Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

JarmoK`s jakt på 17+ gäddan.

• Vänligen logga in för att kunna svara
943 svar till detta ämne

#41 Andreas

Andreas

Moderator

• Administrators
  • 2 853 inlägg

Postad 29 januari 2008 - 20:16

Vi i Göteborg är gästfria så det är bara att höra av sig så tar vi en sväng!

Det skulle du inte ha sagt, oavsätt om du menade det till enbart JontaK eller inte så kommer det komma hundratals gäddfiskare och knacka på din dörr strax för, under och efter sportfiskemässan ;)

Skräm inte iväg honom nu :wink:

Bra skrivet jarmoK!

#42 JarmoK

JarmoK

Storfiskare

• Members
  • 1 428 inlägg

Postad 29 januari 2008 - 20:58

Tack för alla positiva kommentarer!

Haha, jo det kanske var fel tajming att skryta över Göteborgarnas gästfrihet nu när det det vankas storkalas på mässan! Kan bli trångt i mitt lilla hus :lol:

Gabriel: har faktiskt kameran på stativ,ett ministativ rättare sagt :)
Du får ta ledigt från jobbet så jag kan fota dig så det blir lite variation på dagboken.
Men du får vara snäll och låta bli den däringa 15 kilos damen som jag vill dejta!

Imorgon verkar bli en mellandag med lite goare väder så då blir det nog fiske. Det var ju ett tag sen nu!
Tid är fisk

#43 Michey

Michey

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 31 inlägg

Postad 29 januari 2008 - 21:34

Ja du JarmoK.. nu har du S*itit i blå skåpet hehe..
Fick ju nästan lust att sätta mig på tåget och åka ner :P

Nää men du har fått några riktigt gryma dammer...
hoppas du får din 15kg snart....

Men inte allt för snart.. vill fortsätta läsa denna läsvänliga Dagbok :)

#44 KungK2

KungK2

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 57 inlägg

Postad 30 januari 2008 - 17:15

Ännu en välskriven dagbok med många fina bilder som det blir till att följa i fortsättningen. Riktigt fina gäddor och att döma av storleken så har du riktigt produktiva vatten att fiska i.

Lycka till i jakten på den riktigt stora!!

#45 Gabriel

Gabriel

Storfiskare

• Members
  • 1 108 inlägg

Postad 30 januari 2008 - 17:24

Ingen risk att jag stöter på henne först så som du ligger i. Jag har ju eggat mig själv hela veckan inför helgen, men det verkar bli storm denna helgen IGEN!(Citat från smhis hemsida:

SMHI varnar för nytt oväder

SMHI varnar för hårda vindar på drygt 20 m/s under torsdag-
eftermiddag. Även fredagen blir mycket blåsig.
SMHI varnar även för höga vatttenflöden.

Genomsnittsblåsten måste ligga på 13m/sek senaste månaderna? Men när förhållandena vänder kommer jag vara på plats i minst en vecka. Det var ju värt var enda ledig dag förra gången jag var borta från jobbet :)

#46 Tobbeffs

Tobbeffs

Storfiskare

• Members
  • 2 601 inlägg

Postad 30 januari 2008 - 17:55

Ingen risk att jag stöter på henne först så som du ligger i. Jag har ju eggat mig själv hela veckan inför helgen, men det verkar bli storm denna helgen IGEN!(Citat från smhis hemsida:

SMHI varnar för nytt oväder

SMHI varnar för hårda vindar på drygt 20 m/s under torsdag-
eftermiddag. Även fredagen blir mycket blåsig.
SMHI varnar även för höga vatttenflöden.

Genomsnittsblåsten måste ligga på 13m/sek senaste månaderna? Men när förhållandena vänder kommer jag vara på plats i minst en vecka. Det var ju värt var enda ledig dag förra gången jag var borta från jobbet :)

Var i sverige?

#47 JarmoK

JarmoK

Storfiskare

• Members
  • 1 428 inlägg

Postad 31 januari 2008 - 13:23

Var ute igår en heldag på Göta älv.
Verkade vara lugnet före stormen då det tidvis var helt vindstilla!
Som Gabriel skrev så är vi inte precis bortskämda med den varan här på västkusten!

Postad bild

Stilla var det på gäddfronten också. Mördargurkorna vägrade, testade allt möjligt och omöjligt innan jag gav upp och börja slappfiska.
Trollade med två spön ute, blev säkert 10-12 km sammanlagt med mina älvfavoriter vobblandes och hackandes då och då i botten. Men icke sa nicke.
Ganska intressant dessa dagar när de totalvägrar. Synd att man inte kan prata med de och fråga vad det beror på :lol:

Idag for jag iväg fortare än en avlöning, för att ta revanch på gårdagen innan stormen brakar igång på allvar. Gick ordentliga vågor redan när jag kom ut, men en snabbrepa hann jag med.
Började med jerk och fick en söt liten gädda på ca kilot. Sadlade om till trolling då vinden och strömmen gjorde jerkandet ganska ointressant.
Lyckades kroka en 6 kilos just innan jag skulle ge upp och låta stormen göra sitt för denna gången. Grymt pigg och häftig fight på klent spö med helaktion.

Postad bild

Avslutar med att lägga in ett foto på ett beteslås som är som en skänk från ovan under den kalla perioden på året.
Gött att kunna byta beten utan att behöva ta av sig handskarna. Har drillat både sailfish och Wahoo med denna så nog funkar den på våra i jämförelse ganska trötta gäddor.
Tror det är Berkley som gör dem.
De är ganska svåra att få tag på men jag har satt Daniel på El-GE sportfiske i GBG på jobbet. Hoppas han får fatt på de.

Postad bild
Ett ganska bra tips är att tejpa beteslådorna med halkskyddstejp på både över och undersida, då slipper man boxar som far omkring i båten vid lite vågor. Bara att stapla de på varandra, glider nada. Det är det tejpen är till för som beteslåset ligger på om det är någon som undrar.
Som det ser ut nu med vädret så blir det nog fiske först på sön.

Hoppas lillgrabben behagar att att vilja komma ut innan dess.
Blir väl mitt i snöstormen som man skall sladda iväg till BB :lol: Spännande dagar nu!

Återigen tackar jag för visat intresse och positiva kommentarer :D
Tid är fisk

#48 Kryckan

Kryckan

Fiskegalning

• Validating
  • 723 inlägg

Postad 31 januari 2008 - 13:38

Fyfan, det är så jävla orättvist.. Du fiskar på öppet vatten, själv så har man sjöisar som inte lär släppa förrän om tidigast 2½ månad!

Men riktigt rolig läsning dock! :)

#49 JarmoK

JarmoK

Storfiskare

• Members
  • 1 428 inlägg

Postad 31 januari 2008 - 13:43

Och vi som suktar efter is här i våra trakter!
Tid är fisk

#50 JohanT

JohanT

Trogen medlem

• Members
  • 346 inlägg

Postad 31 januari 2008 - 20:58

Jag är då inte avundsjuk på öppet vatten :P men lycka till med storgäddan :)

#51 whork

whork

Hedersmedlem

• Members
  • 3 354 inlägg

Postad 31 januari 2008 - 21:18

smart det där med halktejpen!

Bompassbloggen - Uppdateras nästan hela tiden!

#52 Gurrinho_Sportfiskaren

Gurrinho_Sportfiskaren

Storfiskare

• Members
  • 3 207 inlägg

Postad 31 januari 2008 - 21:39

Fin Gädda ! och jag längtar också efter is !
Sportfiske är det bästa som finns ! :D

Några av mina PB:n ,
Gädda: 6 Kilo.
Karp: 3.2 kilo.
Ålekusa: 0.22 Kilo.
Skrubbskädda: 0.55 kilo.
Sandskädda: 0.43 kilo.
Ruda: 0.45 kilo.
Berggylta: 1.25 kilo.
Makrill: 0.8 kilo.
Regnbåge: 2.4 kilo.
Sarv: 0.8 kilo.
Och många fler ! :D

#53 grindpalm

grindpalm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 96 inlägg

Postad 31 januari 2008 - 23:55

Tänkte avsluta dagen med lite jerkfiske men stötte på ett ovätat projekt i form av en herrelös båt upp o ner i vassen. Kände igen båten och visste varifrån den slitit sig i ovädret. En forumsmedlems dessutom så det var dags för dagens goda gärning. Båten var som en gigantvobbler som hela tiden ville ner under ytan om jag gasade på för mycket. Efter många om o men fick jag släpat in den dit den hörde hemma och förtöjt den.

Läser du detta Grindpalm så räknar jag kallt med massa bjudöl som tack på kommande Sportfiskemässan i GBG :lol:

Jarmo, du är en ängel!!!

Det är inte min båt, jag brukar låna den av Mille. Men han är själv med på mässan så visst fasen blir det bjudöl... men blir nog en flaska single malt till dig! :)

Du är underbar, tack igen!!
Gädda, karp och sutare... all the way!

Svenska karpklubben

#54 Hawk

Hawk

Trogen medlem

• Members
  • 154 inlägg

Postad 01 februari 2008 - 02:48

Jävligt intressant läsning det här...bor själv i Munkedal ca 10 mil norr om GBG och detta året så ska jag rikta in mig på en fin gäddis över 10+.
Många ställen man inte provat än,men din läsning pushar på att inte ge upp :D

Grattis till tilteln "Pappa" och hoppas allt går bra. Ska följa detta noga med gäddfisket.

Mvh Hawk
: Hälleflundra 60 kg
: Gädda 9.8 kg
: Aborre 1.5 kg
: Lax 6.8 kg
: Regnbåge 3.8 kg
: Gös 4.7 kg

#55 JarmoK

JarmoK

Storfiskare

• Members
  • 1 428 inlägg

Postad 01 februari 2008 - 17:51

Tack Johan. Din avatar ger oss lite vinter här nere i.a.f :)
Grindpalm: Självklart hjälper man till om det behövs!

Hawk: tack för berömmet!

Har för mig att det tas feta gäddor i Örekilsälvens lite lugnare sträckor. Bara att börja nöta!
Tid är fisk

#56 EnFulFisk

EnFulFisk

Trogen medlem

• Members
  • 137 inlägg

Postad 04 februari 2008 - 20:23

Haha. Nu vill jag inte se flera bilder när du ligger halvkravlandes på båtbottnen för att komma med i bilden. När du fiskar såpass mycket och får så många fina gäddor kan du väl kosta på dig ett stativ!?

ha ha jag trodde snubben inte ville visa vart han drog storgäddorna :lol:

#57 JarmoK

JarmoK

Storfiskare

• Members
  • 1 428 inlägg

Postad 04 februari 2008 - 21:55

Var några dagar sedan jag uppdaterade så nu är det dags innan för mycket faller i glömska. Har blivit 4 turer sen sist.

Fre 1 feb.
Felkroka en brax på 2 kg. Blåsigt o nästan översvämning denna stormiga dag.

5 tim fiske.

Postad bild
Postad bild

Lö 2 feb
Åkte ut tidigt för att hinna fiska lite innan stormvindarna drog igång igen.
Det var lungt så länge det var mörkt men så fort det ljusnade drog helvetet igång igen :evil:
Båten for lite som den ville i kastvindarna så det var bara och retirera. En liten snipa hann jag få på de 2 timmarna.

sön 3 feb.
Vaknade till ljudet av hårda vindar igen..
Ägnade en del av dagen till att tillverka en galonbalja till båten för att underlätta C/R av fisk så skonsamt som möjligt.
Perfekt att mellanlanda gäddor däri innan fotografering och mätning.

Framåt 14 tiden blev jag sugen på att inviga den så jag tog spöt o drog iväg en snabbsväng i megavågor.
Blev en 6 kg`s som trivdes som "fisken i vattnet " i baljan:

Postad bild

Denna var runt 90-95 lång så baljan rymmer en 15 kg`s helt perfekt! Baljan var lätt att fixa,annat blir det med 15+gäddan, hahaha.
Tid är fisk

#58 EnFulFisk

EnFulFisk

Trogen medlem

• Members
  • 137 inlägg

Postad 04 februari 2008 - 21:58

nice nice! bara en tidsfråga innan du får storgäddan! har också försökt fiska denna helgen men gav upp då stormjäveln va på väg mot stan.. jäkligt segt!!

#59 JarmoK

JarmoK

Storfiskare

• Members
  • 1 428 inlägg

Postad 04 februari 2008 - 22:49

Idag var en intressant dag må jag säga!
Annelie (sambon) är gravid i 42 veckan. 9 dagar över den beräknade förlossningstiden.

Hon har tvättat fönster, promenerat och haft sig för att det skall sätta igång.
Inget händer så jag föreslog att hon skulle hänga med o fiska idag. Lite motorbuller o vågor borde ju göra susen!
Smhi hade lovat vindar på uppåt 10 s/m så vi blev glatt överraskade när vi förstod att de hade spått fel åt rätt för en gång skull!

Satte på en stor Pig som jag förtyngt lite, i tredje kastet drog jag på en 115 cm lång och endast dryga 8 kg tung anorektiker. Kul ändå för den var ganska pigg och så var det ett tag sedan man fick en skaplig jerkgädda.

Postad bild

Fortsatte med Pig ett tag utan nåt mer. Började byta beten och lyckades lura upp en 6 kg`s på samma plats. En vobbler som jag spann in fort med vevstopp var det som till sist lurade den. Den försökte verka svår men det är man ju van vid när det gäller damer, hehe.
Postad bild

Annelie fick ont i ryggen så det fick bli trolling resten av dagen.
Tog inte långa stunden förrän hon spräckte nollan men en 3-4 kg`s på en Bomber.:

Postad bild

Fortsatte trolla på en plats som nästan bara ger stor fisk, jag med en stor Zam o Annelie med Bombern.
Sa till Annelie att nu får du hålla hårt i spöt för här går det stor fisk , tror ni inte på fan att hon får ett tungt hugg bara sekunder senare!
Där sitter hon med fetmagen i vädret och drillar fetgädda när hon borde vara på Näl o föda barn!
Ser på de tunga ruskningarna att detta är en fin fisk.
Och javisst är det det när vi ser den första gånge. Garanterat över 10.
Håvar den och lägger den varsamt i den nybyggda galonbaljan för återhämtning innan fotografering och vägning. Vikt 11,4 kg!
Postad bild

Knäpper lite kort och gratulerar Annelie till en kanongädda och nytt pb.
Postad bild
Postad bild
Postad bild

Gäddan har klarat persen utmärkt och glider läckert iväg ut i älvens grumliga vatten:
Postad bild

Bägge är nöjda med dagen, framför allt Annelie som myser med en kopp kaffe omrört med stilpoäng med en riktig "sked" :
Postad bild

Skall ut till helgen med två "notoriska bompassare", blir intressant och se vad älven är på för humör då!
Såvida inte barnet kommer inatt så blir det nog ett snabbpass imorgon.
Tid är fisk

#60 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 455 inlägg

Postad 04 februari 2008 - 23:04

Herrej****r!!!
Det där var en vacker fisk!

Kul att se att man inte är ensam om att ha en fiskeintresserad bättre hälft. :D

Nu måste jag bara skaffa ett jerkspö till helgen, står utan det just nu, rätt hemskt.
Nu har man ju riktigt gäddfeber!
Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar