Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

JarmoK`s jakt på 17+ gäddan.

• Vänligen logga in för att kunna svara
943 svar till detta ämne

#1 JarmoK

JarmoK

Storfiskare

• Members
  • 1 428 inlägg

Postad 21 januari 2008 - 11:08

Hej!
Nu blir det hårdkörning efter en 15+ gädda för min del.
Tänkte skriva dagbok över alla timmar och metoder på vägen till målet:)
Kommer att fiska i älv och insjö.
Mete ,trolling,fluga spinn kommer att varvas efter humör.

Året började bra med en 11,9 ks den 13 jan. Tog på spinn över 2 m djup. Bjöd på fin fight med korta rusningar i sidled och tvära vändningar. Finfin gädda utan några synliga skador. Denna kommar att tynga vågen till minst 12,5 om några månader.
Blev 7 timmars fiske denna dag.
Jan 18 var det dags igen. En 8,8 kgs + en snipa blev dagens fångst. Var lugnet före stormen och älven låg blank o fin.
För högt och grumligt vatten dock för att vara optimalt. Kompisen filmade fighten och releasningen så den blev det inga foton på. 8 timmars dag.
Var tvungen att testa dagen efter stormen också. 20 jan närmare bestämt. Tokhögt vatten och gäddor som tvärvägra blev facit av den dagen. 8 tim.
Nu siktar jag på fetrevanch på onsdag. Postad bild
Tid är fisk

#2 sasse

sasse

Fiskegalning

• Members
  • 581 inlägg

Postad 21 januari 2008 - 11:22

Hej!
Nu blir det hårdkörning efter en 15+ gädda för min del.
Tänkte skriva dagbok över alla timmar och metoder på vägen till målet:)
Kommer att fiska i älv och insjö.
Mete ,trolling,fluga spinn kommer att varvas efter humör.

Året började bra med en 11,9 ks den 13 jan. Tog på spinn över 2 m djup. Bjöd på fin fight med korta rusningar i sidled och tvära vändningar. Finfin gädda utan några synliga skador. Denna kommar att tynga vågen till minst 12,5 om några månader.
Blev 7 timmars fiske denna dag.
Jan 18 var det dags igen. En 8,8 kgs + en snipa blev dagens fångst. Var lugnet före stormen och älven låg blank o fin.
För högt och grumligt vatten dock för att vara optimalt. Kompisen filmade fighten och releasningen så den blev det inga foton på. 8 timmars dag.
Var tvungen att testa dagen efter stormen också. 20 jan närmare bestämt. Tokhögt vatten och gäddor som tvärvägra blev facit av den dagen. 8 tim.
Nu siktar jag på fetrevanch på onsdag.

Grattis till en mycket fin gädda. Ha en 15kg som mål är nog ganska svårt oavsett vart man fiskar. Ska dock bli kul att följa det.
Skitfiske på dig

#3 JagFiskar

JagFiskar

Trogen medlem

• Members
  • 463 inlägg

Postad 21 januari 2008 - 11:42

[quote]Grattis till en mycket fin gädda. Ha en 15kg som mål är nog ganska svårt oavsett vart man fiskar. Ska dock bli kul att följa det.
Skitfiske på dig[/quote]

Ingenting är omööjligt som Gunde Svahn sade...
Och han är ju inte blyg vad gäller antalet fisketimmar, och det ökar ju chanserna betydligt också:)

Grattis till 11:an :)[/quote]
Gädda: 7Kg (21/5 -2008)
Abborre: 2kg (Jerk) (22/7 -2009)
Rengbåge 1.4kg
Röding: 0.5kg
Havsöring: 2.5kg
Postad bild

#4 sasse

sasse

Fiskegalning

• Members
  • 581 inlägg

Postad 21 januari 2008 - 11:53

Ingenting är omööjligt som Gunde Svahn sade...
Och han är ju inte blyg vad gäller antalet fisketimmar, och det ökar ju chanserna betydligt också:)

Grattis till 11:an :)

Vet det, är släkt med Gunde så man har fått höra det några ggr.

Självklart kommer man ett steg närmare varje timme man tillbringar vid vattnet men det är ändå svårt. Kolla på "proffsen" som nästan lever av fisket, det är inte många som har flera 15kg +

#5 JagFiskar

JagFiskar

Trogen medlem

• Members
  • 463 inlägg

Postad 21 januari 2008 - 11:56

Haha, shit! =)
Ja visst är det svårt, beror ju på, han kanske fiskar i fiskevatten som har dom förutsättningarna i högre grad än andra vatten :)
Gädda: 7Kg (21/5 -2008)
Abborre: 2kg (Jerk) (22/7 -2009)
Rengbåge 1.4kg
Röding: 0.5kg
Havsöring: 2.5kg
Postad bild

#6 sasse

sasse

Fiskegalning

• Members
  • 581 inlägg

Postad 21 januari 2008 - 12:00

Haha, shit! =)
Ja visst är det svårt, beror ju på, han kanske fiskar i fiskevatten som har dom förutsättningarna i högre grad än andra vatten :)

Visst är det så. Lödde och vättern mfl ger så klart bättre förutsättningar men det är ändå en tuff utmaning.

Håller tummarna iaf.

#7 JarmoK

JarmoK

Storfiskare

• Members
  • 1 428 inlägg

Postad 21 januari 2008 - 14:42

Inte blir det lätt inte. Risken är att denna tråd kan bli riiktigt långvarig :)
Tackar för lyckönskningarna!
Tid är fisk

#8 MarwinD

MarwinD

Fiskegalning

• Members
  • 509 inlägg

Postad 21 januari 2008 - 17:24

Grattis till fina firren!

Vart i Sverige söker du efter "Kungen"?
Damfotboll är inte fotboll

#9 JarmoK

JarmoK

Storfiskare

• Members
  • 1 428 inlägg

Postad 21 januari 2008 - 18:06

Hann ut en sväng efter hemkomst, älven låg blank o fin. Solen sken dessutom. Den varan är man inte bortskämd med denna vinter eller vad man nu kan kalla den :lol:

Hade ca 2 timmar på mig innan mörkret. Hade vibbar på ett ställe ganska långt hemifrån så jag körde bort 15 min av dessa 2 timmar. Det var det värt! efter 5-6 kast med den stora Freestylern small en helt ok gädda på i knycket,. efter en skön fight i solskenet vägde jag den till 7,8 kg och 98 cm lång.

Fortsatte dänga med freestylern utan resultat. Efter flera byten lyckades jag kroka en grön rackare på 6,2 på en Slider, ca 95 cm lång.
Riktigt bra dag idag i största allmänhet. Hunnit jobba och dessutom fiska lite. Dessutom har jag hunnit starta denna tråden. Inte ofta man är så effektiv må jag säga :o
marwinD: Drömgäddan söker jag i GBG trakterna. I båda älvarna samt ett par småhemliga sjöar :wink:
Postad bild
Postad bild
Tid är fisk

#10 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 21 januari 2008 - 18:14

Otäckt fina gäddor, brutalt tecknade. Ser nästan ut som muskies.

Grattis och lycka till!

Bompassbloggen - Uppdateras nästan hela tiden!

#11 Gurrinho_Sportfiskaren

Gurrinho_Sportfiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 207 inlägg

Postad 21 januari 2008 - 21:26

Fina Gäddor och lycka till med målet ! :)
Sportfiske är det bästa som finns ! :D

Några av mina PB:n ,
Gädda: 6 Kilo.
Karp: 3.2 kilo.
Ålekusa: 0.22 Kilo.
Skrubbskädda: 0.55 kilo.
Sandskädda: 0.43 kilo.
Ruda: 0.45 kilo.
Berggylta: 1.25 kilo.
Makrill: 0.8 kilo.
Regnbåge: 2.4 kilo.
Sarv: 0.8 kilo.
Och många fler ! :D

#12 kustöringen

kustöringen

Storfiskare

• Members
  • 2 698 inlägg

Postad 21 januari 2008 - 21:32

Du drar härliga gäddor du JarmoK :) 15+ kommer bli svårt men du kommer att klara det!Du tog ju en på 13 förra året,Bara att nöta vidare!!

Skitfiske på dig :wink:
-. ><(((*> ><(())*> .-

#13 JarmoK

JarmoK

Storfiskare

• Members
  • 1 428 inlägg

Postad 23 januari 2008 - 22:00

Var ute både igår och idag.

Igår var det kanonfint med solsken och vindstilla.
Gårdagen började bra med ett rejält hugg på en spinnfiskad wobbler över en plats som levererat nästan bara storgädda. Gäddan gjorde en tung välvning vid ytan innan den lossnade, såg ut att väga runt 7 kg.
Flyttade mig 10-15 m och satte på ett nyinköpt skeddrag som ser het ut, en Kuusamo Professor som är minst 15 cm lång i abborfärg. 159 kr, ett jävla pris på ett skeddrag!
På femte kastet känner jag en stöt innan det suger till gött i spöt och jag svarar med ett massivt mothugg. Denna är stor och jag hinner se fisken när den slänger med huvudet i ytfilmen innan även denna släpper! Vikten låg på mellan 9-11 tippar jag . Förbaskat att man skall bomma två kanonfiskar på raken inom kort tid.
Resten av dagen händer det ingenting. Kan fiska till 17 innan både mörker och kyla tvingar mig att ge upp gäddfisket. Metar lake resten av kvällen utan resultat.
Blev ett rejält pass på sammanlagt 14 timmar varav 9 på gäddfiske.

Idag åkte jag ut vid 10 och fiskade av några hotspot grundligt, utan att någon gädda behagade att hugga. Trögt nu men de som tar är är av modell tyngre. Medelvikten på de 5 sista ligger på hela 7,6 kg.
Blev 7 timmar idag.
Nu är det bara dagar kvar innan jag blir far för första gången så det är riktigt spännande tider.
Har tagit ledigt i en månad för att både fiska och bekanta mig med det lilla livet :)

Blir en snabbtur imorgon tror jag. Siktar på trolling så jerkplatserna får vila lite.

Återigen tackar jag för lyckönskningarna:)
Tid är fisk

#14 maxx.fishing

maxx.fishing

Fiskegalning

• Members
  • 525 inlägg

Postad 23 januari 2008 - 22:06

Kul läsning! lite synd att du tappade två finingar, vet hur det känns :) Det verkar finnas gott om stora gäddor där du fiskar. 5 gäddor med en medelvikt på 7,6 är grymt bra.

Får väl önska ett riktigt skitfiske tills imorgon
Länk till min fiskeblogg> http://maxriesel.blogspot.com/
><((('>

#15 JarmoK

JarmoK

Storfiskare

• Members
  • 1 428 inlägg

Postad 24 januari 2008 - 17:42

For iväg vid 14 tiden idag. Riktigt skitväder så det gällde att knäppa overallen ordentligt.
Väl framme vid fiskeplatsen ser jag att jag glömt alla beten hemma! Fan också, tillbaka i värsta motvinden och rusa upp till huset och hämta betesboxarna som låg på dass på golvvärmen och torkade.
Det var väl det mest spännande idag förutom en liten rackare som sänkte snittet rejält :)
Nu börjar det märkas att det blir ljusare för varje dag, gjorde sista vevtaget strax över fem.

Alldeles för skitet och högt vatten nu för att det skall vara intressant,väntar nog ett tag innan nästa pass.
Tid är fisk

#16 Jonas_P

Jonas_P

Storfiskare

• Members
  • 3 380 inlägg

Postad 24 januari 2008 - 18:13

JarmoK: Grattis till det väntande faderskapet!

Du kan trimma Professor-draget en smula genom dubbla ringar och Ownerkrokar, det ger en grym procentuell ökning i fisk som stannar kvar på kroken!
"Om jag ändå inte får fisk, så föredrar jag att inte få den på fluga" -Bob Lawless

Scandinavian Fishing

#17 JarmoK

JarmoK

Storfiskare

• Members
  • 1 428 inlägg

Postad 25 januari 2008 - 07:57

Tack Jonas!

Började med att vässa krokarna på Professorn, ganska kass att det inte medföljer vass krok på så dyra beten.
Gör nog som du säger och sätter en extra fjäderring på den också, skadar nog inte då betet är nära 20 cm lång och väger 60 g.
Dubbelkroken som sitter mitt i skeden ser lite onödig ut så den plockar jag bort. Eller har du märkt att den gör nytta?

Idag öser regnet ner och de har lovat vindar på uppåt 18 m/s..
Börjar bli ganska less på skitvädret.

Imorgon är det beräknat nedkomst för micromannen :)
Tid är fisk

#18 Jonas_P

Jonas_P

Storfiskare

• Members
  • 3 380 inlägg

Postad 25 januari 2008 - 12:58

Om du har lite tid över kan du kika på www.svensktsportfiske.se och leta efter Peter Online i menyn till vänster, gå längst ned till "äldre rapporter i arkivet" och sen har du en tjusig dagbok att bläddra i. Denne Peter fiskar väldigt mycket med Professor-dragen!

Jag har aldrig fiskat med dem, men jag har fiskat med Peter och han drar en hel del fisk på de där. På bland annat "kapitel" 15 och 18 ser du hur han gjort med dem. Dubbelkroken är iaf ersatt med en trekrok.
"Om jag ändå inte får fisk, så föredrar jag att inte få den på fluga" -Bob Lawless

Scandinavian Fishing

#19 JarmoK

JarmoK

Storfiskare

• Members
  • 1 428 inlägg

Postad 25 januari 2008 - 14:41

Ok, intressant. Går in där o kikar.
Tid är fisk

#20 Guest_Elof_*

Guest_Elof_*
  • Guests

Postad 25 januari 2008 - 14:43

Jag kommer att hålla koll på denna fiskedagbok för den kommer att bli spännande! :D

Skitfiske på dig Jarmok!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar