Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

JontaK - Nytt från Japan!

• Vänligen logga in för att kunna svara
2894 svar till detta ämne

#2841 USF

USF

Nykomling

• Members
  • 3 inlägg

Postad 07 mars 2018 - 08:22

Beror lite på hur tunga drag som kastas. Vid lätta drag ger en lätt spole stort utslag på kastlängden.

Det finns andra faktorer som spelar som kullagring och smörjning spolaxel mm. Mängden lina adderar massa, spolens diameter spelar roll då spolen lättare sätts i rotation och bibehåller rotation vi större diameter och lätt lina.
Multirullar för lätta beten tenderar att ha lätta spolar och stor diameter där mindre lina ryms för att optimera kastlängd.

Vore intressant att utröna hur det förhåller sig i detta fallet.

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Jo har man fått en högt varv på en stor massa så spelar förmodligen trögheten en stor roll.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
  • jmansson gillar detta

#2842 X-tap

X-tap

En som vet och kan

• Members
  • 667 inlägg

Postad 11 mars 2018 - 23:51

För en icke ingenjör tycks det vara rimligt att, allt annat lika, en tyngre spole har ett större tröghetsmoment än en lättare och att det därför, å ena sidan, krävs mer för att få snurr på den men,å andra sidan, också mer för att stoppa/bromsa den när den väl börjat snurra.

Nu väntar jag på att X-tap ska förklara varför det inte är som jag tror. :roll:

Förresten, vart tog JontaK vägen? Posta en cliffhanger sådär och sedan bara dra?!

Kan bara förklara att det är precis som du tror. (med viss reservation) Men du glömde klämma fram vad det du tror har för påverkan. Det är som sagt rätt att en spole med större tröghetsmoment ™ tar mer energi för att komma i rotation, men å andra sidan så roterar den längre och om betet flyger långt så börjar inte spolen bromsa utan roterar ut lina åt betet, (kan vara positivt map på kastlängd men oftast negativt map skatbon) 

Min reservation handlar om att en tyngre spole behöver inte ha ett större TM. Men du sa ju ALLT ANNAT LIKA så jag köper det även om jag inte tror att det var spolens materialfördelning du tänkte på när du sa det. Tröghetsmomentet är resultat av massans placering i förhållande till dess rotationscentrum och alltså inte enbart dess vikt.

Men vilket effekt har det då på kastegenskaperna ?  ? Man kan utan att ljuga säga att både en lätt och en tung spole har både positiva och negativa effekter. Även om den lätta spolen torde ha mest positiva effekter inom just kastlängd. Som lekman ska man minnas en sak och det är att oavsett vilka mekaniska förbättringar man gör så får man några negativa effekter på köpet. Det existerar inte någon uppgradering som har enbart positiva effekter. Det handlar om att välja dom vars negativa egenskaper inte betyder något i just mitt fiske.

Vanliga negativa effekter är: det blir svindyrt, Det håller inte, Tål inte misskötsel, Det blir för tungt eller ohanterligt lätt, Det kräver enormt med underhåll smörjning, Gamla rullar var oftast otroligt väl avväga på alla plan. Dagens trimnördar inser oftast inte att dom köper på sig de flesta av dessa nämnda negativa effekter bara för att vinna en positiv, nämligen kastlängd.

Så vad det handlar om är att välja rätt egenskap, alltså rätt förbättring, eller kalla det förändring, till rätt applikation eller fiskesituation, mao, spö, lina och det bete man kastar för att vinna just de egenskaper man prioriterar.

Ett ex: en diametralt stor spole har stort TM men matar ut mycket lina per varv medans smal spole som har bråkedelen av detta TM måste rotera 10x så fort för att mata ut lika mycket lina. Och då har man flyttat rullens begränsningar till dess lager istället.

Jo har man fått en högt varv på en stor massa så spelar förmodligen trögheten en stor roll.

Man skulle kunna förfina dina ord genom att säga att oavsett högt eller lågt varv, och oavsett stor eller liten massa så spelar dess tröghetsmoment en stor roll.

• lausvik gillar detta

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#2843 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 031 inlägg

Postad 12 mars 2018 - 08:35

Min reservation handlar om att en tyngre spole behöver inte ha ett större TM. Men du sa ju ALLT ANNAT LIKA så jag köper det även om jag inte tror att det var spolens materialfördelning du tänkte på när du sa det. Tröghetsmomentet är resultat av massans placering i förhållande till dess rotationscentrum och alltså inte enbart dess vikt.

Det känner jag faktiskt till (och skivtallriken på min Unamco T-1 är ett exempel på hur det kan tillämpas i praktiken). :)

#2844 X-tap

X-tap

En som vet och kan

• Members
  • 667 inlägg

Postad 12 mars 2018 - 14:34

Det känner jag faktiskt till (och skivtallriken på min Unamco T-1 är ett exempel på hur det kan tillämpas i praktiken). :)

Ett bra exempel faktiskt. Jag tänkte nämna just skivspelare som exempel i slutet av inlägget där jag säger att TM spelar roll oavsett varvtal och massa.

Just skivspelaren har ju ett i sammanhangen VÄLDIGT lågt varvtal och man vill ju inte eller kan inte öka tallrikens massa hur som helst men skivspelaren är väldigt beroende av ett stort tröghetsmoment för att erhålla ett stabilt varvtal. Och detta görs oftast genom att placera så mycket material som möjligt så långt ifrån rotationscentrum som möjligt vilket då ger ett stort TM.

Allt har sitt berättigande - även om jag inte förstår det - Somliga söker enbart info som bekräftar den bild dom redan har och absolut inte vill ge upp - andra söker den info som utmanar deras övertygelse.

#2845 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 031 inlägg

Postad 14 mars 2018 - 14:44

Ett bra exempel faktiskt. Jag tänkte nämna just skivspelare som exempel i slutet av inlägget där jag säger att TM spelar roll oavsett varvtal och massa.

Just skivspelaren har ju ett i sammanhangen VÄLDIGT lågt varvtal och man vill ju inte eller kan inte öka tallrikens massa hur som helst men skivspelaren är väldigt beroende av ett stort tröghetsmoment för att erhålla ett stabilt varvtal. Och detta görs oftast genom att placera så mycket material som möjligt så långt ifrån rotationscentrum som möjligt vilket då ger ett stort TM.

Kloka ord. BTW så kanske tiden är mogen att lyfta tråden Vinyl- och HiFihörnan från Off topic-delforumet?

#2846 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 031 inlägg

Postad 14 mars 2018 - 14:45

...och JontaK verkar, definitivt, ha gått över till The Dark Side.

• JontaK gillar detta

#2847 X-tap

X-tap

En som vet och kan

• Members
  • 667 inlägg

Postad 14 mars 2018 - 23:14

Den mörka sidan skulle jag kalla mer den korkade sidan. Kikar in där ibland och det förefaller mest vara korkade 17 åringar vars högsta önskan är att synas i etern. 98% av trådarna är av typen "Hur stora skor ska man köpa"

#2848 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 031 inlägg

Postad 14 mars 2018 - 23:16

Den mörka sidan skulle jag kalla mer den korkade sidan. Kikar in där ibland och det förefaller mest vara korkade 17 åringar vars högsta önskan är att synas i etern. 98% av trådarna är av typen "Hur stora skor ska man köpa"

Just nu verkar det vara  de onödigt långa skosnörena de bekymrar sig över. :)

• Anders jansson och jmansson gillar detta

#2849 X-tap

X-tap

En som vet och kan

• Members
  • 667 inlägg

Postad 28 september 2018 - 09:20

Denna tråd lär gå till historien som en av, eller tom den klart bästa från cybererans tidevarv när det gäller fiskerelaterade forumtrådar.

• JontaK gillar detta

#2850 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 443 inlägg

Postad 21 november 2018 - 23:33

...och JontaK verkar, definitivt, ha gått över till The Dark Side.

Ja,tänk att det blev en kappvändare av mig också till slut.
Jag har till och med provat på diverse fiskerelaterade grupper på Facebook (ve och fasa) men där stannade jag inte länge. Även en smålänning har sin gräns.

Denna tråd lär gå till historien som en av, eller tom den klart bästa från cybererans tidevarv när det gäller fiskerelaterade forumtrådar.

Om det här inlägget till stor, eller ens viss del, syftar till mina skriverier i tråden tackar jag vänligast!

• Anders jansson och lausvik gillar detta
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#2851 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 031 inlägg

Postad 22 november 2018 - 03:11

@JontaK

Välkommen hem! Du har väl sett att vi dragit igång en anspråkslös fisketävling?
  • JontaK gillar detta

#2852 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 443 inlägg

Postad 27 november 2018 - 00:13

@JontaK

Välkommen hem! Du har väl sett att vi dragit igång en anspråkslös fisketävling?

Jag har noterat detta.

Om det inte vore så att jag i princip lagt fisket på is för året kunde jag kanske medverkat. :D

• lausvik gillar detta

#2853 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 031 inlägg

Postad 27 november 2018 - 11:28

Jag har noterat detta.
Om det inte vore så att jag i princip lagt fisket på is för året kunde jag kanske medverkat. :D

Nå, tanken är vi ska fortsätta så du får fler chanser. En annan tanke med tävlingen är att uppmuntra folk till att inte lägga fisket på is när sommaren är över.
  • Anders jansson gillar detta

#2854 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 443 inlägg

Postad 28 november 2018 - 22:56

Det har, av olika anledningar, stått hyfsat still på både fiske- och rullfronten för min del i år. Särskilt senare delen av året.

Jag har ändå hunnit med några hundra abborrar med toppar på 44, 45 och 47cm och det är jag ganska nöjd med.

Bilder på fisk blir det i vanlig ordning inte, jag fiskar i princip alltid själv och har ingen kamera med mig.

Fota med mobil kan tonåringar hålla på med. ;)

Det här får väl bli en början till någon form av årskrönika här i dagboken.

En och annan rulle har det blivit, både inköp från Japan men även några som plockats isär.

Äh, tar lite bilder istället:

Bifogad fil  Customnytt01a.jpg   382,44K   0 Antal nerladdningar

Nygamla rullar och ett par nya customspön.

Som vanligt byggda med de bästa av komponenter OCH katthår!

Bifogad fil  4500grön02a.jpg   428,13K   0 Antal nerladdningar

Byggde om den gamle svarta, som numera är grön, lite till.

Bifogad fil  FörstaTranx01d.jpg   533,1K   0 Antal nerladdningar

Öppnade en av de första Shimano Tranx 301 som såldes i Sverige.

En rulle som ska vara otroligt tät var visst inte det, snyggt och dyrt saltkar dock!

Bifogad fil  103SWdelar01a.jpg   445,03K   0 Antal nerladdningar

Skruvade sönder en i Europa extremt ovanligt Daiwa.

Bifogad fil  103SWdelar01g.jpg   560,32K   0 Antal nerladdningar

Som ett litet konstverk; Daiwa Millionaire SW 130!

Bifogad fil  Japanlådamaj01c.jpg   257,33K   0 Antal nerladdningar

Plockade hem en felvevad rulle, modellen är enligt mig en av de bästa som någonsin tillverkats; Daiwa Alphas F.

Tog tidigare hem en högervevad, i skrivande stund är två till på väg hem från Japan.

Bifogad fil  TPXD01a.jpg   397,94K   0 Antal nerladdningar

Fick en helt otroligt vass haspelrulle som jag och frugan ska dela på; Shimano Twin Power 4000 XD!

Bifogad fil  TPXD01b.jpg   496,85K   0 Antal nerladdningar

Tillverkad i rätt land.

Bifogad fil  45CA01a.jpg   378,35K   0 Antal nerladdningar

Rev fram lite delar ur lådorna...

Bifogad fil  45CA01b.jpg   255,27K   0 Antal nerladdningar

...och slängde ihop rullen ABU aldrig byggde:

Bifogad fil  45CA01c.jpg   328,84K   0 Antal nerladdningar

Ambassadeur 4500 CA!

Bifogad fil  TP300001a.jpg   351,18K   0 Antal nerladdningar

En sönderskruvad haspelrulle av bättre slag, denna gång en Twin Power i 3000-storlek.

• stickan, fiskarlennart och lausvik gillar detta

#2855 Anders jansson

Anders jansson

Storfiskare

• Members
  • 2 368 inlägg

Postad 29 november 2018 - 08:42

Fota med mobil kan tonåringar hålla på med!!

Tack!! Kanske jag inte är så gammal iallafall!!!
Ska fortsätta med mobilfoto!!

#2856 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 399 inlägg

Postad 29 november 2018 - 09:08

Fota med mobil kan tonåringar hålla på med!!

Tack!! Kanske jag inte är så gammal iallafall!!!
Ska fortsätta med mobilfoto!!

Anders..tycker verkligen du skall fortsätta och fota med mobilen för jag skulle verkligen sakna dina bilder om du sluta och fota!

• Anders jansson gillar detta

#2857 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 443 inlägg

Postad 29 november 2018 - 17:26

Tråden om att vara osäker på om man hanterar sin multirulle rätt vid kast med relativt lätta beten fick mig att fundera vilket utmynnade i ett resonemang som följer här nedan:

Det är verkligen uppfriskande att läsa "gör jag något fel" i rubriken och en fortsättning på det temat i inlägget.

Jag möter väldigt många fiskare med vilka jag diskuterar främst rullar men även till viss del spön.

Får otroligt många frågor om rullval, hållbarhet, prestanda och dylikt.

Något som dock har slagit mig främst senaste åren är den enorma övertro "erfarna" fiskare har gällande utrustningen i allmänhet och rullarna i synnerhet.

Det finns en utspridd missuppfattningen att vem som helst kan kasta vad som helst med en multirullar förutsatt att rullen är tillräckligt dyr och/eller backad av reklam och "profiler".

Jag får hemskt ofta höra om hur besvikna ägarna är att deras rulle inte kastar längre, bättre med lätta beten och håller för evigt.

Att kastdelen av fisket, oavsett val av utrustning, faktiskt är något som kräver övning verkar vara en totalt bortglömd uppfattning.

Butikssäljare, företagssäljare och "profiler" som generellt är dåligt pålästa och relativt okunniga när det gäller främst multirullar spär på myten att ett tillräckligt djupt hål i plånboken ger i princip obegränsad prestanda oavsett vem som håller i prylarna.

I mina ögon blir detta ett större och större problem då det dyker upp fiskare överallt som dels har totalt verklighetsfrånvända förväntningar och därav inte får ut särskilt mycket av sin, ofta svindyra, utrustning.

Jag har senaste åren personligen upplevt fiskare med rullar och spön i 5 000-kronorsklassen (för var del vill säga) som inte klarar av att kasta tio kast i rad utan att reda ut skatbon.

Bland det värsta jag varit med om var när jag fiskade med en bekant som hade mig sig två stycken rullen som kostar runt 5000 kronor styck ut på sjön.

Han hade uppenbara problem att få någorlunda längd på kasten då minsta kraftansträngning gav skatbo .

Jag erbjöd mig att kasta några kast med ena rullen i syfte att ställa in den för hans erfarenhet och förmåga.

Så blev även fallet, jag justerade bromsarna för hyfsade kast men framförallt en lugn och hanterbar rulle i oerfarna händer.

Min båtkompanjon kastade efter detta ett tjugotal kast helt utan trassel, kasten blev även tydligt längre än tidigare.

Efter en stunds fiske satt han och kikade i sin mobil för att därefter börja skruva på rullens reglage.

Jag frågade honom vad han höll på med och svaret nästan chockade mig; det visade sig att han hade direktkontakt med en av märket/generalagenten sponsrad "profil" som föreslog en annan inställning av rullen.

Efter denna justering gick det ett fåtal kast med kraftig linresning innan jag fick sitta i 10 minuter för att hjälpa till att reda ut ett enormt skatbo...

Det har alltså i vissa fall gått så långt att man mer än gärna byter ut bevisligen fungerande råd från en erfaren och insatt person mot dito från en reklambackad sponsorfiskare som på intet sätt bevisat sin kunskap i att ställa in rullar.

• stickan och lausvik gillar detta

#2858 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 031 inlägg

Postad 29 november 2018 - 17:31

Tråden om att vara osäker på om man hanterar sin multirulle rätt vid kast med relativt lätta beten fick mig att fundera vilket utmynnade i ett resonemang som följer här nedan:

Det är verkligen uppfriskande att läsa "gör jag något fel" i rubriken och en fortsättning på det temat i inlägget.

Jag möter väldigt många fiskare med vilka jag diskuterar främst rullar men även till viss del spön.

Får otroligt många frågor om rullval, hållbarhet, prestanda och dylikt.

Något som dock har slagit mig främst senaste åren är den enorma övertro "erfarna" fiskare har gällande utrustningen i allmänhet och rullarna i synnerhet.

Det finns en utspridd missuppfattningen att vem som helst kan kasta vad som helst med en multirullar förutsatt att rullen är tillräckligt dyr och/eller backad av reklam och "profiler".

Jag får hemskt ofta höra om hur besvikna ägarna är att deras rulle inte kastar längre, bättre med lätta beten och håller för evigt.

Att kastdelen av fisket, oavsett val av utrustning, faktiskt är något som kräver övning verkar vara en totalt bortglömd uppfattning.

Butikssäljare, företagssäljare och "profiler" som generellt är dåligt pålästa och relativt okunniga när det gäller främst multirullar spär på myten att ett tillräckligt djupt hål i plånboken ger i princip obegränsad prestanda oavsett vem som håller i prylarna.

I mina ögon blir detta ett större och större problem då det dyker upp fiskare överallt som dels har totalt verklighetsfrånvända förväntningar och därav inte får ut särskilt mycket av sin, ofta svindyra, utrustning.

Jag har senaste åren personligen upplevt fiskare med rullar och spön i 5 000-kronorsklassen (för var del vill säga) som inte klarar av att kasta tio kast i rad utan att reda ut skatbon.

Bland det värsta jag varit med om var när jag fiskade med en bekant som hade mig sig två stycken rullen som kostar runt 5000 kronor styck ut på sjön.

Han hade uppenbara problem att få någorlunda längd på kasten då minsta kraftansträngning gav skatbo .

Jag erbjöd mig att kasta några kast med ena rullen i syfte att ställa in den för hans erfarenhet och förmåga.

Så blev även fallet, jag justerade bromsarna för hyfsade kast men framförallt en lugn och hanterbar rulle i oerfarna händer.

Min båtkompanjon kastade efter detta ett tjugotal kast helt utan trassel, kasten blev även tydligt längre än tidigare.

Efter en stunds fiske satt han och kikade i sin mobil för att därefter börja skruva på rullens reglage.

Jag frågade honom vad han höll på med och svaret nästan chockade mig; det visade sig att han hade direktkontakt med en av märket/generalagenten sponsrad "profil" som föreslog en annan inställning av rullen.

Efter denna justering gick det ett fåtal kast med kraftig linresning innan jag fick sitta i 10 minuter för att hjälpa till att reda ut ett enormt skatbo...

Det har alltså i vissa fall gått så långt att man mer än gärna byter ut bevisligen fungerande råd från en erfaren och insatt person mot dito från en reklambackad sponsorfiskare som på intet sätt bevisat sin kunskap i att ställa in rullar.

Vissa behöver antagligen tillbringa sin mesta fisketid med att reda ut skatbon för att polletten ska trilla ned. Hjälper inte det så är det bara att konstatera att vissa fall faktiskt är hopplösa. Enligt min uppfattning gjorde du din kamrat en otjänst när du hjälpte honom att reda ut trasslet. Du borde ha rekommenderat honom att gå över till Abumatic.

#2859 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 443 inlägg

Postad 29 november 2018 - 17:42

Vissa behöver antagligen tillbringa sin mesta fisketid med att reda ut skatbon för att polletten ska trilla ned. Hjälper inte det så är det bara att konstatera att vissa fall faktiskt är hopplösa. Enligt min uppfattning gjorde du din kamrat en otjänst när du hjälpte honom att reda ut trasslet. Du borde ha rekommenderat honom att gå över till Abumatic.

När den instinktiva reaktionen vid ett dåligt kast, eller dåligt hanterande av utrustningen, är "det är fel på prylarna" spelar det nog ingen roll om gossen så fått min gamla 280 i nyskick i näven.

Det ska ju vara så dyrt och modernt, många lever i någon form av självförnekelse kring sin egen förmåga.

När jag själv för runt 30 år sedan lärde mig kasta fick jag först lära mig en godtagbar spöföring för att få ut betet i en någorlunda bra båge och vinkel.

Började själv med Abumatic 170.

När det sedan skulle introduceras multirulle spolades denna med någon gammal, spröd nylonlina som sedan länge inte var lämplig att använda i "skarpa" fiskesituationer. Därefter handlade läroperioden mest om att göra fel tillräckligt många gånger att jag förstod hur jag skulle göra för det skulle bli rätt.

Learning by doing är som bortblåst idag, nu köper man dyrast möjliga prylar sen ska allt bara fungera.

Det är så otroligt vanligt när det gäller just fiske med multirulle att jag vill påstå att uppemot hälften, eller kanske ännu fler, som jag diskuterar rullar med faktiskt inte har koll på sin teknik och sina inställningar.

Ett sådant enkelt faktum som att 30-50% av alla dyrare, mer avancerade rullar jag servar kommer till mig med spolbromsen HÅRT åtdragen visar på hur det står till med tekniken och erfarenheten ute i landet.

#2860 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 4 031 inlägg

Postad 29 november 2018 - 18:32

Learning by doing är som bortblåst idag, nu köper man dyrast möjliga prylar sen ska allt bara fungera.

Det är så otroligt vanligt när det gäller just fiske med multirulle att jag vill påstå att uppemot hälften, eller kanske ännu fler, som jag diskuterar rullar med faktiskt inte har koll på sin teknik och sina inställningar.

Ett sådant enkelt faktum som att 30-50% av alla dyrare, mer avancerade rullar jag servar kommer till mig med spolbromsen HÅRT åtdragen visar på hur det står till med tekniken och erfarenheten ute i landet.

Det är inte bara learning by doing som är ute, elementära kunskaper om fysik och mekanik tycks också fattas. I helgen hoppas jag komma ut så att jag kan fortsätta att försöka lära mig att kasta med multirulle. Det blev C3:an som hamnade på mitt nya spö och den har nu fått ny lina (Pro Logic Bulldozer Main Line 0.33 mm).

Har du koll på vilka rullar de som tävlar i casting längd använder nuförtiden?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar