos lina rakt av". Peter nickar, minst sagt sammanbitet och tittar ut över det intetsägande, bruna vattnet.
Det tar max ett par minuter, sen pang, man känner igen ljudet från en C4:as broms som tvingas släppa greppet om spolen.
Peter skriker, med bruten röst, något i stil med "klockrent hugg, bromsen är nästan i botten".
Hoppet tänds, jag ser nog surare och mer koncentrerad ut än vanligt.

Vi glider upp längs med en djupbrant, mot en platå. Precis vid stigningen till runt 8-10 meter ställer sig det väl infiskade jerkspöt i Peters hand i en båge.
"Det är tyngd i den här, den KAN vara stor". Jag noterar tveksamheten i hans röst, "kan vara stor". Jojo, tanken passerar snabbt förbi, "ännu en fisk på knappt tre kilo".
Fighten blir aldrig någon riktig fight förutom just hugget.
Upp kommer en välskapt, väldigt ryggbred 6+ gädda. Samson vågen kunde inte bestämma sig för 6 eller 6,3.
Vilken lycka!
Jag hade skitit i fortsättningen, en bra gädda var landad. Efter lite fummel från min sida med landning och vägning så var vi noga med att sätta tillbaka fina fisken.

Vi fortsatte resan, en 3 kilos kom upp. Pigg, arg och väldigt välgödd.
Vi trollade på. Gjorde ett stopp i en, för några år sedan iallafall, het vik. Inte ett liv.
Fick den där "inte utfiskad av den inflyttade igen" känslan.
Eftersom vinden drev båten ut mot sjön tyckte jag att vi skulle ankra upp vid en vass i en grundvik. Sagt och gjort, vinden mojnade också.
Peter tog gädda igen. Kul att vi får fisk. Det är det jag alltid tycker, jag tävlar aldrig.

Att man bara fick komma ut och njuta av den underbara Dobyns 704c/Daiwa Luna 103 kombinationen räckte.
Jag slutade som vanligt tänka på gädda. I ett, i mitt huvud, sista försök att få kontakt med fisk hakades ett 25 grams Atom i färgen blåsilver på.
En trotjänare, som en vän som aldrig sviker.
Peter skrattade åt betesvalet, inget hånskratt, snarare ett "nu får du fisk" skratt.
Jag dängde, wiiiiiiii, Lunan väste till. Skeden landar knappa 25 meter bort.
"Skit, inte ens kasten sitter".

Efter några kast vrider båten upp sig.
Jag får läge att kasta emot mitten av vassen, där det, som jag tror, går ut en grundtunga omgiven av sluttningar som leder ner till ett djup på ca 3 meter.
Lägger kastet med ett visst hopp.
Stannar upp, tar två långsamma vevtag, stannar igen. Vevar ett halvt tag på den silkeslena Lunan, PANG!
Totalt stumhugg, tiondelens sekund känns som en timma. Sen börjar det, våldsamma bugningar på mitt relativt klena -30 grams, 7 fots bassspö. Gäddan verkligen jobbar ut lina.
Hon går upp i ytan, man ser lite av en rygg.
"Stor, fyra kilo" skriker Peter.
"Nja, tre kanske" kontrar jag.
Jag vet att gäddan är tyngre, vill bara inte lägga press på mig själv under drillningen. Vi får syn på henne och inser att det är en fin gädda, om än ingen monsterfisk alls.
Dock större än vad någon av oss fått på länge.
Efter ett antal rusningar och ett par "nu sitter Owner kroken snart i handen" landningsförsök så lyfter jag upp en välgödd, ljus gädda med stora fenor. Vikten fastställdes till 6,7 kilo.
Postad bild

Jag skriver som att hon vägde 15. Betänk dock att jag fiskar med mitt UL/lightjerk kit. En 6+ på den här utrustningen har varit en dröm länge.
Glädjen var total, att jag ser ut som snorkfröken är helt normalt:
Postad bild

Man bara skakar, en otrolig fight på dom lätta grejorna. Mitt höst/vårmål på 6+ på lightkitet uppfyllt. Glädje från Peters sida för att jag tog en fin fisk.
Alla pikar försvinner, allt ironiskt skitprat också. Kvar finns bara glädjen, efter min fisk, delad sådan.

Efter detta tas några mindre fiskar upp, några efterföljare ses också under ytan. Allt det är skitsamma.
John och Peter har kommit i kontakt med grövre fisk igen. Mitt i stan, i sjön som man "inte kan fiska i".
Man blir totaleuforisk efter en 5+ på lighkitet, när vågen nästan når 7 är det en i det närmsta religiös upplevelse.

Jag säger som mina kamrater i Smålands Jerusalem, halleluja. Vilken dag. Riktigt härligt att det äntligen släppte!
För mer bilder och läsning om just denna turen, se Peters fiskedagbok:
Whorks eskapader.
Jag återkommer med fler rapporter, kanske något kortare än denna. ;)

#67 Andreas

Andreas

Moderator

• Administrators
  • 2 853 inlägg

Postad 02 oktober 2007 - 21:37

Där satt den! Vilket Pepsodent smile sen! :D
Ser att gäddorna där är ganska mörka i färgen vilket är riktigt snyggt!

#68 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 02 oktober 2007 - 21:47

Andreas: portionssnus ger härliga kulörer på tänderna. Har nog aldrig sett JontaK så otroligt yster som när han klapp de där gäddorna, det var riktigt gött.. Helt sjukt skoj fiske, men det berodde nog mest på vår cold streak utan ett hugg på två evigheter. Nu gäller det nog mest att justera förväntningarna till nästa fiskepass och lugna ner sig, man kan ju inte ha sånt här fiske varje gång man är ute.

Bompassbloggen - Uppdateras nästan hela tiden!

#69 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 02 oktober 2007 - 21:47

Hehe, dömer man av färgen på mina tänder så är det mer ett Röda Lacket smile. :)

Min gädda var ändå dagens ljusast tecknade. Siktdjupet i sjön är kanske 20-30cm, den är totalt brun.
Kolla whorkens dagbok och se hur fruktansvärt mörk hans stora gädda var.

Men grymt pass va det ändå! Oavsett fiskfärg.
Så otroligt skönt att det smällde på en fin fisk på dom lätta grejorna!

#70 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 03 oktober 2007 - 19:47

Nu händer det verkligen grejor i fiskedagboken.
Idag var jag ute med Eric från Piscatus och testade vertikaljigg för första gången i mitt liv.
Syftet med resan var att testa Erics Linder 400 Sportsman, en båtmodell jag funderat på att köpa.
Eftersom både jag och Eric är fiskeidioter så blev det ett pass v-jigg också.
Mer utförligt om den trippen senare, när bilderna kommit till min mailbox.

När man kom hem efter passet så va man sugen på lite heminredning, hehe.
Här kommer bilder på min klädkammare:
Postad bild

Dom här känner väl folk igen vid det här laget, frugans Stradic kom med också:
Postad bild

Låsanordningen är väldigt bra, små "plastsnäppar" och ett rejält lås som inte ska skada spöna:
Postad bild

Ja, herrejesus va skönt det var att få upp det.
Erkänn att ni är lite avundsjuka? ;)

#71 flugfiskenoerden

flugfiskenoerden

Storfiskare

• Members
  • 1 065 inlägg

Postad 03 oktober 2007 - 19:58

haha joo mycket avundsjuk är jag de hade jag behövt så att inte mina spön bara står i ett hörn och skräpar eller förresten så har jag ju värsta imba saken till flugspöet ett spö och rullfodral i samma! =) men en sån skulle vara bra till jerk osv:D

#72 stickan

stickan

Hedersmedlem

• Members
  • 2 630 inlägg

Postad 03 oktober 2007 - 20:59

Var har du Presson? Ser den inte i din garderob.

En hobby ska vara dyr annars är det bara slöseri med tid.

#73 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 03 oktober 2007 - 21:12

Så du tittar in här Stickan, vet ju att du gillar små multirullar. ;)

Jo, Presson är, och har varit spölös.
Ett Presso spö var ju beställt men jag insåg idiotin att köpa ett spö för närmare 4000 kronor inklusive frakt.
Särskilt när spöt har en så begränsad kastvikt som 1-8 gram.

Jag tittar mycket på MegaBass Pagani serie, där finns spön som kastar från 1.8-15 gram.
Det är betydligt mer användbart och dessutom nästan 1500 kronor billigare.
Vi får se, annars kanske Presson blir liggande hemma i en hylla för att den är snygg eller så säljs den.

#74 stickan

stickan

Hedersmedlem

• Members
  • 2 630 inlägg

Postad 03 oktober 2007 - 21:15

Klart jag tittar in, jag är bara för lat och utarbetad för att skriva nåt. ;)

#75 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 03 oktober 2007 - 21:22

Haha, tur att man inte jobbar själv då så att man orkar skriva en rad eller två någon gång.

#76 flugfiskenoerden

flugfiskenoerden

Storfiskare

• Members
  • 1 065 inlägg

Postad 03 oktober 2007 - 21:24

du slog mitt pb me gäddan där uppe (:

#77 stickan

stickan

Hedersmedlem

• Members
  • 2 630 inlägg

Postad 03 oktober 2007 - 21:33

Om (när?) jag skaffar en Presso skulle den nog hamna på ett Days Seasons, har du tittat på dem? Plat har dem.

Edit: Det är Major Craft som gör de spöna, glömde säga det.

#78 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 03 oktober 2007 - 21:44

noerden: Hehe, kul. ;)

Stickan, vad jag vet så är det lättaste Days spot klassat från typ 3/16oz.
Då är det bättre man kör en Alphas eller 50 storleks Calcutta.

Presson nästan kräver ett spö som klarar riktigt låga vikter.
Ska du ha en Presso någon gång kan du ju alltid lägga ett bud, hehe. ;)

#79 stickan

stickan

Hedersmedlem

• Members
  • 2 630 inlägg

Postad 03 oktober 2007 - 21:57

Tanken, om och det är ett stort om, jag skaffade en Presso skulle vara att köra 3 - 6-gramsdrag, spinnare och dessa fladdriga Rapala Original, fast då passar nog egentligen en Pixy bättre (men Presson är ju sååååååååååååå läcker!). Jo, i alla fall Season-serien ligger på 3/16 som lägst (har inte orkat kolla så noga på övriga serier) men jag gillar tanken på ett 5.2-fots spinnspö (Sun Shine) av bra kvailitet. Att de sen ligger rätt hyfsat i pris skadar ju inte heller. Och så skaffar man ett Sa Ku Ra till IVCB:n sen har man, tycker jag, rätt bra täckning för det lättare fisket. Men, som du skriver och är mer än medveten om (;)), det finns spön som passar Presson bättre.

#80 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 03 oktober 2007 - 22:16

Hehe, Rapala Original med en Daiwa Presso. Tala om lyckad kulturkrock.
Skulle dock vara svårt då pressons kastbroms är av vanlig linjär typ som inte gillar fladdriga beten.
Det går men är inte optimalt, bättre med Magforce Z då.

Tror det är lite dyrare spön som gäller om man vill ha till lätta beten.
Eller varför inte ett från 1/8oz Daiwa Light & Tough. Kostar en tusenlapp i USA.

Vill man ha räserspön, med vridna ringar och grejor, kolla här:
http://fishing.tenry.../1300trout.html

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar