Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

TechMarks fiskedagbok - Årets första asp.

• Vänligen logga in för att kunna svara
464 svar till detta ämne

#1 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 18 oktober 2007 - 22:02

I lördags var det Gäddcup med klubben i mälaren, en tävling där endast längden på fisken räknades för att underlätta C&R.

Datum: 6/10 -07
Väder: Halvmulet till uppklarnande, lätt bris
Temperatur: -2,7 grader C stigande till ca +5-7 grader.
Uppslutning: 7 båtar/lag, 19 deltagare.
Tillåten fiskemetod: Spinn från båt.
Plats: Mälaren, utgång från Koffsan
Tävlingstyp: Lagtävling, flest cm gädda per båt. Individuellt pris för längsta gädda.
Tävlingstid: 09:00 - 15:00 (samling 08:00)

Kliver upp 06:15 och försöker tappert skaka av mig sömnen, 06:15 en lördag när man är ledig. Vilken dåre man är...
Kikar ut genom fönstret och håller tummarna, under gårdagen gjorde nordan sitt bästa för att få regnet att falla vertikalt. Idag är det stilla och solen är på väg upp, det ser så där frostigt kallt ut... Kikar på väderstationen och konstaterar att yttertemperaturen ligger på 2,7 minusgrader, huttrar till och ber till min lyckliga stjärna att jag var förutseende nog att inköpa mitt livs första flytoverall ett par dagar innan. Slår på kaffebryggaren och gör mig sedan en kopp te och intar en stadig frukost, erfarenheten säger att matintaget under tävling är minst sagt sporadiskt. Slår över kaffet i termosen och lägger den i fiskeväskan. Kollar att allt är med och kånkar iväg med prylarna till bilen samtidigt som jag skänker en tanke till sambon och dottern som fortfarande sover, vilken dåre man är...
På väg till båtklubben inser jag mitt misstag, jag hade räknat med att köpa en lunchmacka och en kexchoklad på Shellmacken, men den är stängd. Lita aldrig på en dygnet runt mack, det gäller tydligen inte på helger...
Nåja tur man åt en stadig frukost, jag får väl överleva på kaffe alena. Det har gått bra förr.
Väl framme vid båtklubben råder febril aktivitet trots den tidiga timman, minusgraderna har skakat fram paniken i alla segelbåtsägare som nu jobbar febrilt med att få upp sina dyrgripar ur vattnet. Konstaterar att alla vi fiskedårar har samlats på en av frost täckt träbrygga i väntan på lagindelning. Alla utom en i flytoveraller, stackars sate.
Snart är lagindelningen över och båtarna ger sig iväg, min tilldelade båt får en sen start pga en lös kabel som gör att ekolodet vägrar starta. Nåväl det är snart avhjälpt och jag är inte säskillt oroad eftersom mina lagkamrater tydligen är vana gäddjägare i Mälaren och känner till bra gäddställen.
Snart har vi tagit oss till den första vassviken, konstaterar snabbt att wobbler inte är aktuellt pga all gäddnate. Börjar med att testa en Aeroplane men det vill sig inte riktigt.
Ett antal drifter och en timmes fiskande resulterar i två nafs och en landad gädda på drga 50cm för en av mina jerkande lagkamrater. Vi kommer överens om att åka till en annan vik som levererat bra med fisk under en annan tävling någon vecka tidigare. Väl där landas ännu en gädda strax över 50cm strecket. Fisket är minst sagt trögt men viken är lång. Frammåt halv tolvsnåret landar min andre lagkamrat en av gäddtänder sargad gädda som når precis över 50cm strecket. Nu börjar jag snart misströsta, men nu kör även jag med buster jerk dock i sjunkande version. Strax efter tolvsnåret i sagda vik drar jag ett kast över öppet vatten paralellt med vassen, plötsligt suger det till i spöt och min första gädda sitter klockrent. Vid båtkanten konstateras att det är en skaplig pjäs som fallit för betet denna gång, längden mäts till 94,5cm och en snabbvägning ger vikten 4,5kg. Nytt personbästa i gädda. Samma vik levererar en 84cm gädda och några 50cm gäddor till. Själv landar jag min andra (och sista) gädda på 54cm i denna vik strax innan vi åker vidare. Nästa vik levererar ett par landade och några tappade gäddor, själv har jag inget annat än ett nafs. Den sista viken är en riktig hotspot, men gäddorna är inte riktigt på humör. Detta i kombination med otur gör att vi inte landar mer än en gädda på dryga 50 till. Oturen består i en brusten tafs vid ett skapligt hugg och en fin gädda som skakar sig lös några meter ifrån båten.
Tävlingstiden har löpt ut och vi packar ihop och vänder båten hemmåt, summa summarum blev 11 gäddor med en total längd på 7,72m på tre personer under nästan sex timmars fiske. Det får anses vara trögt även för mälaren. Förhoppningen är att det varit lika trögt fiske för alla och att våra 7,72m ska räcka. Själv hoppas jag att min gädda på 94,5cm ska räcka till det individuella priset för längsta gädda.
Vid samligen på båtklubbens brygga så visar det sig att alla har upplevt fisket som trögt men att det gjorts en del fina fångster. Efter sammanräkning så visar det sig att våra 7,72 bara räckte till en andra plats och vi blir slagna av ett tvåmannalag som fångat dryga 8,3m gädda vilket ger drygt 11m efter omräkning (x1,35). Samma lag har även landat en best på 113cm vilket gör att de tar hem priset för längsta gädda med.
Efter påföljande prisutdelning med gratulationer är det dags att samla ihop sina pinaler och lämna den myllrande båtklubben, sätta sig i bilen och åka hemmåt igen.

Nu på lördag blir det KM i kustfiske, på´n igen bara...
Nemo nascitur artifex!
Jakobsbergs Sportfiskeklubb anno 1954.
Sportfiskarna - stöd svensk fiskevård.
Älvräddarna - hjälp oss bevarade svenska vattnen rinnande.
Twitter: @joppedi_72

#2 Björn W

Björn W

Storfiskare

• Members
  • 1 191 inlägg

Postad 19 oktober 2007 - 07:41

Bra skrivet, ser fram emot att läsa om KM.

Allt fiske är kul med rätt utrustning
Min fiskedagbok med massa bilder

#3 zylis

zylis

Storfiskare

• Members
  • 1 227 inlägg

Postad 19 oktober 2007 - 08:19

Väldigt bra skrivet där, bra läsning, lycka till i KM =)

#4 pltK

pltK

Trogen medlem

• Members
  • 111 inlägg

Postad 19 oktober 2007 - 15:36

bra läsning
//Pontus.L

#5 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 21 oktober 2007 - 22:51

Rapport ifrån KM i kustfiske för JSFK

Datum: 20/10 -07
Samling: 07:00 Jakobsbergs station
Tävlingstid: 09:30 - 13:30
Tävlingsområde: Hela området kring Barnens Ö (Väddö)
Tävlingsmetod: Spinn/haspel/jerk ifrån land.
Tillåtna fiskar: Alla som inte är fredade
Begränsningar: Abborre, mört och liknande min. 200g. Gädda, gös, havsöring och liknande min. 40cm längd.
Antal deltagare: ca 15 (några anslöt på plats så siffran är inte 100%)

Tävlingsförhållanden
Temperatur: - 1,7 stigande till ca +5 under dagen.
Väder: Växlande molnighet och i princip vindstilla
Vattentemperatur: Uppskattningsvis runt eller strax under +10.
Vattentyp: Klart, siktdjup ca 2,5-3m.

Jag tror att jag har haft den sämsta laddningen inför en tävling någonsin. På torsdagen var det företagspresentation för studenter på jobbet vilket slutade med en hemfärd efter 22:00, på fredagen firade vi att vi hade fått 8 nomineringar till Spinngalan (PR-branschens motsvarighet till Oscar-galan).
Detta var inte helt lyckat eftersom tävlingsområdet var helt okänt för mig och jag borde nog ha suttit och studerat kartor och flygfotona på området på Eniro.
Nåväl, klockan ringer 05:30 på lördag morgon och resten av familjen sover som stockar när man släpar sig upp ur sängen.
Slänger en blick på väderstationen som meddelar att yttertemperaturen vid balkongen är +1,6 grader. Snubblar in i badrummet för att sedan komma ut därifrån något piggare. Passerar väderstationen igen och slänger en blick på temperaturen, hajar till och tittar en gång till. Jag såg rätt, den visar att temperaturen nu är +1,2. Det här definitivt inte åt rätt håll. Äter frukost, fixar matsäcken och fyller kaffetermosen samtidigt, vem har sagt att killar inte kan göra flera saker samtidigt när motivationen finns? Dubbelkollar packningen med reservkläder och regnställ samt fiskeutrustningen innan det är dags att kila ned till bilen. En sista blick på väderstationen visar att temperaturen nu sjunkit till +0,6 grader, huttrar till och letar upp fleecevantarna.
Tar all utrustning och går ned till bilen, tackar min lyckliga stjärna att jag har garageplats och slipper skrapa. Sätter mig i bilen och påbörjar färden till samlingplatsen, biltermometern informerar mig om temperaturen nu sjunkit till -1,7 grader, hoppas på att det kommer bli varmare när solen orkar upp.
Efter lite administrativ hantering av startavgifter och fördelning av bilar så är vi tillslut på väg på en tämligen händelselös resa mot barnens ö. E18-Norrtäljevägen har aldrig varit en spännande väg, utom möjligvis när det råder snöstorm och blixthalka...
Väl framme vid barnens ö så väntar vi in alla, några skulle ansluta på plats. Utnyttjar tiden till att tackla upp och göra iordning utrustningen samt samt en snabb studie av kartan på informationstavlan. 09:15 får vi ge oss iväg, startskottet för fisket kommer att gå 09:30 så man har en kvart på sig att ta sig till en lämplig startplats. Jag har inte en aning om vart jag ska gå så jag chansar på en liten vik på nordöstsidan av Assö. Väl framme så ser viken riktigt lovande ut, en bra klippa att stå på, vass runt om och gott om bottenväxter. Det här luktar gädda lång väg, och med tanke på hur det ser ut så lär det vara Busterjerk som gäller. Kollar klockan som säger 09:31, hänger på en papegojfärgad buster och hivar iväg över viken. Jerkar in bustern och ser att jag har en följande gädda på uppskattningsvis dryga 2kg. Den stannar precis nedanför bergskanten och trots att jag låter bustern sväva ett par decimeter ifrån den så vägrar den hugga. Den står kvar under två korta kast till där bustern knixar förbi i närheten innan den lojt simmar ut i viken igen.
Muttrande tar jag av bustern och rotar fram en abborfärgad buster special ur lådan och hänger på den. Ett par tre kast senare så har jag en följare igen, och denna gång efter lite tvekan så hugger den. Denna var dock mindre än den första men jag uppskattar den till strax över 1 kg och ca 50cm. Efter en del svärande lyckas jag kroka lös den, den var krokad i både över- och underkäke på samma trekrok. Eftersom detta inte är en C&R-tävling så knackar jag gäddan, till de som undrar så kan jag meddela att ingen gädda slängs då det är några i klubben som flaggat att de vill ha gädda med sig hem. Nåväl åter till fiskandet, efter några kast så har jag en liten gädda på följe men den väljer att inte hugga. Efter ca en timme så verkar allt ha dött ut i viken och jag börjar röra på mig. Det är nu jag begår mitt största misstag, jag börjar fiska mig ned längs Assös östsida. Något som ur tävlingshänseende ska visa sig vara ett stort misstag, Assös östsida visar sig helt död, med knappt någon bottenväxtlighet eller vassruggar som kan hålla gädda. trots detta fiskar jag med en dåres envishet av denna sträcka med jerkar, jiggar, softbaits och spinnare utan resultat. Med en halvtimma kvar är jag tillbaka i den första viken och chansar på att lyckas lura någon av de gäddor som jag vet står i viken. Inte heller detta lyckas och det blir till att lomma tillbaka till uppsamlingsplatsen med en endaste gädda.
Väl där så visar det sig att fångstresultaten är varierande och jag är inte ensammen om att ha haft flera följare som inte huggit. En annan deltagare har också bara lyckats landa en gädda i kilosklassen så vi är två som slåss om jumboplatsen.
Efter invägningen så får jag se mig slagen med två hekto, min gädda vägde 1,22kg och hans gädda vägde 1,43kg. Jumboplatsen är min, liksom en Rapalawobbler ifrån prisbordet... Vinnaren har fått ihop en totalvikt på 7,72kg (om jag inte minns helt fel), jag ska verifiera vikerna när resultaten kommit upp på klubbens hemsida. Sedan blir det prisutdelning och eftersnack innan det bär av hemmåt.

Vad lär vi oss av detta? Jo att förberedelse och efterforskning är A och O när man ska fiska ett nytt område, framförallt ett som är så stort som barnens ö.

För övrigt rekommenderas området (av mig) för den som vill fiska gädda och havsöring, området är stort och nedlusat med gamla bryggor sedan kollotiden. Gäddan hittas lite varstans, havsöringen hittas längs den grunda kustdelen mot ålands hav (Norrholmarna).
Vägbeskrivning: Från Norrtälje ta riksväg 76 mot Grisslehamn, när 76:an viker av vänster mot Gävle så fortsätt rakt fram på 283:an mot Grisslehamn. Håll ögonen öppna efter ett avtag åt höger skyltat med Barnens Ö. Fortsätt längs denna väg (du passerar en klaffbro) tills du kommer till stora informationstavlan vid fårabonden och vägen över till Assö. Parkering finns vid informationsskylten.
Länk till karta
Nemo nascitur artifex!

#6 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 21 oktober 2007 - 22:56

Härligt skrivet, synd på jumboplatsen. Det kommer fler tävlingar. :)

Tog mig friheten att redigera din URL som jag tyckte förstörde vår fina layout på SFF. :)

Ha det!

Bompassbloggen - Uppdateras nästan hela tiden!

#7 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 21 oktober 2007 - 23:26

Tack Whork, jag tjuvkikade på kodningen så nu vet jag hur jag ska göra nästa gång... :-)
Nemo nascitur artifex!

#8 zylis

zylis

Storfiskare

• Members
  • 1 227 inlägg

Postad 22 oktober 2007 - 07:55

Trevlig läsning måste jag säga, träligt med jumbo platsen men sånt får man ta ibland.

#9 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 25 oktober 2007 - 15:19

När ångesten riktigt känns i magen...

Onsdagmorgon, klockan har just segat sig förbi 8:00 och jag promenerar i halvdvala längs över vasabran i centrala stockholm på min väg från Centralen till jobbet vid slussen. Temperaturen ligger runt 3 plusgrader och nattens sjörök håller så sakta på att skingras på vattnet. Plötsligt väcks jag ur min halvdvala av ett kraftigt plask, spontant åker händerna samman i ett spögrepp förberett för motthugg innan jag inser att jag inte alls har något spö i handen och definitivt inte befinner mig på någon fisketur.
Jag står på vasabron vid strömsborg påväg till ännu en dag på jobbet.
Stirrandes på vakringarna som sakta vidgas för att sedan försvinna så slår det mig att det där var nog en rätt fin fisk, sannolikt en öring även om gädda och finns i bakhuvudet. Jag känner hur fiskesuget vrider om i magen och ångesten över att behöva tillbringa dagen på jobbet framför datorn istället för vid vattnet med spö i hand kommer smygande.
Med en djup suck och en sista längtande blick på de utdöende vakringarna återupptar jag min promenad till jobbet.

Vasabron - flygfoto
Nemo nascitur artifex!

#10 zylis

zylis

Storfiskare

• Members
  • 1 227 inlägg

Postad 25 oktober 2007 - 15:52

Den här sista berättelsen är lite sorgsen faktiskt =/ känner också detsamma när jag åker med bussen förbi sjön där vi brukar fiska. man bara längtar tills man kommer hem.

#11 Dalcar

Dalcar

Fiskegalning

• Members
  • 517 inlägg

Postad 25 oktober 2007 - 17:50

Trevlig läsning :)
Reborn Fisher!

#12 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 27 oktober 2007 - 21:55

Jaha, då blev man med Jerkbait-utrustning i fredags.
Det senaste tilläget till utrustningshögen blev ett Buster stiff spö och en ABU TGC 5001 C multirulle med dryga 100m 0.36 gul Strikewire påspolad.

Idag skulle grejorna visas för vattnet för första gången, bäva månde gäddorna...
Dagen i ära inplanerades en tripp ut till Barnens Ö med familjen, efter mycket om och men så kom vi iväg med fullpackad bil. Efter dryga 1,5 timmes körning så var vi äntligen framme, vädret var lite halvmurrigt och temperaturen höll sig strax under 10 graders-strecket.
Efter urlastning, upptackling och inmundigande av medhavd matsäck så var det dags för fiske. Sönerna och jag promenerade ut på Assö för att fiska vid en gammal halvrasad brygga på Assös västsida medan sambon och 3-åriga dottern promenerade bort till båtbryggan vid "Knapp-Kalles" på fastlandet.
Efter några timmars fiskande gjorde tillslut mörkret att vi gav upp medan vi fortfarande kunde tillräckligt bra för att plocka ihop utrustningen.
Resultat, en stor fet nolla. Äldste sonen tror att han hade något som var och stötte på hans tunga skeddrag.
Väl tillbaka vid bilen så får vi veta att sambon och dottern inte haft kontakt med något annat än "masktjuvar" men att det varit fullt med småfisk runt deras brygga. Vi skulle mao gått dit vi med. Finns det småfisk finns det gädda.
Några lärdomar av första fisketuren med jerkutrustning.
1. Multirulle tar ett tag att vänja sig vid om man är inbiten hasplare, ställ kastbromsen hårt. Hur många kast jag skickade ned i vattnet istället ut i luften tänker jag inte avslöja, men det blev ett antal (dock inga skatbon).
2. Buster jerk 2 är faan så mycket svårare att få att gå bra än Buster jerk.
3. Spola av den all lina de spolade på i butiken och spola på den igen med rätt anspänning. Jösses vad den var dåligt påspolad.
4. Tänker du fiska till kvällningen ta med pannlampa, ihopplockandet blir så mycket lättare då... :)

Nåja, jerkgrejorna blev iaf blötta även om det inte blev någon fisk. Ungarna var så trötta av att ha varit ute hela dagen att de stöp i säng (t om 16-åringen) när vi kom hem strax efter niosnåret på kvällen...
Nemo nascitur artifex!

#13 zylis

zylis

Storfiskare

• Members
  • 1 227 inlägg

Postad 27 oktober 2007 - 22:08

Verkar som en trevlig tur även fast gäddorna höll sig borta =(

Buster II:an är mycket svårare att få till gången på än vanliga busterna, det håller jag med om.

Jadu, dina ungar är inga rutinerade fiskare ännu, det hör ju jag det :D

#14 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 27 oktober 2007 - 23:04

Den mest entusiastiske fiskaren av de som var med är dottern på 3-år.
Sätt ett UL-spö i handen på henne och du har fullt upp... :)
Nemo nascitur artifex!

#15 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 28 oktober 2007 - 01:33

1. Multirulle tar ett tag att vänja sig vid om man är inbiten hasplare, ställ kastbromsen hårt. Hur många kast jag skickade ned i vattnet istället ut i luften tänker jag inte avslöja, men det blev ett antal (dock inga skatbon).

Härligt med ännu en mutlifiskare!
Vänta bara tills du får häng på det och börjar titta på fränare saker, bortåt Japan till exempel. Det är då vi börjar snacka fiske. ;)

2. Buster jerk 2 är faan så mycket svårare att få att gå bra än Buster jerk.

Bara att hålla med. Buster II fiskas med fördel med hjälp av ett lite längre spö, t.e.x 6'6", som har en betesviktklassning upp till ca 40-50 gram.
Dessa spön har oftast en aktion som gör att den mindre Bustern blir mera lättstyrd.
Jag har också märkt att Buster II skiljer sig enormt mycket i gång från bete till bete.

3. Spola av den all lina de spolade på i butiken och spola på den igen med rätt anspänning. Jösses vad den var dåligt påspolad.

Lita ALDRIG på en fiskebutik. Dagens sanning.

Du kommer ha skitkul med ditt jerkset, det kan jag lova.
Du är ju dessutom en duktig nog fiskare att du aldrig tror att "jerk tar alltid gädda". Det är många som nästan slänger prylarna i sjön för att dom just haft den tanken i huvudet när dom betalat dom där 1500 och uppåt som ett sjysst jerkset kostar.
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#16 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 28 oktober 2007 - 22:53

Vilken dag...
Halvmulet 10 plusgrader och lätt vind, perfekt väder för gäddjakt med andra ord. Men kom man ut till vattnet, nä inte då. Idag kom brorsan och hans höggravida sambo på middag så dagen har gått åt till pyssel inför det.
Och kvällen har man tillbringat med verktyg i hand utanför idrottsföreningens kansli pga att det finns snorungar som inte kan skillja på mitt och ditt. Nu är det andra gången de ger sig på och tömmer brevlådan, förra gången bröt de upp låshaspen och hänglåset. Då bytte jag till grövre doningar som inte går att bryta upp. Då går de jävlarna och bryter lös hela brevlådan ifrån väggen och vänder upp och ned på den för att få ut innehållet. Så nu har jag tillbringat ett par timmar med att montera en 1-tum-2 regel med 4 stycken 8mm fransk träskruv med 25mm brickor i väggen och sedan lådan på denna med 3 st 8mm fransk träskruv med 30mm fyrkantbrickor. Ska de ha lös den nu får de ta kofoten med sig.
Det "lustiga" är att de gett sig på den på måndagkvällar bägge gångerna, snart tar jag och lånar polarens hembyggda paintball-markör och tillhörande mask och sätter mig och väntar... :evil:
Nemo nascitur artifex!

#17 zylis

zylis

Storfiskare

• Members
  • 1 227 inlägg

Postad 28 oktober 2007 - 23:14

Jag blir så sur när jag hör sånt där, jag förstår inte det svåra i att mitt är mitt och inte ditt, ditt är ditt och inte mitt.

#18 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 29 oktober 2007 - 09:42

Akta dig för lagstiftningen dock TechMark, man får inte göra de stackars ungdomsbrottslingarna illa i Sverige.

Då hade jag hellre satt mig precis ovanför, på taket på byggnaden med en hink rödfärg.. När snorungarna kommer så "råkar" man tömma hinken över dom, och läcker uppgifter till pressen om att man apterat färgkanoner på brevlådor i området, och att en av dem blivit utlöst.. ;)

Bompassbloggen - Uppdateras nästan hela tiden!

#19 putte

putte

Storfiskare

• Members
  • 3 009 inlägg

Postad 29 oktober 2007 - 10:05

whork, din idé var bra tycker jag! jag undrar hur ungarnas föräldrar skulle reagera när dom kom hem dränkta i röd färg :D :P
//putte

#20 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 03 november 2007 - 01:59

Fredag 2/11 -07
Halvdag på jobbet, hade plannerat in en fisketur i regnbågens tecken med familjen vid sjön Trekanten vid Liljeholmen (nästan mitt i stan). Så man hade släpat med sig fiskeprylarna till jobbet i morse eftersom det bara är 4 stationer med tunnelbanan från jobbet till Liljeholmen. Skulle möta upp sambo med dottern vid sjön.
Väl vid sjön visar det sig att sambon och dottern blir sena pga tågstrul, så jag börjar fiska själv. De enda andra som fiskar är några pensionärer på bryggan vid Sportfiskarnas bod. Träffar för dagen jourhavande fisketillsyningsmannen som efter fiskekortskontrollen berättar att pensionärerna tagit två fina bågar på mete med räka.
Tyvärr är det sambon som har betet för mete med sig så jag piskar vattnet med en gul/vit Vippspinnare med silversked, några toby-varianter, lillöringen och tillsist en vit dubbelsvansad jigg med neonoranga svansar. Inte ett liv i sjön, förutom en flock kanadagäss som envisas med att bråka med förbipasserande på cyckelvägen.
Höll på att dänga vippepinnare i skallen på en av dem som jag inte såg i vattnet pga motljuset. Tillslut kommer sambon och dottern och det riggas för mete.
Timmarna går och det förblir fisklöst och när solen försvunnit bakom bergen och temperaturen närmar sig två ynkliga plusgrader så beslutar vi att åka hem. Vi ska ju trots allt på födelsedagsfest hos en bekant under kvällen.

På tåget på vägen hem slår det mig att man kanske ska ta och kliva upp i gryningen på lördagen och åka och jerka igenom vassarna vid gamla båtbryggan vid badplatsen, det är 3-5m djupt inom kasthåll och vassgränsen är 1,5 meter djup med mängder av nate.

Tillbringar resten av kvällen på en trevlig födelsedagsfest hos en kompis, ni anar inte vilken parthöjare en låda med kinesiska träknutar och annan hjärngympa kan bli. För att inte tala om vad en bok om ballongdjusrknytning och en låda med tillhörande ballonger kan ställa till med i ett utflippat sällskap! Försök se en vild klappjakt mellan en 3-årig tjej och en 28-årig kille som jagar varandra användandes ballongdjusrballonger som svärd... Obetalbart... Behöver jag säga att dottern slocknade som en stock när vi kom hem?
På vägen hem spricker mina planer på gryningsjerkande efter gädda, temperaturen hur sjunkit till nollan och det snöar ymnigt med stora blöta flingor. Jag har inget emot dåligt väder vid fiske men att stå på en av snömodd snorhal brygga ligger faktiskt på gränsen för vad jag tar. Morgondagen får utvisa om det blir något gäddfiske eller inte.
Nemo nascitur artifex!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar