Hoppa till innehåll

Visa nytt innehåll
Foto

Du väljer ett spö, en rulle, ett bete, en lina?

• Vänligen logga in för att kunna svara
21 svar till detta ämne

#21 lausvik

lausvik

Fiskargubbe

• Members
  • 3 038 inlägg

Postad 25 maj 2016 - 18:47

Jag tycker att det är dags att köra ett varv till . Ni som svarat förut får, om ni vill, ändra era svar.

Själv skulle jag antagligen välja en UL haspelutrustning. Med en sådan kan man nästan alltid och i alla  vatten hitta något roligt fiske och skulle "oturen" vara framme och något riktigt stort råka hugga så kan man ju alltid hoppas på ett IGFA-rekord...

Rullen fick nog bli en Cardinal 33. Den skulle utan vidare hålla min förväntade återstående livstid. Att välja en modern rulle med inbyggd livstidsbegränsning vore ju en shit deal om det var den enda rulle man får fiska med under resten av sitt liv... Till C33:an skulle jag ha tre spolar med nylonlina i dimensioner från 0,16 till 0,22 mm.

Spöet fick bli ett LF/RST ultraspinn, ett "old school" 5´6´´ grafitspö i vacker brun färg, vinröda lindningar och fint korkgrepp. Klingan har muskler nog att brotta ned det mesta som lär nappa.

När det handlar om betet blir det riktigt knepigt. Den frågan vill jag nog suga på ett tag...

#22 JontaK

JontaK

Storfiskare

• Members
  • 5 346 inlägg

Postad 25 maj 2016 - 21:53

Lina:
Daiwa Samurai Braid 0.22mm, 20lb.

Bete:
Atom 25 gram i BGL-färgen.

Spö:
Customtillverkat top of the line triggerspö.

Rulle:
Ambassadeur Sunset Orange 4500C

Det var ett tag sedan jag skrev ett mer eller mindre genomtänkt svar här i tråden.

Mina tankar har ändrat sig, alla mognar vi till slut. :D

Egentligen skulle jag kunna nämna mitt Stefan Nyberg CTS/Calcutta Conquest precis som det är men det går att vässa det lite.

Om samma prylar skulle räcka livet är ligger haspelprylar med någon gammal, enkel men ack så välbyggd

rulle bra till. Å andra sidan är det inte prylar jag trivs bäst med och fiske ska ju vara trivsamt.

Det blir så här:

Lina:

Daiwa Samurai Braid 0.18mm.

Går ner i dimension men väljer samma lina. Nylon är kanske mer användbart men till fisket jag föredrar blir en flätlina i "äkta" 0.18mm en bra kompromiss. Samuraien är den överlägset bästa flätlinan jag använt.

Då klarar jag mitt kära abborrfiske, gäddfisket, gösfiske men även en eller annan exkursion till saltare vatten.

Spö:

Customspö med trigger.

Grunden är väl samma som tidigare, nu har jag fått smak för specialbyggen och den lär inte försvinna.

Spöt ska dock vara längre än jag tidigare nämnt, 7'6"-7'8" och odelat.

En CTS-klinga, eller kanske en klinga från någon av de exklusivare japanska spöna som Megabass hade suttit fint.

Titan/Torzite-ringar och Fuji PTS-fäste.

Ingen dekor, bara svart/grått annars tröttnar jag.

Aktionen beror helt på vilket bete jag väljer.

Rulle:

Här sker väl det stora förändringen. 

Ambassadeurer är bortvald.

Eftersom det inte står något om att byta delar i rullen väljer jag nu något mer avancerat japanskt.

Valet står mellan Daiwa Millionaire Ize Light, Daiwa Ryoga 1016 (med SV-spole) eller min nuvarande Shimano Calcutta Conquest utrustad med vassare kullager, kolfiberlameller och spole från Avail.

Är inte helt klar över det valet.

Bete:

Här står det helt still.

Det lutar åt någon form av mjukbete. Första posten nämner dock inte om betet får riggar på olika vis. Om så är fallet blir valet definitivt ett mjukbete,

Vänstervevat är bara en fluga.
Bättre att ha men inte behöva än att behöva men inte ha.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar