Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

TechMarks fiskedagbok - Årets första asp.

• Vänligen logga in för att kunna svara
464 svar till detta ämne

#21 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 03 november 2007 - 16:23

Det blev ingen fisketur idag, vaknade och konstaterade att delar av snön från inatt låg kvar och beslutade att ställa in turen denna gång. Nåja det kommer fler gånger, nu blir det genomgång av beteslådan och putsning och rengöring av beten istället...
Nemo nascitur artifex!
Jakobsbergs Sportfiskeklubb anno 1954.
Sportfiskarna - stöd svensk fiskevård.
Älvräddarna - hjälp oss bevarade svenska vattnen rinnande.
Twitter: @joppedi_72

#22 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 05 november 2007 - 23:21

Söndag 6/11
Väder: växlande molnighet
Vind: obefintlig
Temperatur: +4
Plats: Mälaren - Stäket/Bonäs

Hann med en kort fisketur under söndagen, mellan alla sysslor lyckades jag smita ut 1,5 timme för att piska vassruggarna kring en gammal båtbrygga vid Bonäs/Stäket i Mälaren.
Tyvärr hade jag inget annat än en gäddsnipa på uppskattningsvis halvkilot som följare, i övrigt var det dött. Så det hela blev ett övningspass i att dänga jerkbaits, bekanta sig med multirullen och lyckas knixa till gången på jerkbetena. Jag kommer fortfarande inte överens med lilla bustern, däremot stora bustern får jag att gå bra. Nixon får helt klart en mer oregelbunden gång med Buster stiff spöt än med långa gäddspöt.

Nåja snart är det väl dags att stuva undan gäddpinalerna och ge sig ut och jaga den illusiva havsöringen istället.
Nemo nascitur artifex!

#23 jns

jns

Trogen medlem

• Members
  • 262 inlägg

Postad 06 november 2007 - 20:37

Riktigt bra skrivet tech. Rolig läsning som satan :D
Fishing, with me, has always been an excuse to drink in the daytime
http://www.fishseekers.se

#24 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 06 november 2007 - 22:19

Riktigt bra skrivet tech. Rolig läsning som satan :D

Man tackar och bockar, en gör sitt bästa. :-)
Nemo nascitur artifex!

#25 zylis

zylis

Storfiskare

• Members
  • 1 227 inlägg

Postad 06 november 2007 - 22:43

som jns skrev, bra skrivet och rolig läsning, får hoppas fiskarna kliver på nån dag nu så du får lite gung i spöet =)

sketfiske

#26 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 18 november 2007 - 01:56

Då var det konstaterat, behövs inga fler expertundersökningar...
Det ÄR farligt för hälsan (och plånboken) att jobba i gamla stan (i stockholm för de som inte visste) när man har fiske som hobby...
Inte nog med att man sitter och ser ut över stadsgårdens och slussens vatten om dagarna, och passerar gamla stans fiskbutik på väg till tunnelbanan på eftermiddagen (näe ni läste rätt jag tar inte tunnelbanan på morgnarna, jag går från centralen). Man har dessutom 3 av stans bättre (bästa?) sportfiskebutiker inom 10 minuters gångavstånd från jobbet, sådant kan bara vara farligt för hälsan och plånboken...
Nåväl i fredags blev det en promenad till anrika Lundgrens fiske på lunchen för inhandling av några typiska havsöringsdrag inför nästa lördags planerade havsöringsfiske runt Justerö.
Har inte fiskat HÖ förut så den typen av beten lyser med sin frånvaro i samlingen, undantaget ska väl vara några toby och toby-kopior, samt ett gammalt ABU elips i mässing (tillverkas inte längre).
Postad bild
Abu Elips 12g Mässing

Nåväl här stövlar man in på Lundgrens med en budget på smått fantastiska 200 svenska riksdaler, planen för dagen var att inhandla en röd/svart sandgrävling och något/några andra lämpliga havsöringskedar. Nu hör det till att Lundrgrens är en liten (ca 60 kvardrat) men ack så fullpackad butik, med massor av utländska beten. Det är här det hälsovådliga kommer in. Jag står där och tittar på lite olika Busterjerk i olika färger som lades till den mentala önskelistan inför vårens gäddfiske, medan jag väntar på att expediten ska bli färdig med en kund. När min blick plötsligt fastnar på en väggsektion fylld med gigantiska amerikanska buzz- och spinnerbaits för muskyfiske. Plöltsligt känner jag hur kallsvetten börjar komma krypande och händerna far upp för att klämma och känna på bucktails och "gummikjolar" samt vikta dem i handen för att få känslan för hur de skulle kännas att dra iväg med gäddpåken, samtidigt som räknemaskinen i bakhuvudet börjar räkna om dagens inköpsbudget.
Med en djup suck och ett under av disciplin lyckas jag slita mig ifrån dessa underverk av stål, hjorthår och gummi, och ber istället expediten plocka fram en rödsvart sandgrävling samt rekommendera ett par skedar till för det kommande havsöringsfisket.
Det hela slutar med att jag kommer därifrån med en sandgrävling, en viking herring och en rapala minnowspoon.
Postad bild

Med viss ångest lämnar jag butiken och gäddbetena med mina inköp, men som en vis man sa "I'll be back!!!".....
Nemo nascitur artifex!

#27 Gurrinho_Sportfiskaren

Gurrinho_Sportfiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 207 inlägg

Postad 18 november 2007 - 10:40

Härligt skrivet TechMark . :)
Sportfiske är det bästa som finns ! :D

Några av mina PB:n ,
Gädda: 6 Kilo.
Karp: 3.2 kilo.
Ålekusa: 0.22 Kilo.
Skrubbskädda: 0.55 kilo.
Sandskädda: 0.43 kilo.
Ruda: 0.45 kilo.
Berggylta: 1.25 kilo.
Makrill: 0.8 kilo.
Regnbåge: 2.4 kilo.
Sarv: 0.8 kilo.
Och många fler ! :D

#28 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 18 november 2007 - 16:17

uuusch, jag känner igen den där köpviljan.. Det är bara att bita sig i kinden och backa långsamt bort från jerkhyllan. En sån där sandgrävling har JontaK dängt bort i ett overrun med Lunan. Smäck sa det i linan och draget flög halvvägs till Visingsö.. :P

Bompassbloggen - Uppdateras nästan hela tiden!

#29 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 19 november 2007 - 02:22

Sandgrävlingen och Vikingen är riktigt tjusiga beten.
Det var en Salmo Slim jag kastade halvägs över Vättern, som Jätten Vist gjorde med Visingsö ungefär. :D
Dock är det ett bete som är grymt likt just Sandgrävlingen.
Nu får man kolla upp lundgrens sortiment av HÖ/öringbeten.
Det är ju, som du skriver TechMark, lätt att bli förblindad av alla fina gäddbeten!
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#30 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 20 november 2007 - 00:26

Nu får man kolla upp lundgrens sortiment av HÖ/öringbeten.

Kolla in REA-delen på webshoppen, det finns en del fina skedar där till överkomliga priser... :-)
Nemo nascitur artifex!

#31 dempa_AIK

dempa_AIK

Trogen medlem

• Members
  • 485 inlägg

Postad 20 november 2007 - 20:06

Har du någon av dem själv som du skulle kunna rekommendera ? Kul läsning här-
///

Dempa

#32 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 20 november 2007 - 23:19

Har du någon av dem själv som du skulle kunna rekommendera ? Kul läsning här-

Jag har haft några glimmö-skedar som jag lyckats sätta i bottnen, sedan har det inte blivit av att köpa nya bara. Andra beten har hägrat.
Vet att jag tagit gädda och någon abborre på dem. De borde fungera för HÖ, men det är bara en gissning. Ska ut på mitt först HÖ-fiske på lördag.

För övrigt så blev det en liten kort shoppingtur inne på Lundgrens för att handla lite smått och gott som jag blivit nyfiken på.
Nemo nascitur artifex!

#33 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 27 november 2007 - 00:10

Recept - Hur man inte kommer ut på havsöringsfiske.

Ingredienser:
Ett stycke intensiv arbetsvecka
en stor nypa sent surfande på SFF
Ett stycke PR-gala
Ett stycke kräksjuk treåring
och sist men inte minst ett stycke okristligt tidig samlingstid

Gör så här:
Börja med att tillredan sömnbristen genom att blanda en stor nypa sent surfande på SFF med hälften av den intensiva arbetsveckan. Rör om ordentligt och låt sedan vila.
Förbered nu PR-galan genom att blanda alldeles för många nominerade tävlingsbidrag med med lite skumpa, öl och vin, lägg till en prisutdelning och 6 vunna priser, en "tokig" VD och en massa nya flaskor skumpa, häll i några öl till för smakens skull. Rör om.
Blanda nu samman sömnbristen och PR-galan samt tillsätt bakfylla och resten av arbetsveckan. Blanda väl.
Häll ned blandningen i lämplig fredagskväll och tillsätt sedan ett stycke kräksjuk treåring.
Garnera med den okristligt tidiga samlingstiden (07:00) och servera...

Om ni följer ovanstående recept så kommer ni garanterat INTE att vara på plats 07:00 en lördagsmorgon för att fiska havsöring...

Nåväl, för den som inte förstått det så ironiserar jag på min egen bekostnad. Det bjuder jag på... Hade det bara tagits bort en enda "ingrediens" ifrån ovanstående, nämligen den kräksjuka treåringen så kan ni ge er f-n på att jag varit på plats i god tid.
Men det finns en gräns, jag åker inte dryga timmen med bil för att stå på någon holme på Justerö bortom all ära och redlighet och bli kräksjuk mitt i havsöringsfisket. Då avstår jag hellre än att chansa, för både min och mina klubbkamraters väl och ve...
Då får det bli öringfiske i strömmen istället.

Terapi-shoppade lite jiggar istället, gillar pärlemorflarnen (effekten syns inte på bilden) i den här feta curlyn.
Den kommer ifrån samma tillverkare som gör svansarna till Hell-tail.

Postad bild

Sedan har vi två stycken Curly Sandra, den övre är 12cm svart/gul med guldglitter och den nedre är 7cm blå/klar med silverglitter.

Postad bild
Nemo nascitur artifex!

#34 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 27 november 2007 - 12:44

intressant shadhybrid! jag vill också ha en fiskebutik i närheten som säljer roliga jiggar...

Förresten, vann ni nåt på galan?

Bompassbloggen - Uppdateras nästan hela tiden!

#35 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 27 november 2007 - 21:58

intressant shadhybrid! jag vill också ha en fiskebutik i närheten som säljer roliga jiggar...

Förresten, vann ni nåt på galan?

Jo Lundgrens har en massa roliga grejor i sitt sortiment, att de dessutom har demonstrationsriggningar på flera av sina jiggtyper gör inte stället sämre...
Glömde jag säga att "latexjiggarna" finns som twintail med... :)

Galan ja, jo vi vann 4 guld och 2 silver på våra 8 nomineringar, vilket överträffade alla mål och allas förväntningar. Sen blev firandet därefter... 8)
Den som vill läsa mer om galan och alla vinnarna får titta på http://www.spinn.nu.
Nemo nascitur artifex!

#36 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 28 november 2007 - 19:48

Riktigt tjusiga jiggar TechMark.
Är också extremt avundsjuk på er som har fiskebutiker i närheten som saluför lite annorlunda grejor.
Man blir ganska fort uttråkad av Rapalas vanliga sortiment och en jiggbar med lite gula och röda curlytails.
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#37 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 30 december 2007 - 21:34

Hmm, här har man inte skrivit på ett tag...
Men å andra sidan så har det inte varit något fiske alls i december...

Och mitt i den tristess som bara kan orsakas av en pimpeltävling som ställs in pga dålig is (förbannade blidväder) så bestämmer man sig för att rota igenom förrådet och vad hittar man då om inte en gammal trasig bortglömd fiskelåda....

Och vad finns i den om inte gamla bortglömda beten som utgått ur alla sortiment...
Samt en hög med hemgjorda vertikalpirkar i olika tillverkningsstadier från den tid i mitten av 80-talet när man hade noja på att sitta och gjuta i tenn och bocka plåt...

Gamla beten
Postad bild Postad bild

De båda vertikalpirkarna till vänster är av okänd härkomst, den stora färgglada är ett rödingblänket Rauto från Abu sedan kommer ett Abu Salar som såvitt jag kunnat finna ut är ett skeddrag av äldre modell.
Om någon har en aning om modell/tillverkare på vertikalpirkarna så så är jag tacksam för info.
Pirken längst till vänster har ett S präglat i överkant på bägge sidor. Båda sidor är präglade med fiskfjällsmönster gällock och öga, den ena sidan är platt och den andra rundad.

Postad bild

Spinnare av Devon-modell, tror att det är en kopia dock.

Hemgjorda vertikalpirkar
Postad bild Postad bild

Tekniken är enkel, klipp ut en utdragen romb i tunn koppar eller mässingplåt.
Bocka den 90 grader längs mittlinjen, lägg pianotråd med öglor i vardera änden i bocken.
Lägg plåten i en eldfast ställning med bocken nedåt, pensla insidan med flussmedel.
Smält i tenn med hjälp av en stor lödkolv, tänk på att värma upp plåten och smälta tennet mot plåten tills det att insidan är täckt av ett tunt lager tenn.
Börja sedan sedan bygga upp kroppen genom att smälta i tenn på bredaste stället och sedan bygga ut mot kanterna.
Slipa av alla ojämnheter och putsa tills du får en jämn blank yta som du är nöjd med, sedan är det bara att måla/lacka.

Tänk på att gjuttenn består (eller i allafall bestod) av 60% tenn och 40% bly så se till att ha mycket god ventilation då blygaserna är mycket giftiga och lagras i fettvävnaderna.
Nemo nascitur artifex!

#38 Martinus

Martinus

Trogen medlem

• Members
  • 429 inlägg

Postad 30 december 2007 - 22:18

Dina pirkar ser fina ut och funkar säkert bra. Försökte själv gjuta pirkar för några år sedan. Gjorde bara nån form i gjutsand och hällde i tenn. Blev inte så bra. Med din teknik blir det säkert mycket bättre, skulle kanske prova. Är dock ingen is nu här nere.

#39 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 30 december 2007 - 22:32

Dina pirkar ser fina ut och funkar säkert bra. Försökte själv gjuta pirkar för några år sedan. Gjorde bara nån form i gjutsand och hällde i tenn. Blev inte så bra. Med din teknik blir det säkert mycket bättre, skulle kanske prova. Är dock ingen is nu här nere.

När jag gjöt pirkar i heltenn så gjorde jag gjutformen av vanligt hobbygips som jag fyllde en 250g yoghurtmugg till hälften med, sedan tryckte man ned pirkförlagan (infettad) till hälften i det våta gipset och använde bitar av sugrör för att skapa fyll- och luftkanalerna.
När gipset hade brunnit klart så penslade man ytan med fett och hällde på nytt gips, på så sätt fick man en tvådelad gjutform eftersom fettet gjorde att gipsytorna inte fastnade vid varandra.
Nemo nascitur artifex!

#40 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 02 januari 2008 - 22:16

Jaha, då åkte man dit i "jag ska bara köpa..."-fällan igen då...
Farligt att gå in på Snäjks hemsida när de har rea-prylar på startsidan, jag skulle ju bara ha lite pimpelgrejor och några av deras jerkbetesboxar (trodde jag)...
Nu blev det en Daiwa Regal Xi storlek 2000, totalt 6 betesaskar (varav 4 för jerk), ett ismeteset, pimpelspön till hela familjen (de kostade faktiskt bara 10kr/st), isbroddar, isdubbar till hela familjen, ett par set med balansare, och ett gäng sillhäcklor till försommarens strömmingsfiske.
Och vips så var "jag ska bara..."-ordern uppe i 1600kr. :roll:

Sedan blev det sen julafton idag, två "försenade" julklappar landade med posten...
Den ena var den efterlängtade DVD:n med Gäddfeber, den andra var från administrationen.
Tack Mathias för boken och jerken, jag undrar fortfarande hur du kunde veta att jag tänkte gå och köpa just den boken... :D

Stämmer väderleksrapporten för resten av veckan så lär isläget inför lördagens pimpelkula vara minst sagt osäkert. Surt sa räven, men men...
Nemo nascitur artifex!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar