Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

JarmoK`s jakt på 17+ gäddan.

• Vänligen logga in för att kunna svara
943 svar till detta ämne

#21 wallentheim

wallentheim

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 44 inlägg

Postad 25 januari 2008 - 14:55

det var riktigt fina fiskar. fiskar du runt göteborgtrakterna?? isåfall var
fiske e livet

#22 JarmoK

JarmoK

Storfiskare

• Members
  • 1 428 inlägg

Postad 25 januari 2008 - 15:15

Tack Elof, jag skall göra allt för att inte göra dig besviken!

Wallentheim: Fiskar i Aspen,Nordre Älv,Göta älv samt några mindre sjöar som jag inte kommer ihåg namnen på. 8)

Mkt intressant sida Jonas, ruskigt mycket intressant läsning därinne.
Tid är fisk

#23 Jonas_P

Jonas_P

Storfiskare

• Members
  • 3 380 inlägg

Postad 26 januari 2008 - 12:15

JarmoK: Kul att du gillar den!
"Om jag ändå inte får fisk, så föredrar jag att inte få den på fluga" -Bob Lawless

Scandinavian Fishing

#24 tjockisen11

tjockisen11

Medlem

• Members
  • 28 inlägg

Postad 26 januari 2008 - 19:17

Kul att läsa Jarmo, du verkar seriös i din jakt på 15-strecket. Kör hårt så skall du se att den kommer :)

#25 Gabriel

Gabriel

Storfiskare

• Members
  • 1 108 inlägg

Postad 27 januari 2008 - 18:49

Blev det något idag eller? Jag trodde inte vädret skulle bli så bra som det blev, tog en tur i ängårdsbergen istället. Har babisen kommit än?

#26 JarmoK

JarmoK

Storfiskare

• Members
  • 1 428 inlägg

Postad 27 januari 2008 - 19:20

Äntligen sol!

Megahögt vatten när jag vaknade. På gränsen att jag behövde vadare för att nå Elvegris som låg och guppade förföriskt i viken.
Vattnet var inte så grumligt som jag befarade så vibbarna lade sig på en lagom nivå inför dagens pass.
Började jerka av några heta ställen utan resultat.
Bytte efter 3-4 tim till den stora Professorn och hade ett fint hugg ganska omgående på den.
Kände bara fisken i ett par sek innan den sket i mig o mitt drag!
En tappad fisk kan jag leva med, men precis som i tisdags så tog denna i ett område som bara gett grova firrar.Smäller det väl på en gädda här så brukar de ligga på mellan 7-11 kg så det kändes bra surt. Professorn verkar vara het men vete fan hur jag lyckas bomma 2 kanonhugg på den? Ändå hade jag modifierat den med nya krok samt extra fjäderringar inför dagens fiske.
Nåja den står kvar där och den skall upp innan veckan är slut!

Solen värmde på riktigt skönt och jag passade på att få lite ljusterapi och fiskade motsols utan brillorPostad bild
Postad bild
Postad bild :)
Beslutade att köra trolling sista timmarna och det gav resultat ganska omgående i 2 st 4-5 kgs gäddor.
Tänkte avsluta dagen med lite jerkfiske men stötte på ett ovätat projekt i form av en herrelös båt upp o ner i vassen. Kände igen båten och visste varifrån den slitit sig i ovädret. En forumsmedlems dessutom så det var dags för dagens goda gärning. Båten var som en gigantvobbler som hela tiden ville ner under ytan om jag gasade på för mycket. Efter många om o men fick jag släpat in den dit den hörde hemma och förtöjt den.

Läser du detta Grindpalm så räknar jag kallt med massa bjudöl som tack på kommande Sportfiskemässan i GBG :lol:

Gav den ene av gäddorna solterapi därav det ljusa fotot.
Nya tag imorgon förhoppningsvis!

Tjockisen: tackar,det är just min taktik att nöta upp den!

Blev 6 timmar idag.
Tid är fisk

#27 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 27 januari 2008 - 20:47

Sjyssta bilder Jarmo!

Det där med solterapi på gäddorna är nog ingen dum idé.
Fler kanske vill komma upp och testa den metoden om ordet sprider sig! :D
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#28 Gurrinho_Sportfiskaren

Gurrinho_Sportfiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 207 inlägg

Postad 28 januari 2008 - 18:45

Du tar den stora nästa gång ;)
Sportfiske är det bästa som finns ! :D

Några av mina PB:n ,
Gädda: 6 Kilo.
Karp: 3.2 kilo.
Ålekusa: 0.22 Kilo.
Skrubbskädda: 0.55 kilo.
Sandskädda: 0.43 kilo.
Ruda: 0.45 kilo.
Berggylta: 1.25 kilo.
Makrill: 0.8 kilo.
Regnbåge: 2.4 kilo.
Sarv: 0.8 kilo.
Och många fler ! :D

#29 O'Meara

O'Meara

Storfiskare

• Members
  • 1 683 inlägg

Postad 28 januari 2008 - 19:11

Riktigt skoj läsning och lycka till med både gädduppdraget och pappauppdraget :) 15kg är ju som sagt en jävligt hög gräns, men du verkar ju ha vatten som håller den storleken på fiskarna!

Skitfiske på dig och fortsätt uppdatera den här spännande jakten!

#30 JarmoK

JarmoK

Storfiskare

• Members
  • 1 428 inlägg

Postad 28 januari 2008 - 19:38

Vår i luften idag.
Fåglarna kvittrade och gäddorna var ganska aktiva!

Idag började jag dagen med att försöka meta upp mört i en å där de brukar övervintra.
Gav upp efter en timmes rännande utefter ån utan det minsta nafs på maggotarna.

Blev jerkfiske på förmiddagen utan någon som helst känning.
Övergick till trolling som genast levererade 2 st 3-4 kgs på samma plats som igår. Ankrade upp på denna plats och började spinnfiska med en Rapala magnum.
På andra kastet krokade jag en ganska pigg 4 kgs som t.o.m orkade häva sin kropp över vattenytan i ett fint hopp.
Fortsatte dänga i området men det ville sig inte mer.

Förflyttade mig nån km och fortsatte spinnfisket från ankrad båt.
Kändes ganska hopplöst men strax innan mörkret (16,40) fick jag ett gött och hårt hugg på en spinnare.
Vikt 8,2 / 100 cm och en perfekt avslutning på dagen !
8 tim idag.

Postad bild
Tid är fisk

#31 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 28 januari 2008 - 19:41

Helt sjuk fin gäddstreak du har på gång. Riktigt vackra gäddor också.

Bompassbloggen - Uppdateras nästan hela tiden!

#32 JarmoK

JarmoK

Storfiskare

• Members
  • 1 428 inlägg

Postad 28 januari 2008 - 19:42

Lillgrabben bor förövrigt fortfarande kvar i sin lilla håla :)
Snart 3 dagar över tiden så snart borde han kravla ut!
Tid är fisk

#33 ramsis_iv

ramsis_iv

Storfiskare

• Members
  • 4 855 inlägg

Postad 28 januari 2008 - 19:52

Du är riktigt duktig. Har du någon hemsida med dina knep för att fånga gäddor? tankar kring färgval....vilka beten du använder till olika metoder mm.
Le poisson que vous remettez à l'eau est un cadeau que vous faites à un autre pêcheur, tout comme il s'agit peut-être d'un cadeau qu'un autre pêcheur vous a fait!

PB 2009:
Inga än, dock kan jag inte misslyckas med att slå 2008 års lista....

#34 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 28 januari 2008 - 21:26

Sista gäddan var en riktigt härlig fisk Jarmo!
Trevligt att det finns såna där vatten runt Gbg, blir ju en del fiske där i vår då syrran bor därborta.

Det är nog dags att jag börjar tvinga ur dig lite information om heta gäddsjöar. :D
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

#35 JarmoK

JarmoK

Storfiskare

• Members
  • 1 428 inlägg

Postad 29 januari 2008 - 10:16

Ramsis: Kan ju ge dig några tips som du skall tänka på i din framtida jakt på fina firrar.
Detta är mina erfarenheter och behöver inte vara det enda riktiga om man säger så :lol:

För det första: Fiska i vatten där det finns stor fisk.

Lär dig vattnet under alla väderförhållanden. Fiska långa pass, helst flera dagar på raken, ett måste för att förstå hur fort det kan vända från stendött till fantastiskt fiske. just detta är viktigt för tålamodet när man står där och dänger och man vill ge upp och lägga sig på sofflocket hemma i värmen.
Även stendöda dagar ger erfarenhet hur konstigt det än låter.

Bryt mönstret när det gäller beten och färger. Har fått flera 10+ gäddor på färger/beten som gått stick i stäv med "reglerna".
Flera gånger som naturfärgade beten spöat skiten ur färgstarka vid grumligt vatten .
En gammal och erfaren fisk får inte ha för lång tid på sig att granska ett bete innan det tar, därför kan det vara bra om betet så att säga smyger sig in i fiskens synfält och framkallar ett instinktivt blixtsnabbt anfall.
Av samma anledning kan det vara bra att testa snabb invevning mellan varven.

Utnyttja modenyckerna: Just nu är det jerkbaits som de flesta gäddor ser fara fram vickandes framför dem dagarna i ända. T.e.x kan en liten spinnare/skeddrag göra succe på en under dagen hårt jerkfiskad plats.

Sen så har man ju alla möjliga och ömöjliga teorier, men de är nog bäst att man håller för sig själv då de just är teorier bara.

Och sen sist men inte minst: TID ÄR FISK!!

Whork: faktiskt riktigt fint tecknade några av gäddorna. Lätt att hitta kännetecken på de med så gles teckning. Lägger med en bild på ett kännetecken på en 11,7 som är lätt att känna igen i framtiden. Ser ut som Mc Donalds logga :)
Postad bild

JontaK : Vi i Göteborg är gästfria så det är bara att höra av sig så tar vi en sväng!
Tid är fisk

#36 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 29 januari 2008 - 10:27

Kan ju ge dig några tips som du skall tänka på i din framtida jakt på fina firrar.
Detta är mina erfarenheter och behöver inte vara det enda riktiga om man säger så :lol:

För det första: Fiska i vatten där det finns stor fisk.

Lär dig vattnet under alla väderförhållanden. Fiska långa pass, helst flera dagar på raken, ett måste för att förstå hur fort det kan vända från stendött till fantastiskt fiske. just detta är viktigt för tålamodet när man står där och dänger och man vill ge upp och lägga sig på sofflocket hemma i värmen.
Även stendöda dagar ger erfarenhet hur konstigt det än låter.

Bryt mönstret när det gäller beten och färger. Har fått flera 10+ gäddor på färger/beten som gått stick i stäv med "reglerna".
Flera gånger som naturfärgade beten spöat skiten ur färgstarka vid grumligt vatten .
En gammal och erfaren fisk får inte ha för lång tid på sig att granska ett bete innan det tar, därför kan det vara bra om betet så att säga smyger sig in i fiskens synfält och framkallar ett instinktivt blixtsnabbt anfall.
Av samma anledning kan det vara bra att testa snabb invevning mellan varven.

Utnyttja modenyckerna: Just nu är det jerkbaits som de flesta gäddor ser fara fram vickandes framför dem dagarna i ända. T.e.x kan en liten spinnare/skeddrag göra succe på en under dagen hårt jerkfiskad plats.

Sen så har man ju alla möjliga och ömöjliga teorier, men de är nog bäst att man håller för sig själv då de just är teorier bara.

Och sen sist men inte minst: TID ÄR FISK!!

Det där var så otroligt bra skrivet att jag har stor lust att posta och klistra det någonstans.
Kommer återkomma om det via PM.
Riktigt, riktigt bra snabbguide till hur man fiskar gädda mest effektivt.

JontaK : Vi i Göteborg är gästfria så det är bara att höra av sig så tar vi en sväng!

Jo, men det är ju suveränt.
Räkna med att jag har av mig till våren!

#37 EnFulFisk

EnFulFisk

Trogen medlem

• Members
  • 137 inlägg

Postad 29 januari 2008 - 11:08

trevligt med en dagbok från gbg!! nice info

#38 Gurrinho_Sportfiskaren

Gurrinho_Sportfiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 207 inlägg

Postad 29 januari 2008 - 18:25

Fin stor Gädda !
Sportfiske är det bästa som finns ! :D

Några av mina PB:n ,
Gädda: 6 Kilo.
Karp: 3.2 kilo.
Ålekusa: 0.22 Kilo.
Skrubbskädda: 0.55 kilo.
Sandskädda: 0.43 kilo.
Ruda: 0.45 kilo.
Berggylta: 1.25 kilo.
Makrill: 0.8 kilo.
Regnbåge: 2.4 kilo.
Sarv: 0.8 kilo.
Och många fler ! :D

#39 Gabriel

Gabriel

Storfiskare

• Members
  • 1 108 inlägg

Postad 29 januari 2008 - 18:33

Haha. Nu vill jag inte se flera bilder när du ligger halvkravlandes på båtbottnen för att komma med i bilden. När du fiskar såpass mycket och får så många fina gäddor kan du väl kosta på dig ett stativ!?

#40 ramsis_iv

ramsis_iv

Storfiskare

• Members
  • 4 855 inlägg

Postad 29 januari 2008 - 19:40

Vi i Göteborg är gästfria så det är bara att höra av sig så tar vi en sväng!

Det skulle du inte ha sagt, oavsätt om du menade det till enbart JontaK eller inte så kommer det komma hundratals gäddfiskare och knacka på din dörr strax för, under och efter sportfiskemässan ;)
Le poisson que vous remettez à l'eau est un cadeau que vous faites à un autre pêcheur, tout comme il s'agit peut-être d'un cadeau qu'un autre pêcheur vous a fait!

PB 2009:
Inga än, dock kan jag inte misslyckas med att slå 2008 års lista....

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar