Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Varför inte dela ut en pärla

• Vänligen logga in för att kunna svara
53 svar till detta ämne

#1 rolfis

rolfis

Hedersmedlem

• Members
  • 2 244 inlägg

Postad 21 november 2007 - 08:40

Många av oss har fiskeställen som vi anser är en riktig pärla och många vill behålla dessa för sig själva men jag tycker att vi här kan dela med av oss och ge en riktigt bra tips på ett fiskeställe och jag börjar med denna pärla som jag besöker flera gånger om somrarna och blir aldrig besviken på detta ställe.

PS/ i glöm inte och besöka Fällfors och laxtrappan för där kan ni se fiskar som går upp i älven genom ett plexiglasfönster.
Fiskekort går bra och köpa på campingen i Fällfors! http://www.fallforscamping.se/

Denna pärla ligger i Byskeälven och är ovanför campingen i Fällfors en bit och kallas för småforsarna. En riktig eldorado för harrfiskaren. Besök den gärna om ni råkar vara i närheten.

Postad bild

Bra initiativ tycker jag, därför - Klister! /whork

#2 Lillen73

Lillen73

Trogen medlem

• Members
  • 123 inlägg

Postad 21 november 2007 - 20:58

Tack o bock för den rolfis...

min pärla ligger väster om medelpad, ca en mil in i jämtlänska gränsen...den kallas för Båthällan och e oxå superbra för harrfiske. Ett kg harrar e inte ovanliga men går även ta ta en o annan öring...Postad bild
Bättre en fisk i vattnet än 100 på ICA :)

#3 Gurrinho_Sportfiskaren

Gurrinho_Sportfiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 207 inlägg

Postad 21 november 2007 - 21:24

Mycket fina ställen killar .

Själv är mitt favorit fiskeställe en vik i Gullmaren där man kan fånga fina Havsöringar . :D
Sportfiske är det bästa som finns ! :D

Några av mina PB:n ,
Gädda: 6 Kilo.
Karp: 3.2 kilo.
Ålekusa: 0.22 Kilo.
Skrubbskädda: 0.55 kilo.
Sandskädda: 0.43 kilo.
Ruda: 0.45 kilo.
Berggylta: 1.25 kilo.
Makrill: 0.8 kilo.
Regnbåge: 2.4 kilo.
Sarv: 0.8 kilo.
Och många fler ! :D

#4 Shaggy

Shaggy

Fiskegalning

• Members
  • 597 inlägg

Postad 21 november 2007 - 21:30

Själv är mitt favorit fiskeställe en vik i Gullmaren där man kan fånga fina Havsöringar . :D

har du sagt A får du säga B :wink:
Fiske är livet!!!

#5 fjellhammer

fjellhammer

Fiskegalning

• Members
  • 881 inlägg

Postad 21 november 2007 - 21:45

har du sagt A får du säga B :wink:

gissar på scoutstugan!

#6 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 01 december 2007 - 12:39

En pärla i Karlskrona skärgård från mig.

Kör mot den gamla idrottsanläggningen Västra Mark (fråga lokalbefolkningen om vägbeskrivning om ni inte förstår kartan):

Postad bild

Markerade områden är galet hett från land, med stadiga klippor att stå på, djupkanter ner till 6-7 meter någon halvmeter från land och ett outsinligt förråd med betesfisk. Här får man grov abborre och fin fightglad gädda. Hela Danmarksfjärden är sjukt het för trolling efter gädda också.

Postad bild
Postad bild

Som överallt annars, men lite extra mycket i Karlskrona så spelar vinden en grymt stor roll för fisket. Skillnaden mellan andra städer är att det nästan alltid blåser i Karlskrona, och vindarna är nästan alltid ganska kraftiga. Det är därför det är så bra med en skärgård som är så uppbruten, med vikar lite överallt. Se bara till att ni inte kliver in på någons tomt, det slutar aldrig bra...

Lycka till!

Bompassbloggen - Uppdateras nästan hela tiden!

#7 TechMark

TechMark

Moderator

• Administrators
  • 3 447 inlägg

Postad 01 december 2007 - 14:51

Här kommer en av mina norrlandspärlor.
Lunsjön med frånflöde (Hede FVO i Härjedalen) bjuder på fiske efter gädda och grov abborre samt underbar natur. Båtar finns att hyra (nyckel till hänglåset) via Preem-macken i Hede, båt eller vadare är att rekommendera vid fiske i själva sjön då stränderna gör det svårfiskat från land.

Markeringar på flygfotot nedan: röd linje = vägbom (tidvis öppen), gröna ringar = hyrbåtarnas placering, brunlinje = bäverdammen.

Postad bild

De största fiskarna hittar man i själva sjön, men vill man fiska ifrån land så går det att fiska vid bäverdammen och vid övre dammen (mellan bäverdammen och sjöns frånflöde). Bäverdammen håller tusenbröder och en och annan grov abborre samt stora mängder riktigt glupska gäddor på 1-2kg som kastar sig över allt som slängs i vattnet, även en hemvevad maskagnad krok. Bäverdämmet är ca 0,5-1m djup och ytan är delvis täckt av flytblad i den nedre delen, den övre delen är djupare och bredare och avslutas i en smal ca 30m lång fors från övre dammen.
Rekommenderade beten är jiggar och ytbeten/poppers. Abborrarna tar gärna curlytailjiggar medan gäddorna tycks föredra stormjiggar/shadar och bråkiga ytbeten.

Bäverdämmets nedre del, direkt till vänster utanför bild är bävrarnas dammvall.
Postad bild

Spår av bävrarnas framfart.
Postad bild

När bävrarna var som aktivast för drygt tre år sedan stod allt detta under en halvmeter vatten.
Postad bild

Nedre delen av bäverdämmet, fotat i vinkel uppströms.
Postad bild

Övre delen av bäverdämmet, uppe till höger i bilden skymtar forsen från övre dammen.
Postad bild

Övre dammen med älvdans.
Postad bild

Ännu en bild på övre dammen.
Postad bild

Ett par bilder på sönerna med fångster ifrån bäverdämmet.
Postad bild
Postad bild

Tyvärr har jag inga bilder på själva sjön då jag hade glömt kameran när jag var där i somras.
Nemo nascitur artifex!
Jakobsbergs Sportfiskeklubb anno 1954.
Sportfiskarna - stöd svensk fiskevård.
Älvräddarna - hjälp oss bevarade svenska vattnen rinnande.
Twitter: @joppedi_72

#8 Makrelli

Makrelli

Sportfishing Lover

• Members
  • 2 702 inlägg

Postad 01 december 2007 - 15:10

Mycket bra initiativ Rolfis!
Jag har mina guldställen några mil utanför "skidorten" Kåbdalis. Samebyn Udtja. Harrfisket är grymt och harrar över 5hg kan jag lova i massor. Nackdelen är att området ligger i millitärt område vilket gör att bara samerna (dit hör jag) kan komma in. Pga en vägbom. Så är inte många fler än jag som har tillgång till dem vattnena.
Skitfiske, Markus Teilus
Team Sportfishing Lovers

#9 Shippy

Shippy

Trogen medlem

• Members
  • 247 inlägg

Postad 02 december 2007 - 15:30

Riktigt rolig tråd!
Har två Jämtlandspärlor som besöks varje sommar.

Platserna ligger i norra Jämtland

Postad bild

Postad bild

Det ena är en älv som heter Ankarälven och det andra en stor vik som vi kallar för
Lon och hör till Leipikvattnet.

Postad bild

Det var minna två guldställen det, längtar jämt tillbaka dit upp! :)
Har lagt in några bilder nedanför. Dom två första är från *Lon* och den andra från *Ankarälven*...

Postad bild

Postad bild

Postad bild

MVH// Micke

#10 kustöringen

kustöringen

Storfiskare

• Members
  • 2 698 inlägg

Postad 02 december 2007 - 16:00

En av mina absoluta bästa fiskeställen är Näsbykrok!Grymt havsöringsfiske och om nätterna går det in stor öring!Ett annat ställe är Nordkoster för Gylta!Sjuka fighter!
-. ><(((*> ><(())*> .-

#11 Nettel

Nettel

Storfiskare

• Members
  • 1 805 inlägg

Postad 02 december 2007 - 16:21

Roligaste tråden på länge :)

Mitt pärlvatten får nog bli Råsvalen/Rossvalen (Folk stavar på olika sätt).
Det är en milslång sjö med klart vatten och största djup 32m. Medeldjupet håller väl ca 15m och det finns alltså även djuphålor men även grund och djupbranter. Kanterna pryds av många långa fina vassruggar med angränsande djupbranter, dessutom ställen med bar bergsgrund och mycket sten, sandbankar och en del åkrar lite runt omkring sjön.
Åmynningar finns i norra respektive södra änden av sjön och en djupfåra slingrar sig i mitten av sjön hela vägen (Förr i tiden var det bara en å men med tiden har den utvidgats till en sjö).

Sjön gör sig utmärkt för trolling men vill man är den lämplig för de flesta fiskesätten.
Gädda över 10kg simmar garanterat i sjön, stora abborrar finns det gott om, sparsamt gösbestånd (de flesta gösar som tas upp är dock stora!), öring finns det mer än man tror av och jäklar på över 5kg går att få. För övrigt finns den vanliga arsenalen av vitfisk och även en och annan regnbåge. Det ryktas om att det simmar mal i sjön, men jag tror mer på att folk kan ha förväxlat det hela med ett väldigt knapert bestånd av lake.

Bilder:

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild
  • JENS ROSLUND gillar detta

Min hemsida om betestillverkning:

www.nettelbaits.se

Bloggen om mitt fiske mm:

nettelbaits.nettelbaits.se

#12 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 03 december 2007 - 15:10

Jag tar och droppar lite fiskeplatser nu. Har inga bilder men ska fixa det inom några dagar. Kör liten beskrivning av vattnen och lite betestips så länge.

Munksjön.
Mitt i Jönköping, fantastiskt gäddsjö. Håller också bra med abborre och gös.
Het plats för jerk/spinnfiske efter gädda är längs med vassen vid Tabergsåns utlopp. Denna plats hittar man i sjöns sydvästra del.
Där finns gott om smågäddor och då är dom stora alltid nära.
Vill man trolla/släpa drag så fungerar större beten mitt ute i sjön bra. Varje år hör man talas om gäddor uppemot och till och med över 15 kilo, oftast tagna på trollad Zaltwobbler.
Blå Atom har funkat skitbra. De flesta beten i just blått brukar ge fisk.
För abborre och gös finns är det bara söka upp valfri djupbrant med hård botten. Dessa finns på flera platser i denna intressanta sjö.
För abborren och gösen är det oftast jigg som gäller. Gösen går att trolla upp men fru gädda kliver på lite då och då, kör med tafs!

Kattegatt, Träslövsläge.
En bit söder om hamnen ska det tidvis vara bra fiske efter relativt stor havsöring från land. Leta efter ställen det det blir djupt nära land. Detta är dock inget jag själv testat. Har en bekant som fiskar där en hel del. Detta tipset ska alltså tas med en viss nypa salt.
Får återkomma när jag provat HÖ fisket på denna plats 2008.
Antar och hoppas att dom betena jag har för HÖ kommer att funka.

Landsjön.
Det här är mitt hemmavatten och min absoluta favoritsjö. Ofta otroligt bra fiske trots högsommarväder.
Ligger ca 2 mil från Elmia, nära Vättern på östra sidan. En liten sjö som är ganska känd för sitt otroliga gäddbestånd.
Varje år landas otalet 10+ gäddor och några över 12kg.
Hela sjön är stekhet. Gäddor runt 3-5 kilo finns precis överallt.
De allra hetaste platserna för stationärt fiske är nordöstra och sydöstra hörnen. Fiska av hela hörnen då gäddor i alla storlekar gömmer sig i naten en bit ut från vassen.
I denna sjö funkar små beten ofta väldigt bra.
Det går att få fisk på stora beten men det fisket blir otroligt mycket mer selektivt. Fiskar du stora beten så kör helst efter båt.
Ska du just trolla, kör gärna med Westins "Tjocke" i naturtrogna färger eller Rapala Original 18cm i silver, blått eller koppar.
Vid jerkfiske funkar mörtimitationer alldeles ypperligt. Lite större jiggar i vitt är rena döden vissa dagar.

Där var ett par pärlor och ett litet "wildcard". Ska vaska fram lite kartor och bilder så fort som möjligt.

Edit:
Riktigt bra initiativ den här tråden Rolfis, nu ska jag se till att fiska ur alla era vatten. ;)
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#13 Piker

Piker

Trogen medlem

• Members
  • 298 inlägg

Postad 03 december 2007 - 17:03

JontaK jag är grymt intresserad av Landsjön! När e bästa tiden på året och finns det några båtramper/sjösättningsplatser? Finns det sjökort över sjön? Tacksam för info!
Gädda: 10,4 kg http://www.fractionphotos.com
Abborre: 1.7 kg

#14 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 03 december 2007 - 17:15

Piker: för den facila kostnaden av 2000:- inklusive skatt kan du få en guidad tur...

Nä, jag skojar bara. PM kommer, JontaK to the rescue! :)

Bompassbloggen - Uppdateras nästan hela tiden!

#15 O'Meara

O'Meara

Storfiskare

• Members
  • 1 683 inlägg

Postad 13 december 2007 - 15:58

Jag vill ju inte vara sämre än mina goda medmänniskor, så jag ska avslöja en av mina pärlor (och jag hoppas att jag inte trampar någon på tårna). Min pärla är Nyfors i Tyresö.

Platsen är lättfiskad från land och där finns framför allt gott om stora abborrar (då pratar vi fiskar på mellan 1-2 kg)! Mitt personliga "Nyfors-rekord" ligger på 1.4kg när det gäller abborre, men jag vet att klumpar på över 2 kg tagits upp.

Det finns även gös på båda de inringade platserna, jag har kompisar som under försommarkvällarna tagit fina gösar på fluga i den lilla strömmen som rinner ner i sjön.

Storgäddorna ligger och lurpassar på både gös och abborre, personligt "Nyfors-rekord" ligger på 5kg i den övre sjön (precis intill berget), men jag har tappat stor gädda även i den nedre sjön.

Det absolut bästa fisket i Nyfors tycker jag är kring midsommar, sjöarna kan koka, och då menar jag verkligen KOKA av fisk som jagar. Det är inte ovanligt att se gäddor, abborrar och tillochmed gösar som ligger en halvmeter upp i luften i sina språng efter löjor och småmört.

Som sagt, ett riktigt hett ställe! Hoppas att eventuella besökare (inte bara i min pärla utan även övriga pärlor i den här tråden) tänker fiskeekologiskt och inte håvar upp matfisk i mängder. Låt gärna storborrarna och gösarna gå tillbaka så tryggar ni fisket för framtida fiskare också! :)

Kartan:
Postad bild

#16 EmilH

EmilH

Fiskegalning

• Members
  • 836 inlägg

Postad 13 december 2007 - 16:36

Tyvärr får ni inte fiska i min pärla bara för det är en privat öring,regnbågs damm.

#17 RasmusFrånFloda

RasmusFrånFloda

Trogen medlem

• Members
  • 128 inlägg

Postad 13 december 2007 - 16:49

Jag söker fortfarande efter en pärla :D Har lite svårt att hitta sånna i lerums kommun... :S

#18 Hagi

Hagi

Moderator

• Administrators
  • 2 132 inlägg

Postad 23 december 2007 - 18:03

Jag delar ut en flugfiskepärla i form av Ransarån (den övre delen) i Södra lappland, Kultsjödalen....

#19 Mirnovan

Mirnovan

Trogen medlem

• Members
  • 154 inlägg

Postad 23 december 2007 - 19:05

Jag söker fortfarande efter en pärla :D Har lite svårt att hitta sånna i lerums kommun... :S

Jag har hört att vid Dammen/bro i Flodacentrum ska hålla stora Abborrar, tror det är där borta vid biblioteket. Har en kompis som bottenmetat där en del.
PB:n

Gädda 10,3kg 110cm Buster jerk.
Abborre 840g 43cm Strike pro popper

Ålder: 32

http://www.neptunefishingteam.com

#20 namnet_jeppe

namnet_jeppe

Fiskegalning

• Members
  • 591 inlägg

Postad 23 december 2007 - 23:15

Jontak: håller helt med dig Landsjön är det som gäller är sålig på vilkan sida östra, västra etc är i den sjön men längst ner i den smalaste spetsen som är täckt av vass den änden slutar aldrig förvåna sisst jag var där så höll en gädda på att hoppa upp i båten efter draget men träffade båtkanten.

kommer inte ihåg vem som skrev men ja det finns två st båtiläggningsplatser.
Grus ca 200meter från badplatsen mot Vista kulle

näst bästa stället som jag tycker är Rasjön du kanske inte får nåt på ca 5-6 timmar men om nått hugger så e de oftast storlek på enligt mig då. jag har själv fått en gädda på 10,87 , engös på 2,5 kg och pappa en gös på 3,5 kg det är iallafall stort för mig :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar